/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Videokamera
Fra : o.v.n.
Vist : 398 gange
400 point
Dato : 29-01-17 11:10

Kender i noget til videokameraer? Et almindeligt digital kompaktkamera kan optage videosekvenser men et specielt videokamera vil i min opfattelse være bedre eller er det mig som er gammeldags?
Grunden til spørgsmålet er at jeg er udset til at filme en begivenhed som varer 3 dage, der vil blive filmet meget og til slut skal de redigere optagelser brændes på en DVD og skal vises på diverse TV apparater nogle har rimelig store skærme 40" +
I mine søgninger er der næsten kun Sony Handycam men der må være andre, kan i anbefale et kamera til en pris under 5000 kr. eller er det for lidt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-17 11:26

Sørg for at kunne have rigeligt med løs hukommelse og ekstra batteri og ekstern oplademulighed.
SD i den hurtige udgave, da det kan sættes i de fleste computere uden videre.
Vigtigt er også at filmeren selv blænder op og ned ved skiftende lysforhold.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 410 point
Dato : 29-01-17 11:53

Hvad med at kigge på et digitalt spejlreflekskamera (DLSR) ???

Fordele:
De fleste kan optage i full HD nu om dage.
Der er mulighed for at sætte flere forskellige linser på. (lån eller lej dig evt. frem)
Forholdsvis nemt at have med at gøre.
Der kan tages still billeder ind imellem.

Ulemper:
Dslr kan "kun" optage sammenhængende sekvenser på 10-20 minutter. Slip optageknappen 1 sek. og begynd på en ny sekvens, så er du ude over det problem.

Godt råd, uanset om du vælger et "rigtigt" videokamera eller et Dslr:

BRUG ET STABILT KAMERASTATIV !

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-17 12:08

Bruger du ikke stativ - så hold armene ind til kroppen - som en bokser der har paraderne oppe.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 29-01-17 15:33

HEJ

JEG BRUGER SELV ET SPEJLREFLEKS KAMERA, SOM TAGER SUPER GODE VIDEOER.

JA, DET ER RIGTIGT AT FILM SEKVENSERNE SKAL SÆTTES SAMMEN BAGEFTER, MEN SÅ KAN DU OGSÅ HAVE NOGET, DER SAGTENS TÅLER AT BLIVE BLÆST OP PÅ EN 50' SKÆRM.

GOD FORNØJELSE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-17 20:32
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-17 23:08

Citat
I mine søgninger er der næsten kun Sony Handycam men der må være andre, kan i anbefale et kamera til en pris under 5000 kr. eller er det for lidt?

Altså? hvad forlanger dem der skal se det optagede? har film der er optaget med et ´brugt´ kamera til 400.- med fuld HD og det står særdeles skarpt.
Hvis? de brokker sig over ? normal video kvalitet (1080) så skulle du melde NEJ - så skal du op K2 eller K4 som egentlig er helt hen i vejret til almindelige TV apperater.

K4/2 optager med en MEGET stor opløsning:
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=k4+kamera

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-17 23:12

NB ? hvis du skal op i dem med K foran, så husk masser af batterier og SD kort...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-17 01:43

Tak for alle input jeg havde ikke spejlreflekskameraer med i mine overvejelser men det bliver måske løsningen, dem jeg har søgt i løbet af søndagen er der ikke oplyst hvor lange videosekvenser de kan optage, kun kvaliteten af det optagne som selvfølgelig også er vigtigt.
Er der nogen steder hvor man kan sammenligne hvor lange optagelser kameraer kan klare ad gangen, det ville være pinligt hvis optagelsen stopper midt i vielsen, jeg vil optage hele seancen og så redigere bagefter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-01-17 01:46

jeg vil selvfølgelig bruge et stativ til lange optagelser men ellers har en gammel skytte ikke problemer med at holde "våbnet" stille.
Kan jeg tillade mig at stille et spørgsmål i spørgsmålet?
Hvilke stik bruger man i Norge? Skal jeg have en omformer med?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-17 04:01

Citat
det ville være pinligt hvis optagelsen stopper midt i vielsen,

I hele 3 DØGN???

Mine fisk klarer det på et par minutter - og så er der ´små´ yngel at se på ? dagligt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-17 18:55

Tak for svaret viskinge. det bliver løsningen også anbefalet af den lokale fotograf som jeg også købte kameraet af, en Nikon D5500 med objeltiv