/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Bladguld og strøm
Fra : LuffeA
Vist : 299 gange
300 point
Dato : 04-04-17 08:46

Jeg er en klovn til elektronik, men kender udmærket ........ til husbehov .......... funktionerne i på en printplade hvor det er tynde striber metal hvor strøm går igennem, men klart med et minimum af ampere så det ikke futter af som en tændstik med et hurtigt glimt.

Det er i designmæssig sammenhæng jeg vil bruge de mindste lavvolt LED som findes, men der skal stadig mange ampere igennem. Bladguldet bliver lukket inde, så ridser som ikke kan undgås bliver elimineret.
Guld er jo en af de metaller der giver mindst spændingsmodstand, men kan det klare de "mange" ampere som en LED pære kræver ...... jeg ved klart at tynde kobbertråde er nok til mange ting, men der er meget mindre metal i en stribe bladguld på 5-10 mm som er så tyndt at det brydes blot man glor olmt på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-17 10:02

Kredsløbsplader er altid med kobberbaner. De professionelle er lakeret hen over baner og komponenter for at undgå korrosion i fugtige omgivelser, lakken medvirker også til at dæmpe vibrationer , hvad er er vigtigt ,især i fly.
Bladguld kommer aldrig på tale. Hvis man laver banerne brede nok kan de holde til den strøm som store lysdiode kræver.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-17 15:39

Hmm, tænkte det nok.

Korrosion er ikke aktuelt i den forbindelse jeg vil bruge bladguldet, det er udelukkende design.
Okay, det får almindelige tynde kobbertråde

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 300 point
Dato : 04-04-17 16:21

Kobber leder faktisk strømmen lidt bedre end guld.

Prøv at se her på Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity

Men det betyder jo ikke at bladguld godt kan bruges alligevel. Omkring effekttabet ved brug af bladguld så er det nok ikke kritisk hvis det kun skal bruges til at holde en 1-5 watt LED pære kørende - det vil give en minimal varmeudvikling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-17 19:15

Tak Thomas, lige det jeg manglede

Det ledende materiale bliver lukket inde mellem glas og andet materiale.
I det mindste bliver jeg ikke skadet når det går galt, allerhøjest på min ære

Godkendelse af svar
Fra : LuffeA

Dato : 16-06-17 10:45

Tak for svaret Thomas_Mygind.