/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny bil. Hvilken
Fra : svendgiversen
Vist : 664 gange
140 point
Dato : 13-03-17 17:50

Jeg har en udmærket bil, en Peugeot 307 station car,
den har kun kørt 182.000 km, men den er snart 10 år og skal så til syn.

Problemet er at min kone tidligere havde en højere varevogn, også Peugeot,
som hun steg op i, den er nu skrottet, og hun vil have en ny højrøvet bil.

Selv overvejer jeg en Peugeot 3008, men så et mail fra min bror:

SEAT`s nye SUV ATECA vinder som bedste køb i 2017.
Den får 1672 point i en europæisk test i Tyskland.
Peugeot 3008 får 1600 point.
SEAT er jo spansk med VW-teknik.

Er den virkelig bedre end mit valg, og der er jo andre muligheder, eksempelvis Ford Cmax,
også Renault har en ny model og der kommer snart en ny VW?

Og budskabet fra min kone med dårlig ryg, det skal være en bil man stiger op i.

Jeg kan måske få 20.000 kr for min gamle bil, hvem vil give mere??
Og jeg satser på en ny bil i 300.000 kr klassen...

Gode forslag til en ny bil for to gamle pensionister???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-17 19:37

Supplerende, vil jeg lige sige, at jeg vil ikke have en skævøjet bil,
og min kone er endnu mere afvisende, så heller ikke en billig østeuropæisk bil.

Selv vil jeg ikke betale merprisen for de dyre tyske mærker: BMW, Mercedes og Audi,
men måske kan et par år med lidt sparsom kørsel og god rabat også her komme på tale?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 13-03-17 19:41

Seat er en udmærket bil,og med en god garantiordning.Jeg har en bil magen til din,og vil skifte her til sommer,men det bliver nok til en Volvo,der er et par år gammel,en ny er nok ikke til pensionister !

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-03-17 19:56
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-17 20:06

Jeg er jo nok inhabil, som Opel fahrer siden 1983. Derfor tør jeg næsten ikke nævne Opel Mokke.

En bil der er blevet utroligt populær, er Nissan Qashqai. Nr. 2 på februar`s bil hitliste.

En Seat, ville jeg holde mig fra. Men enhver har jo sin lyst............og fordomme.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-17 20:38

Indsæt selv a og slet e.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-17 21:08

Jeg har skam haft Opel, en Opel Askona,

og da jeg fik den bestjålet i Frankrig, sagde politiet Opél,
og jeg svarede, Ja en Opél Askoná, og det var rigtigt også på fransk.

Men nu er Opel jo købt op af Peugeot m.fl. ?
Så det bliver nok ikke en Opél?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-17 21:46
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-17 21:47

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-17 23:17

Har haft to Ascona C. En N og en S type. Ja, mit hjerte bløder, efter PSA har taget over. Som dog har en Potugiser, som øverste chef.

Man kan vel sige at ringen er sluttet, da Opel faktisk startede den egenlige bil produktion, sammen med Alexandre Darracq og Louis Renault.

Et paradox fra WW2: Amerikanske GM producerede masser af militære køretøjer (Opel) til fjenden (Tyskland).

Det var ikke så lidt af en sidespring. Mit bud er stadigvæk Nissan Qashqai eller Opel Mokka.

En bror har en Meriva. Også en dejlig bil, men den er mindre, end de to nævnte.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-03-17 08:43

Det med biler er en videskab, og vi fortsætter helst med de, vi er vant og godt tilfredse med
Der er så mange gode velkørende biler på markedet, at det er helt umuligt.......
Du kunne jo også overveje blot at få din bil synet!

Når du har kørt Peugeot og været godt tilfreds, er det logik at fortsætte md Peugeot, sådan er vi nu engang indrettet

Måske du kan glædes og blive lidt klogere ved at læse:

http://www.hvilkenbil.dk/test-3008-saetter-ny-kurs-for-peugeot/

https://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=6009

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-17 16:48

Ved det sidste link om priser får jeg en advarsel, så det tør jeg ikke åbne.

Men netop om priser er jeg lidt i tvivl.
Der findes typisk en skrabet model, en dyr med alt, og så måske en mellemting?

Så er der motor størrelser, benzin contra diesel, udstyr, mm??

Som pensionister kører vi kun 6-7 000 km om året, så en lille benzin model vil være nok for os.
Noget andet er udstyr, eksempelvis GPS, hvad får man mere ved at vælge den dyre løsning??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-03-17 17:43

Citat
Ved det sidste link om priser får jeg en advarsel, så det tør jeg ikke åbne.

Det samme her. Men meget mærkeligt, jeg har abonneret på bilpriser.dk i årevis, uden problemmer.

For guds skyld...... køb ikke en diesel hakker, med det antal kørte kilometre. Diesel er yt. Allerede forbudt i visse tyske og norske byer. Og vi ved jo af erfaring, når noget bliver lagt for had (bl.a. tobak), breder det sig lynhurtigt.

Tag dig i agt, for folkestemningen.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-03-17 18:39

Der er ingen advarsel på ipad, så det beklager jeg virkelig.
Prøver senere på Pc!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-03-17 19:23

Prøv denne, uden s i http
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=6009

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-17 19:26

Citat
Noget andet er udstyr, eksempelvis GPS

Du kan købe en god GPS med gratis opdatering for en god tusse.

Så hold lige øje med om det er med opdatering ud i fremtiden.

En opdatering til en indbygget GPS kan blive ret dyr. Måske adskillige tusser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-17 20:08

Ja, det nye link om bilpriser er bedre.

Og jeg har hørt det samme om indbyggede GPS i nye biler,
de skal fornyes årligt for en formue, så hellere end gammel Tom Tom?

Og hvis der ikke det er elektronisk parkerings skive i vor nye bil,
vil jeg da flytte min over inden jeg sælger min gamle.

Så måske køber vi bare en skrabet SUV,
med mindre andet udstyr kan retfærdiggøre merprisen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-17 15:35
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-03-17 16:33

Prøv lige at undersøge hvad et dæk koster til sådan en terrængående bil.

Men det er en god ide at købe en "gå lige ind bil" når kroppen ikke er super smidig.
Når jeg kører langt i vores Citroen er den lidt besværlig, at komme op af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-17 17:20

Peugeot holder åben hus i weekenden. 2008 var måske en ide. Umiddelbart ser den ok fed ud. Vil ihverttilfælde selv forbi og prøve at sidde i den, og måske prøve en tur.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-17 20:18

Du skal ha' en bil som jeg har - nemlig en Jeep Wrangler V8 med en Chrysler/ AMC motor, så er du godt kørende, min dreng.
Jeep'en fås også som 6 cyl. Hvis det skal være minimalistisk

Hvis du vil vide mere om Jeep Wrangler, siger du bare til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-17 21:06

En 2008 er vist ikke højere end vor gamle 307,
og en Jeep har vi slet ikke brug for, her på det flade Sønder Jylland.

Omkring dæk kommer min gamle mekaniker ven her i morgen, vi har fælles donkraft,
for at hjælpe mig med at skifte til sommerdæk.

Vi har nye sommerdæk, som min kones, også mekaniker, bror har skaffet os
mens vinterdækkene, der nu nok tages af for nok sidste gang, er nedslidte.

Begge mekanikere, sammen med jer, vil kunne hjælp os med gode råd, her et par stykker:

Der er kun 4 bolte på vore nuværende dæk, og jeg formoder en ny SUV er med mindst 5 bolte?
Så ud over min gamle bil med nye dæk, skal jeg så også afhænde gamle vinterdæk med fælge.

Er det noget der vil forhøje bytteprisen, ved køb af en ny højrøvet bil??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-17 21:16

Citat
og en Jeep har vi slet ikke brug for, her på det flade Sønder Jylland.
Det er ikke en jeep i militær forstand, men navnet på en USA- 4x4 - i Danmark kaldes det en SUV'er

JEEP WRANGLER google det, og du vil se en dyt med nosser

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-17 20:02

Jeg har nu fået skiftet til mine ret nye sommerdæk,
og kan så klare det nogle måneder endnu, med vor gamle bil.

Men vi var ikke helt enige,
en Peugeot 3008 i billigste udgave koster næsten 300.000 kr,
men min ven var villig til at ofre meget mere på ekstra udstyr.

Jeg har jo nævnt GPS, billigere uden om en ny bil, og at jeg kan flytte min P skive,
men han talte om andre ting, Back Sensor og jeg ved ikke hvad?

Hvad får jeg af ekstraudstyr for at øge min betaling med små 100.000 kr til den næste model?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-17 05:45

Har du ikke været heldig at modtage Peugeot reklame i postkassen?

http://www.peugeot.dk/kampagner/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-17 09:20

Ja, vi har fået den og 3008 er stadig min favorit.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-03-17 22:43

Få nu købt den Nissan Qashqai, eller Opel Mokka. Og glem alt om den franske øse.

Vent i det mindste, indtil Opel får dem lært at lave biler.

M.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-03-17 12:56

Køb en Audi evt en Q2-3-4-5

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-17 14:56

Vi er lige kommet hjem fra to 70 års fødselsdage på djævleøen,
og kunne ikke deltage i Peugeot´s og VW´s åbne huse,
men nu intensiveres søgningen efter en ny bil...

Iøvrigt blev vi kørt fra Nordsjælland til Amager i en næsten ny Peugeot 308
og den kørte fantastisk; ikke nogen øse, men jo heller ikke en SUV.

Og så senta...
>Selv vil jeg ikke betale merprisen for de dyre tyske mærker: BMW, Mercedes og Audi

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-03-17 22:30

308'eren er bare vildt blæret og i diesel sønderbanker den tyskerne. Prøvede ikke 3008, men synes den er et skrummel. 2008 havde et eller andet lækkert over sig. Og var nem at komme ud og ind af. Dejlig med plads.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 22-03-17 19:29

Køb en Ford A,der er en god ud og indstigningshøjde,og så får man tilmed et godt udsyn,og ikke så mange fartbøder !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-17 15:25

Vi har besøgt min kones mekaniker bror, og han mener også en 3008 for stor til os pensionister.

Han kommer nu ned og hjælper os med at finde den rette bil, men det bliver så nok en 2008?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 140 point
Dato : 26-03-17 21:32

3008 er et skrummel. 308SW er vildt fed, men lidt kostbar. 2008'eren har høj indstigning, plads, tonsvis af udstyr i ENVY. ENVY på bud lige i tiden. Synes den er temmelig fristende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-03-17 21:33

Og der er en hel verden til forskel på jeres gamle 307'er og så en ny 2008'er.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-17 12:47

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-03-17 17:35

Husk at give et praj med hvad i vælger. Personlig ville jeg nok tage diesel'en, pga uovertrufne bundtræk og de 100 hk. Kører godt nok ikke meget, men turene er heldigvis lange, så tror det ville gå for mig. Hvis i har mange småture er diesel ikke for smart. Held og lykke med handelen (og en af danmarks bedste Peugeot forhandlere hedder Henrik Christensen i Vejle. Sælgeren skal være Lars.).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-04-17 20:19

Ikke mange ser dette, men tak for gode råd,
vi har købt en 2008 diesel med 100 heste som vi henter i morgen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-17 21:20

Supertillykke med dyret Svend. Er sgu helt misundelig. Intet er som at hente en spritny bil. Var ikke selv ude at køre i 2008'eren, men inde og sidde og dreje på knapper. Men prøvede som sagt 308 120hk diesel, og den var sateme fed. Du godeste hvor et bundtræk. Det var klokkerent VW hestekræfter gå hjem. Men Peugeot har altid været vildt gode til diesel. Må hellere indrømme, jeg ER sgu helt misundelig.