/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fryser ved opstart - American Megatrends
Fra : vith
Vist : 344 gange
200 point
Dato : 29-03-17 10:10

Når jeg starter pc'en kommer dette på skærmen

http://peecee.dk/upload/view/465919

og så kan jeg ikke komme videre. Har prøvet at trykke på både ESC og DEL, men der sker ingenting.

Jeg har også googlet og fundet lidt af hvert - mere eller mindre troværdigt - med alt fra "stendød harddisk" til virus, men også at det måske er BIOS CMOS batteriet, der ikke virker.

Inden jeg skiller det hele ad, vil jeg lige høre, om I kloge hoveder kan give et godt råd.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 29-03-17 10:27

"CMOS settings wrong"

Det kunne tyde på at du skal have skiftet det lille batteri på bundkortet
normalt er det et CR 2032

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 29-03-17 10:28

Uden at kende Peecee vil jeg gætte på, at det er en "cloud" ala Dropbox, der prøver at synkronisere.
Har du tilmeldt dig Peecee?
Hvis ikke, kan det være noget, der er kommet med andet software, du har downloadet.
Alt efter hvordan din PC giver adgang til bootmenuen (prøv med F2, F8 eller F12 under opstart), og når du kommer til menuen, så vælg start med tidligere version af Windows.
Hvis/når du kommer ind, vil jeg foreslå, at du går i kontrolpanelet og under "slet program" og se, om der ligger noget med Peecee. Hvis du gør, så slet det.
Du kan evt. også klikke på "dato tilføjet" og se, om der for nyligt er tilføjet et program, du ikke kender.
Hvis der er tale om virus, er det en helt anden sag, som kræver, at man først finder ud af, hvad det er for en.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-03-17 10:32

peecee er normalt helt harmløs, så batteriet er også mit bedste bud.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 10:35

Jeg har lige skiftet batteri på min i januar, den lavede samme nummer, det er så en stationær,
her et billede http://peecee.dk/upload/view/465920/full
på min sidder batteri under de store ledninger

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 10:42

Tak for det.
Jeg vil prøve at finde et nyt batteri så.

Er det bare bagbeklædningen, jeg skal have af for at komme ind til bundkortet?
Det er en stationær Medion Akoya P4130 D (MD 8302).

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 10:55

Når du ser pc forfra vil jeg mene det er venstre side du skal have af, der plejer at sidde 2 skruer bagpå som skal af, så kan man trække siden af/åbne siden.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 10:58

Tak, Klaudi - det prøver jeg. Vender tilbage når jeg har skaffet et batteri.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 11:02

Ok, men åbn lige og tjek om det er et CR2032!

Her en lille video til inspiration

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 11:14

Ja, det vil nok være en god ide lige at tjekke. Tak for video, det ser da nemt nok ud

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 11:31

Det er et CR 2032

Sådan et må jeg lige skaffe.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 12:02

Når du så har sat det i og starter pc, så kommer meddelsen måske igen,
så skal du taste DEL eller ESC for at komme ind i BIOS setup (Standard CMOS),
her skal du stille uret og så gå ud af BIOS setup igen, husk at gemme indstillinger,
Save Changes and Exit!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-17 14:29

Tiger har som regel de små 2032 batterier.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-17 14:46

BIOS når ikke din harddisk. Prøv at tjekke kabelforbindelsen mellem bundkort og disk!

...eller din BOIS chip er defekt.

..i værste fald er det dit bundkort som er 'problemet'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 15:00

YES Nu virker det igen

Tusind tak for alle jeres svar.

Det var åbenbart batteriet, for det hjalp, da jeg satte et nyt i.

Klaudi - jeg fik ikke lige stillet noget ur, men det går rigtigt nok. Tak for din store hjælp med foto og video

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 15:01

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 15:26

velbekomme, godt det virker igen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 15:49

Ja, pc'en er kun ½ år gammel, så jeg var ikke lige klar til at skrotte den

Og så ved jeg jo, at I er så dejligt kloge og hjælpsomme herinde

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-03-17 15:58

Det lyder mærkligt at batteri allered er brugt når du nu siger at pc kun er et ½ år gammel!
Det plejer at holde 4-5 år, men det kan jo være et dårligt batteri!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-03-17 17:01

Ja, jeg undrede mig også, men det kan jo ske ... åbenbart

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-03-17 19:07

Det skal lige tilføjes, at American Megatrends blev ved med at dukke op ved start, indtil jeg klikkede F10 (save and exit).

Nu kører det hele som før

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-03-17 23:11

[tilykke9] Super !

Godt du fandt svaret. Det er netop derfor vi 'andre' deltager her på sitet!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-03-17 13:29

Tak, molokyle

I skulle bare vide hvor rart og trygt det er, at vide at I er her
I er guld værd