/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
A program named...already exists ???
Fra : Oldboston
Vist : 279 gange
200 point
Dato : 08-03-17 12:27

Jeg håber på hjælp til at løse dette problem:
Jeg bruger et bogføringsprogram til private, kaldet Raibow. Programmet har tjent mig trofast i flere år, men firmaet, som jeg købte det hos, eksisterer ikke mere, så der er ikke mulighed for hot-line hjælp som tidligere. Men jeg har stadig installationsdiskette og licenskode.

Det fremgår af programoplysningerne, at
"Programmet er et selvstændigt Windows program udviklet med software udviklingsværktøjet Delphi til anvendelse på Windows XP, Windows Vista og Windows 7.
Programmet benytter Paradox tabeller, som anvendes på basis af Borland Database Engine (BDE)."

Indtastning af data går fint. Men problemet er, at jeg ikke kan udskrive eller kopiere månedsbalancer, når jeg skal arbejde videre med data. Der kommer en fejlmelding frem, som lyder sådan: "A program named QE_A Form already exists". Det er rigtig ærgerligt. for jeg har brug for at printe siderne ud, og jeg kan ikke bruge print screen programmer, for det er kun en del af indholdet på hver side, der er synlig ad gangen på skærmen.

Jeg har prøvet at google sætningen "A program etc...", men jeg forstår ikke de vejledninger, der kommer frem.

Kan en af jer mon hjælpe mig?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-03-17 08:17

Jeg har snuset lidt rundt , men kun fundet løsninger til, hvorledes man i programmerings-/udviklings sammenhæng kan sætte en 'form' til enten at lukke ...eller skjules ved afslutning af formen

Her forklaringen til den programmeringstekniske løsning (..som du IKKE kan bruge til noget):

Are you sure the form is not being hidden when it is closed?

That is the default for MDI forms, but I have seen other people do the same (to speed up re-showing the form).

Hook the OnClose event of your form, and look what the value of the CloseAction parameter is. If it is caHide, then the form is hidden.

A temporary hack might be to assign caFree to the CloseAction, but a better solution is to watch the stack in your OnClose event handler to see how you ended up there, and what is causing the CloseAction to be caHide in the first place.

Skjules formen? Så eksisterer den jo ved et forsøg på genoprettelse af formen. Hvilket så giver den fejlmeddelelse du får. Det ser ud til at du arbejder på formen ..lukker den (hvilket den så IKKE bliver; den bliver skjult, men forbliver åben) og så forsøger igen at oprette den (..hvilket den er i forvejen) for at udskrive.

Har du mulighed for at genstarte computeren når/før du skal udskrive formen? Så vil den automatisk blive lukket og efter genstart bør du kunne åbne og udskrive den.

Da databasen der benyttes er integreret med Borland Paradox kunne du evt. prøve at afinstallere Paradox og geninstalleret denne database. Så bør runtime modulerne (BDE) blive installeret korrekt.

Min viden om brug af Rai(-n-)bow er ikke eksisterende, men jeg kan dog på skrømt programmere i IDE'en Delphi (Pascal) og benytte databasen Paradox.. Jeg skrev er rutine til Kort- og Matrikelstyrelsen i 1994
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-03-17 10:33

Foreløbig tak, molokyle, jeg vil forsøge at gøre noget af det, du skriver. Det er efterfølgende sket et par gange (efter genstart), at problemet forsvandt, men kom igen sener, så måske kan jeg få has på det hen ad vejen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-17 10:00

Du har vel tjekket om det skulle være en uoverensstemmelse/diskrepans i registreringsdatabasen?

..ellers kør Ccleaner menuen [Register] med alle fluben sat. Fjern fundne nøgler og gentag proceduren til der ikke længere findes 'knækkede' registreringsnøgler:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

..og genstart.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-03-17 11:53

Prøv at højreklikke på genvejen du starter Rainbow med og vælg egenskaber,
klik så på fanen Kompatibilitet,
sæt 'hak' i Kør dette program i kompatibilitesttilstand for:
vælg Windows 7 eller XP
klik Anvend/OK

Prøv så at køre programmet.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 11-03-17 20:06

Som Klaudi ...med den tilføjelse (.hvis du kører Win10?) ;at højreklikke og vælge at køre som Administrator i menu'en!

Det kræver administrator rettigheder at skifte kompatibilitets-tilstand.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 01-04-17 13:40

Tak for svaret molokyle. Også tak til Klaudi for tittep med at vællge Egenskaber. Det lykkedes faktisk at få det hele til at virke næsten sådan, som jeg havde håbet. Tal for hjælpen.