/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frysning af kager
Fra : ebg_888
Vist : 406 gange
100 point
Dato : 21-02-17 23:07

Kan man fryse kokostoppe og kransekage uden det bliver tørt og kedeligt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-02-17 23:40

Har ladet mig fortælle, at kransekage SKAL fryses for at blive rigtigt gode.

Ved ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 22-02-17 01:05
Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 23-02-17 15:05

Jeg har med fordel opbevaret kokustoppe i køleskabet så holder de sig længere, jeg vil tro at du kan gøre det samme med din kransekage i køleren, fordi begge dele optager den fugtighed der nu er, derfor bliver de ikke tørre.
Jeg lavede forøvrigt kransekagekonfekt forleden dag, og dem stoppede jeg i fryseren, hvis du dypper bunden af kransekage eller kokustoppe i chokolade " det smager himmelsk " så må du ikke opbevare det i fryseren, når du så tager dem ud til brug, så sveder chokoladen og den bliver kedelig at se på.
Hej

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 25-02-17 20:30

Citat
så sveder chokoladen

- ja, det var det, jeg lidt frygtede.

For den kransekage, som jeg vil nedfryse, er fyldt med nougat.
Mon ikke også nougat bliver kedelig af frysning?

Men glasuren kan vel klare det?

Accepteret svar
Fra : Sandvad261

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-17 10:23

Hvis du har nougat indbagt i din kransekage typisk en ret stor kransekagestang hvor man indbager noget nougat det sker der ikke noget ved, der hvor det går galt, det er den " udvendige " chokolade, det er jo meget almindeligt at man dypper de små kransekagestænger i mørk chokolade, det smager virkelig godt, men den mørke chokolade tåler ikke køleskab eller fryser, så bliver den trist og kedelig.
Glasuren er der ingen problemer med, men husk lige at bruge æggehvide til glasuren og ikke vand, når der er kommet den mængde flormelis i din æggehvide, så brug en håndmixer til at piske glasuren med, for ellers vil det tage en evig tid.
Når glasuren er klar til brug, det finder du ud af ved at trække en tynd streg glasur på bordet, og stregen skal blive stående, den må ikke flyde ud, gør den det, så er den pisket for lidt, eller der er for lidt flormelis i den.
TIPS Når du så skal sprøjte med din glasur, så se her, lad os nu sige at det er en kransekagestang du skal have sprøjtet, så se ned på den, du har så her højre og venstre side og i midten øverst oppe har du toppen, når du så sprøjter med din glasur, så sørg for at komme ordentlig ud på hver side og lige langt ned i hver side, og læg så strengen med et mellemrum på ca. 2-3 mm

TIPS 2
Hvis du skal gøre det rigtigt så skal du bruge den masse der hedder " Kranse XX " fra Odense marcipan fabrik, den koster 195 kr. pr. kg. du kan også bruge det der hedder " Bagemarcipan " også fra Odense det kommer fra den samme maskine, det er bare ca. 20 kr. billiger pr. kg. til sidst er der så den billige måde, og det er at man i Tyskland giver ca. 90 kr. pr. kg. for Odense rå marcipan, den tror jeg jo nok de fleste bruger, der er ingen alm. mennesker der kan smage forskel.
Pyyyyy det blev til noget af en smøre.
Held og lykke med det.
Hej

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-17 10:34

Detkan vel aldrig blive bedre end ren rå marcipanmasse?
Ingelein

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 26-02-17 14:25

Der er meget stor forskel på marcipan både i pris og kvalitet, nu har jeg brugt den fra Odense i flere år, så jeg må jo være godt nok tilfreds.
Hej

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-17 17:32

Jeg bager meget ofte kransekager og de bliver altid frosset nogle uger eller længere. Glasuren kommer først på senere. Ja, du kan godt fryse dine nougatfyldte kransekager. Det er bare udvendig chokolade som bliver kedelig, mister glansen og kan blive hvidlig.
http://strikinge.blogspot.dk/2015/12/kransekager-altid-et-hit.html
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 06-03-17 21:18

Tusind tak for alle de gode svar og den udførlige vejledning.

Det er det, som jeg elsker ved Kandu - der er altid hjælp at hente!.

Kokostoppene blev heller ikke tørre ved hverken opbevaring i køleskab eller fryser.