/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Brændeovn
Fra : mig-selv
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 24-03-17 22:49

Hvordan tager jeg døren af ovnen ? side 8:
http://www.jemogfix.dk/fotoweb/dk/pdf/2200_9044130_002.pdf

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-17 23:55

Ring til fabrikken og spørg/løft den af/få nogen til at holde døren oppe og slå hængseltappene ud-

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 25-03-17 22:52

Jeg tager normalt ikke låge af ??
men der må være nogle hængsler, prøv forsigtig eller hør producent hvordan man gør.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-17 01:08

Plejer heller ikke at tage lågen af, men den er fjeder påvirket og temmelig træls at have med at gøre, da den altid lukker, så jeg vil fjerne den fjeder

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-17 03:24

Fjederen kan du vel skære over med en Dremel eller -kopi med skæreskive.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-17 18:08

Hmm...

Lågen er konstrueret med en fjederpåvirkning, der lukker lågen i. Dette er visse steder et myndighedskrav. Bagved ovnens venstre sidebeklædning sidder der 2 fjedre, den øverste er til den svingbare røgvenderplade og den må aldrig fjernes. Hvis den nederste fjernes bliver fjederbelastningen af lågen reduceret, det er dog ikke muligt at fjerne fjederbelastningen af lågen helt.

http://www.vardeovne.dk/files/pdf/Brugermanualer/for-115_dk_varde_luxe_1_installations_og_brugervejledning.pdf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-17 19:36

Fandt problemet, den øverste del af ovnens over plade kan lige med nød flyttes og der sidder en skrue med fjederen på - dette var ikke muligt at gøre med varme på...

http://peecee.dk/upload/view/465875

Citat
Fjederen kan du vel skære over med en Dremel eller -kopi med skæreskive.

Hvis ikke jeg så skruen? så havde jeg været igang, men venter lige til ovnen er kold.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-17 19:41

NB der er ikke hængsler på lågen, men som på billedet går ind i lågen oppe og nede.

På min gamle ovn skulle lågen engang imellem smøres med kobberfedt, for ikke at knage som et ondt år.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-17 23:04

Tak for svaret pbp_et.