/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lave EL selv via sol-celle + inverter
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 385 gange
100 point
Dato : 07-04-17 17:50

Jeg har en EL-cykel som jeg godt kunne tænker mig at lade med et stort 2 m2 sol-celle-panel på 36v. Det er ideelt da jeg kun cykler om sommeren og kan lade efter arbejde. Derfor tænker jeg at købe en sådan inverter på Ebay som kan drive min lader:
http://www.ebay.com/itm/Pick-One-10-5-V-28-V-DC-MPPT-GRID-TIE-INVERTER-60-HZ-110-V-120-V-190-V-240-V-AC-/200701346788

En sådan inverter kan også sættes i stikkontakten og lave strøm til EL-nettet. Hvis jeg nu kan lave f.eks 300 watt med setup'et - må jeg så også gerne sætte inverteren i stikkontakten mens jeg er på arbejde - og så lave min egen strøm til resten af huset - som i gennemsnit bruger 300 watt.

Jeg tænker om det er lovligt selv at erstatte mit eget strømforbrug men noget jeg selv laver - mens huset bruger det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-17 18:02

Det skal anmeldes til dit el selskab og Energinet Danmark

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-04-17 23:55

Hold dig Kinesisk elektronik = de sælger også fra EU.
Skidtet holder til INTET - men jeg ville tænke i store batterier, hvor du kunne oplade/genbruge osv.
Citat
Jeg tænker om det er lovligt selv at erstatte mit eget strømforbrug men noget jeg selv laver - mens huset bruger det?

Så tror jeg du skal lave nye/ diverse ´alternative´ forbindelser til det EL, tror næppe det kan køre rundt angående anskaffelse og brug.

Havde selv tænkt på 12/24 volt anlæg (lille vindmølle) m. batterier, men det bliver alt for dyrt - at anskaffe, i forhold til hvad man får ud af ´forsøget´.

Så er vandvarme via sol meget nemmere at have med at gøre = til bad og håndvask, men også på sepperate ´ledninger´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-04-17 23:57

MEN god ide trods alt..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-04-17 07:52

Jeg var inde og læse på reglerne - og det ser ud som der har været en hel hær jurister og skattefolk inde over disse ordninger.

Der skal være 3 EL-målere - selvfølgelig lavet af autoriserede EL-folk og der skal time-registreres og der indberettes til SKAT + tilskud fra xx + meldes til EL-selskab m.v. = Mega kompliceret !!
Det kommer aldrig til at blive til noget - alt for meget papir.

Problemet er reelt nok at man vil sikre sig at folk betale skat af differencerne i forbug og produktion af EL - men tak for kaffe - det er ikke simpelt.

Hvis nu bare man havde åbnet op for en løsning som gik på at godt måtte egenproducere sin egen strøm - men at ens egen EL-måler ikke kunne "løbe baglæns" - og på den måde at man kan "spare strøm op på nettet" - så kunne det være en simpel mulighed.

Jeg må nok hellere forsætte med at købe noget strøm lavet af CO2 !!

Og det der er mest tosset er at vores samlede omkostning (uden afgifter) til EL årligt er ca. 500 kr. Jeg begynder at forstå hvorfor der er så mange offentlige ansatte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-04-17 16:37

I stedet for at producere lidt El til en batteri cykel fra dine solceller,
brug dog den overskydende strøm til en varme pumpe.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-17 20:15

Den inverter du linker til kan kun virke, når den er forbundet til elnettet.

Du kan ikke bruge den til at oplade din elcykel, uden at involvere det offentlige net.
sådan virker den ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-04-17 12:03

Tak for svaret transor.