/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støttebuk??
Fra : mig-selv
Vist : 230 gange
100 point
Dato : 27-01-17 21:20

Søger noget i denne stil - de billige kan købes i byggemarkeder, men søger de gamle med gevind, som også kunne holde til meget mere
http://www.harald-nyborg.dk/p7877/spaendestoette-til-doer-50-115cm

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-17 21:29
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-17 21:38

Citat
De hedder "soldater" på byggepladserne.
http://www.toolsonline.dk/shop/soldater-elementstoetter-222c1.html?gclid=CMvF4byU49ECFU2BsgodRyIE4Q

Også hvad jeg lige fandt ud af, MEN dem du viser er med FAST indstilling = og som en almindelig støttebuk, den/m jeg søger har gevind så man kan ´rejse´ det som bukke skal understøtte.
Jeg ved at de har været brugt til stiladser i gamle dage - meget gamle dage.

Ved at de findes til visse gamle biler?? som donkrafte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 10:46

Dem jeg viser er med gevind så de kan spændes op efter at have sat låsebøjlen på plads.

Men hvad skal du bruge den støtte til.

Du kunne måske lave den selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-17 11:03

Soldaterne som jo er justerbare / løftbare bruges stadig her hjemme og i udlandet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-17 21:29

Citat
Dem jeg viser er med gevind så de kan spændes op efter at have sat låsebøjlen på plads.

Men hvad skal du bruge den støtte til.

Du kunne måske lave den selv.

Du har ret, dem jeg ´kender´ havde bare synligt udvendig gevind og uden lås.

Skal bare have løftet en stålskorsten, mens jeg samtidig korter røret af og en ny ovn under.. ingen problem i den manøvre.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-17 21:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-17 10:57

Du kan også bare købe 2 stk 10 mm. gevindstænger på 1 mtr og 6 møtrikker og 6 skiver
4 stk 3" x 2" tømmer på 1½ mtr
4 stk kraftige hulplader

Af de 3 planker laver du en port hvor der rager en ende ud i hver side spændt sammen med hulpladerne
Den sidste planke lægges oven på og der bores to 10 mm. huller ude i siden gennem plankerne.
Spænd gevind stykkerne fast på den øverste planke og nu har du en dundkraft