/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Tre benet telefonstik
Fra : TEAS
Vist : 371 gange
300 point
Dato : 19-03-17 19:24

Hvordan forbinder jeg en telefon ledning med tre leder
til et tre benet telefon dåse
mvh
Teas

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-17 19:28

Hvilke farver har ledningerne?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 19-03-17 20:05

Hej Bille 1948.
De er blå,gul og rød.
Hvor skal farverne sidde set på bagsiden af den

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-03-17 20:46

Sidst jeg rodede med mit stik så det sådan ud:
http://peecee.dk/upload/view/465761

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 300 point
Dato : 19-03-17 20:47

Altså rød og blå - mener også det er underordnet hvor de forbindes - bare det er over for hinanden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-03-17 20:48
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-03-17 22:28

Rød og blå til de lodrette ben, den gule anvendes ikke.
Det vandrette ben, blev anvendt til omstilling i visse centraler, men har idag ingen anvendelse.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-03-17 07:08

Som de øvrige allerede har sagt skal den røde og blå forbindes til de lodrette ben. Den gule blev oprindeligt brugt som en jordledning, og senere også til omstillingstasten på de første telefoner med en sådan. Idag er den gule ledning frakoblet på alle centraler og omstillingsanlæg da det har vist sig at de opsamler støj, noget som tidligere har været et stort problem i bl.a. københavnsområdet.

Det har altid været et krav fra teleselskaberne at den røde og blå ledning skal kunne forbindes vilkårligt.

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 20-03-17 18:07

Tak for svaret mig-selv.