/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Selekta Husvandværk
Fra : Niller61
Vist : 250 gange
100 point
Dato : 25-04-17 16:26

Hej
Jeg har et Selekta husvandværk som har virket rigtig fint, det er fire år gammelt Jeg tager den altid ind så den står frostfrit vinteren over. Nu skulle jeg så til at gøre den klar igen. Nu vil den imidlertid ikke holde med at pumpe når den har nået det nødvendige tryk, jeg kan høre at den ændre lyd når den har nået det nødvendige tryk, jeg kan også se det på manometret som er monteret. Jeg har pustet luft i beholderen så trykket er 2,0 hvilket jeg skal ifølge manualen. Jeg har fundet ud af at hvis jeg giver et lille dask på den sorte boks som indeholder elektronikken slår den fra, men det kræver jo at man står ved siden af hele tiden. I den sorte boks sidder der også en form for fjedersystem som jeg formoder er det som får den til at slå fra når trykket er opnået, jeg har aldrig før haft denne boks åbnet eller justeret på noget, er der nogen der har erfaring med dette, på forhånd tak.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-04-17 17:02

Sluk for strømmen og prøv at sprøjte nået kontakt rens på dette og lad det "tørre" inden du tænder ca 2-3min til væsken er væk evt blæs med en hårtørrer luft e.lign.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-17 19:56

Det kan være, kontakterne svejser sammen, men det kan også være, at de små fjedre på kontakterne enten er rustet eller er fyldt med spindelvæv.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-17 21:49

Skru det sorte låg af - herefter er der 2 stk. metal/galvaniserede justeringsskruer - en for start og en for sluk. Prøv at justere en af disse skruer med en omgang ad gangen og se om det ikke virker.

Min Selektra-pumpe har virket i 12 år Og jeg kan også mærke at den ikke helt giver samme tryk mere som da den var ung. Men så justere jeg pumpen til at køre med lidt lavere tryk for start og sluk.

Godkendelse af svar
Fra : Niller61

Dato : 01-05-17 21:47

Tak for svaret Thomas_Mygind. Så pumper vi derudaf.