/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kaffegrums som slipemiddel
Fra : boyelauritzen
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 27-03-17 07:23

I stedet for at bruge det uønskede mikro plastik – der er unaturligt, og dermed er potentiel risiko -, kan kaffegrums anvendes som et blødt slibemiddel, f.eks. i stedet for keramisk kogeplade rens.

Eller som gryde rens, … hvor misfarvningen har mindre betydning - eller let kan fjernes igen – med lidt citronsaft.

Jeg spørger:
- Kan farve stoffet let fjernes fra kaffegrumset, så jeg kan genanvende kaffegrums som tandpastaer?
- Eller er kaffegrumset for hård slibemiddel for tænderne?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-03-17 16:15

Kalk.....

Egentlig fatter jeg ikke at de bruger mikroplastic i stedet for kalk som man har brugt i tusinder år, men også sand og aske, naturligvis sigtet finere og finere alt efter opgaven.
Og hvad helv. laver mikroplastic i maling og dyre cremer, der findes hundreder af naturmaterialer, det er jo kun fyldstof.
Microplast er formodentlig genbrug, men genbrug af sådanne materialer skal ikke lande i naturen hvor det aldrig forgår.
Min mormor brugte gamle aviser til at polere ruderne ,bruger jeg også nu og da, også til messing m.m, kalk er jo fyldstof i papir, dog ikke i det bedste fotopapir og andre finere typer.

Helt ærligt tror jeg ikke der er noget tilbage i kaffegrums, udover hårde fibre alt efter hvor tørt det er., men de kan jo også løsne snavs nøjagtig som klude og børster, uden at det ridser følsomme tænder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-17 16:38

Tandpasta kan anvendes som slibemiddel,
det kan kaffegrums ikke, men der er stadig lidt godt tilbage deri.

Så kaffegrums kan holde skadedyr væk i urtehaven, både mellem gulerødder og andet grønt...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-03-17 21:40

Kaffegrums er ikke et specielt godt slibemiddel - og det indeholder også farvestoffer som er indlejret i kaffegrumset og som aldrig kommer helt væk. Derudover indeholder kaffegrums ikke flour som styrke tandemaljen.

På næsten alle måder er kaffegrums ikke egnet som tandpasta.

Hvis du vil prøve at reducere farven skal du benytte klorin som vel kan oxidere det meste væk.

Hvis du skal lave en tandpasta så er det bedre at bruge kridt og lidt fyldstoffer og så lidt flour og lidt aroma og konserveringsmiddel - så er det ved at være ligesom Colgate.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 28-03-17 07:20

Tak for svar Thomas_Mygind.

Umiddelbart virker kridt for hårdt til at skulle slibe tænder med.

Når producent bruge plastic som slibemiddel i tandpasta og hånd rensningsmidler, ... gætter jeg på at det er fordi plast er mildere for tænder, hænder, ...

Håber jeg finder andet end klorin til at fjerne den del af farven fra kaffegrumsen - der vil farve tænderne?

Det har ingen betydning hvilken farve tandpastaen selv har - det er kun godt, hvis tandpasta rester kan ses.

Konserveringsmiddel kan undværes, da jeg dagligt har frisk kaffegrums.

Og flour - kan jeg tilsætte mit skyllevandet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-03-17 09:42

Citat
Når producent bruge plastic som slibemiddel i tandpasta og hånd rensningsmidler, ... gætter jeg på at det er fordi plast er mildere for tænder, hænder, ...

Naturstoffer er MEGET mildere end alt andet, ellers havde hele jordens befolkning været ret sølle i dag.
Vorherre har lavet vores tænder så de kan tåle hvad som helst, blot ikke alt det det vi byder dem, sådaan er det med så meget andet, også hårdt arbejde.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-03-17 13:20

Citat
Naturstoffer er MEGET mildere end alt andet, ellers havde hele jordens befolkning været ret sølle i dag.
Vorherre har lavet vores tænder så de kan tåle hvad som helst, blot ikke alt det det vi byder dem, sådaan er det med så meget andet, også hårdt arbejde.

Det er noget sludder at bare fordi noget er naturligt så er det meget bedre.
Hvis du ser på tænder hos dyr - så kan de godt være brune/råde efter bare få år - så naturen ødelægger også vores tænder.

Hvis skal erstatte mikroplast med noget naturligt - så brug f.eks. nogle hvide træfibre eller ler eller lign.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-03-17 09:12

Kaffegrums er udmærket som erstatning for Flavega, når man skal fjerne olie fra fingrene ..og andre 'objekter'. Tomatketchup er en udmærket rustfjerner og poleringsmiddel til forkromede emner.

Tandpasta er et overflødigt produkt, hvis man ser bort fra flourtilsætningen. Man behøver slet ikke bruge tandpasta til sunde tænder. Man bruger tandbørste, vand, 'knofedt' og vedholdenhed. Flour kan ved behov fås som mundtabletter til skyldning: Prolacsan ...hvor sorbitol er brugt som fyldmiddel og naturgummi som stabilisator.

Når det er sagt, så er jeg 100% enig i, at plastik intet har at gøre som 'fyldstof'. Det er alene fordi det er en billig erstatning.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-17 20:12
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-03-17 20:45

Omkring at fjerne olie fra fingre - så vask med madolie først - og så med sæbe vand bagefter.

Madolien opløser alm. mineralsk olie - og sæbe kan fjerne madolien.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-03-17 22:50

Citat
Det er noget sludder at bare fordi noget er naturligt så er det meget bedre.

Månedens opgave.............hvorfor erjlorden beæret med 8 8 millioner eksemplarer af homo Samiens og ikke kun 800 ????

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-03-17 23:15
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-03-17 08:50

Jeg holder fast i at tandpasta er et kosmetisk produkt. Der har intet med tandsundhed at gøre. Man får heller ikke sundere hud af at dække sit ansigt med make-up!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-03-17 08:52

Ps. Langt de fleste tandlæger taler tandpasta op. Ikke fordi det er nødvendigt (..ud over effekten af flourtilsætningen), men fordi det er en profitparameter.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 02-04-17 21:40

Tak for svaret katekismus.
Link til http://www.cafekaffe.dk/kaffe-2/rigtigkaffe/ er god,
suppleret med at kaffegrums er godt til dyrkning af f.eks. østershatte.