/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Håndbremse kan ikke holde bilen
Fra : jegersolen
Vist : 1321 gange
100 point
Dato : 20-03-17 14:27

Jeg har en Kia Ceed fra 2008. Den bremser rigtig godt med fodbremsen, men hvis jeg holder på en bakke og trækker håndbremsen, ruller bilen alligevel.
Hvad kan være galt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-03-17 14:31

Stram kablerne, på nogle biler sidder de bag manchetten på håndbremsen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-03-17 15:12

Du må tjekke dine bremser. Det er nok bedst at du får nogen der har forstand på
dette. Det kan være flere ting der er galt. Belægning eller wire eller kun en justering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-17 18:59

Den bil er for dårlig til at køre med.
Nogle biler har en selvtændig tromle og belægning til håndbremsen, andre har en mekanisme som forbindet kablet til samme belægning som den hydrauliske. Begge dele kan være defekte, uden at påvirke den hydrauliske bremse.
Endelig kan det være at dine bagbremser er næsten virkningsløse, og du alene med fodbremsen bruge forbremsen.
Du har vænnet dig til for dårlige bremser og tror de er ok med fodbremsen.

Den falder til næste syn, så du kan ligeså godt kassere vognen, eller få den repareret inden du kører videre til fare for os andre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-17 01:19

Citat
andre har en mekanisme som forbindet kablet til samme belægning som den hydrauliske.

MIG bekendt ??? SKAL en bil med hydrauliske/trykluft på virkede bremser have en MEKANISK ? backup = slingre/ håndbremse.
Men og så meget andet - kan du ikke se / justere det på ? bremsehåndtaget - kan du se det bremse - tromlen - der sidder noget Hydraulik rør og et kabel/ stålwire på samme tromle og de virker ikke ens = så du kan godt have gode bremser/ som består en syns-mand, men uden effekt for håndbremsen, da den kan være rustet/ tæret
Har selv haft et par ældre Citroen, hvor der var kombinerede bremser, og det gav altid problermer når der var frost, da de mekaniske frøs og var ikke til at justere ? før de havde kørt et par km og skiverne var varme:
https://www.google.dk/search?q=Citroen+gs+1220&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj6ipmiqebSAhXBDiwKHVbUBAsQ_AUIBigB&biw=1067&bih=509
Har ikke set dette igennem:
https://www.youtube.com/results?search_query=Electro-Mechanical+Parking+Brake

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-17 01:33

Din bil har elektrisk parkerings bremser - så det burde kunne udlæses med en OBD? læser/fidus ellers tager det 5 minutter på et værksted

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-17 09:32

Du mener da ikke alvorligt at rust på en tromle kan ses på ODB.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 24-03-17 09:48

Enig med alimak: Du bør få kigget på dine bageste bremsetromler eller skiver. Det kan sagtens være at noget har sat sig fast pga. rust. Nu ved jeg ikke om det er tromler eller skiver, men calibre til skiver kan godt sætte sig. Kablet bør være selvjusterende, så hvis håndbremsen har fungeret før skal der ikke justeres på nogen kabler.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-17 17:34

Citat
Du mener da ikke alvorligt at rust på en tromle kan ses på ODB.

Ne j selvfølgelig ikke.