/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan man synkronisere problemfrit?
Fra : Oldboston
Vist : 512 gange
300 point
Dato : 27-04-17 18:19

Jeg bruger 2 PC er. Den ene på mit arbejdszværelse hjemme, den anden på rejse, hvilket tit forekommer. Da jeg ikke briúger skyen, men usb-stik til at overføre eller medbringe de filer, der er aktuelle for mig, sker der selvfølgelig fejl en gang imellem, så jeg f. eks. ikke har fået alle opdateruinger med i de filer, jeg arbejder med. Det er også lidt tidkrævende at flytte rundt på usb-stik etc. Så derfor overvejer jeg, om jeg kan have glæde af at synkronisere indholdet på de to PC'er.

Jeg ved så at sige intet om synkronisering, bortset fra at jeg engang imellem har brugt Rejsetaske- funktonen. Men det er nu et par år siden, så min viden er ikke opdateret om dette.

Så der rejser sig nogle spørgsmål for mig. Kan det overhovedet lade sig gøre at synkronisere? Indebærer det, at der er nøjagtig det samme indhold på begge PC'er, altså både skrivebordsikoner og mapper, filer, programmer etc?. Eller begrænses synkronisereingen til de programmer og filer, som man selv vælger? Og hvordan gør man i det hele ytaget?

Jeg ved godt, at der står en masse om det på internettet, pog jeg kan nok finde 100 forskellige artikler eller flere, så det jeg har brug for er nogle gpode råd om, hvor jegh bedst kan få en saglige og letforståelig indføring i emnet. Jeg vil være taknemlig, hvis der er et svar, der fortæller lidt om grundprincipperne i synkroniseringen, men ellers vil jeg være meget tilfreds med henvisning til en eller flere artikler, der introducerer mig til emnet og forklarer alle detaljerne om, hviordan man bærer sig ad. Sker det f. eks. med kabel eller trådløst, kan programmer også overføres, er mine pc'ere og deres windows-programmer kompatible, etc. etc.

Afventer med spænding jeres kommentarer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-04-17 19:01

Hvis du vil sikre, at du fra alle computere kan læse og redigere og gemme dine office filer som Excel word og andet, kan du gemme som win 97 - 2003.
Selv det gratis office "libre office" kan være med.
Hvis du sender filerne til dig selv. via en google mail kan du åbne - hente - bruge dokumentet fra en hvilken som helst computer når du starter op med "www.google.dk" og logger ind.

I gmail kan du også holde orden med mapper, som du stadig kan tilgå fra ale steder.

En god metode til at gemme ændrede filer er stigende filnavne, da datoen ændre sig med åbning af filer.

eks:
abc1.doc
abc2.doc
abc3.doc

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-17 22:00

https://www.google.com/drive/download/
4shared.com har også automatisk backup af filer på pc - mener også dropboks har samme.
Ellers kan du bruge et USB kabel som kan synkronisere dine pc - eller tilslutte begge pc til din router.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 28-04-17 01:07

Hvis du helst vil være fri for at bruge "skyen" til synkronisering så kan Goodsync anbefales, jeg bruger selv den gratis version men med købeversionen får man mange flere muligheder for selv at styre hvad der skal synkroniseres og hvordan der skal synkroniseres:
https://www.goodsync.com/
Du kan bruge programmet til at synkronisere mapper på computer og usb drev eller synkronisere gennem dit hjemmenetværk.
GoodSync kan bruges på alle computere både Windows, Linux og Mac
Har du lyst til at bruge "skyen" så er Dropbox den jeg bedst kan lide, den kan også bruges på alle computere og smarttelefoner.
https://www.dropbox.com/
Du har allerede en cloud drev med i dit Microsoft ID
Eller du kan vælge Google's muligheder hvis du synes Google må følge med i hvad du foretager dig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-17 09:37

Det er ikke kun google som kan følge med..........................det kan stort set alle programmer med forbindelse til internettet.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-06-17 22:04

Tak for svaret o.v.n.. Undskyld, jeg først lukker spørgsmålet nu, men jeg har skjullet bruge noget tid på at prøve mig frem på baggrund af svarene. Jeg kan bedst lide den løsning, o v n foreslår, fordi jeg netop ikke er vild med skyen eller med at google registrerer alt, hvad jeg foretager mig. Je tror, at jeg kan få gavn af denne løsning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-06-17 01:34

Tak for accept af mit indlæg, jeg håber du bliver glad for Goodsync, det er jeg men jeg bruger også "skyen" Dropbox og Onedrive