/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Efter fugning.
Fra : Mosebaek
Vist : 448 gange
200 point
Dato : 19-04-17 11:47

En bekendt har spurgt om et godt råd, ang. fugning af hans hus. Jeg har selv været murer, for en halv menneske alder siden. Derfor er jeg i tvivl om, hvad jeg skal svare.

Han vil gerne undgå, at krasse det gamle fugning ud. (Kæmpe arbejde). Umiddelbart, er der jo god plads til ialtfald en "skrabefuge". (Helt udfyldt). Nuværende dybde er 10 m.m.

Men er den gamle fuge god nok til at "bære" den nye??? Det er selvfølgeligt en forudsætning, at alt det løse fjernes. Og måske en tur med en højtryksrenser.

Håber i kan vurdere noget, ud fra billedet.

http://peecee.dk/upload/view/466389

M.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-04-17 13:40

Sådan murede man husene 1972.

Som lægmand - der har erfaring med gamle huse:
Kun revner og huller behøver du udbedring, og det kun for at der ikke skal trænge vand ind i murværk, der senere kan give frostsprængninger, og gøre skaderne større.

Skaderne udbedres:
Først med lidt beton binder,
og dernæst med lidt egnet fugemasse.

NB: Let strøg med en gammel tandbørst er udemærke til at fjerne den evt. løste - frostsprængte - puds.
Du kan købe træ fugepinde i passende tykkelser

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-17 14:15

De fuger ser sunde og friske ud! Og som boye skriver, er der ikke grund til at skrabe mere ud end en stiv kost tager. En tandbørste synes jeg dog er et for lille våben; en stiv gårdkost ville jeg foretrække. Der står ikke murer på mit svendebrev, men jeg har et gammelt (+120) hus i Småland. og min kone har et lidt yngre (100+) i København, så jeg har prøvet lidt af hvert i reparationssammenhæng.

Et amerikansk ordsprog siger:"If it is not broke, do not fix it"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-04-17 14:49

Det er nok en lidt forkert overskrift, jeg fik lavet.

Det er hans plan at fuge hele huset.

M.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-17 16:50

Det synes jeg er en dårlig plan.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 19-04-17 20:44

Du skriver ikke, hvorfor du ønsker at pudse hus?

Hvis I blot ønsker anden farve - kan det også blive flot blot at male mursten som de er:

Den Skagens gule farve er malet på mursten og uden vedligeholdelse i 2 år. http://peecee.dk/upload/view/466403

Det er ikke helt enkelt at få puds til at sidde fast midt på de glatte gamle mursten.
- Først bør de vaskes, for at få alt gammelt snav væk - man kan få middel der skal trække 24 timer - før snavs vaskes af med rent vand.
- Derefter bør mur have egnet klæber.
- Og derefter ville jeg give lidt Lib (fliseklæber) midt på alle mursten.
- Hvorefter jeg ville pudse det mørtel med den ønskede farve på huset.

NB1: Og alt det blot for - at opnå en mur der har samme styrke og ikke kræver mere vedligeholdelse end den eksisterende....
NB2: I øvrigt er det inder mur der bærer huset, ydermuren er kun til pynt, og for at isolere og beskytte

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-04-17 23:09

Undskyld boyelauritzen, men du har skudt en del ved siden af.
Citat
Hvis I blot ønsker anden farve - kan det også blive flot blot at male mursten som de er:

Det drejer sig ikke om hverken maling, puds eller farveændring.
Citat
En bekendt har spurgt om et godt råd, ang. fugning af hans hus.

Citat
NB2: I øvrigt er det inder mur der bærer huset, ydermuren er kun til pynt, og for at isolere og beskytte

Helt enig. Jeg har trods alt været med til at bygge huse fra 1961 til 1990.

Det det drejer sig om, er ganske alm. fugning af villa.

Iøvrigt, ved du hvorfor man bruger mørtel mellem stenene. De fleste svarer, at det er for at holde dem sammen.....forkert.....det er for at holde dem fra hinanden.

M.

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 200 point
Dato : 20-04-17 20:57

Det kan du godt fuge har vi gjort flere gange .
Som du selv siger tag en højtryksrenser og få fugen renset
godt af .
Vi plejer at fuge med en bakkemørtel 10 mørtel en cement
og syntes at du skal trykke fugen med en kugle købes på trælasten
det gør fugen stærkere.
Bland lidt betonklæber i mørtelen en lille slat ..

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-04-17 21:44

Tak for svaret janik. Det vil jeg lade gå videre. Lyder meget fornuftigt.

M.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 22-04-17 07:37

Ja har fuget et hus i samme by for ca 20 år siden på den måde og den ser godt endnu held og lykke
med det :)