/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Har man stjålet strøm hos min mor?
Fra : cristian2
Vist : 426 gange
50 point
Dato : 26-01-17 22:06

Min mor har lejet sin lejlighed ud en periode, og det viser sig, at dem der har boet der, faktisk ikke har brugt noget strøm, da der skulle afregnes. Jeg har haft en amatør-elektriker til at se på det, men han kunne umiddelbart ikke se om der var sket noget ulovligt, selvom han er overbevist om at der må være lavet fusk, da lejerne ifølge ham umuligt kan have brugt nul strøm, fordi de bevisligt altovervejende har opholdt sig i lejligheden. Selve måleren er intakt, sagde han, så vidt han umiddelbart kunne se. Men også, at ingen elmålere, selv de mest moderne, er tyverisikre. Umiddelbart kan man trække på skuldrene ad det, men han påpegede, at hvis der er lavet fusk med elmåleren, så er det min mor, der kommer til at bøde for det, den dag det bliver opdaget.

Mit spørgsmål er, hvordan det har været muligt for lejerne at tappe strøm uden om måleren? Kan man se det på installationen? Kan de have ledt strømme udenom på en måde? Hvor ser man i givet fald tegn på det?

Måleren er en moderne type med display, måske fem-otte år gammel (altså ikke sådan en skive der løber rundt). "Elektrikeren" sagde endvidere, at han troede nok der var noget med, at Dong kan sætte en computer på måleren og dermed se alle forbrugsdetaljer. Han nævnte også noget med at man vist kan fjernaflæse i dag? (Så forstår jeg imidlertid ikke hvorfor Dong sætter borgerne til selv at aflæse).

Jeg håber der er nogle på linjen der kan supplere med noget teknisk viden på området, så jeg ved lidt mere, før jeg er sætter DONG ind i problematikken - for det er jeg nødt til, ellers kommer hun ikke til at sove om natten ...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-01-17 22:31

Ring til selskabet, så er de blevet informeret om problemet, hvis der senere bliver ballade.
Hvis den er fjern aflæst kan du ind på selskabets hjemmeside og se forbruget

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 26-01-17 22:31

Du kan se om plombering på måleren har været / er brudt - manglende så man evt. kan koble kabler på FØR måleren .
Det vil være lidt af en opgave , man kan ikke afbryde før man prøver at tappe udenom ....

Den type måler har jeg selv (elektronisk) og jeg har ikke skulle aflæse i 5+ år , det klarer elværket selv. Kan din mor ikke følge med på forbruget online - ved at logge på elselskabet og se om der er noteret noget forbrug der ? Måske kan selskabet også se hvad de leverer og ikke bare målerens visning..

Finn

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-01-17 22:59
Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-01-17 08:42

Citat
http://energiwatch.dk/Energinyt/Energiselskaber/article9211010.ece

Det bekræfter desværre min bange anelse.

Spørgsmålet er bare hvordan de kan have gjort det helt konkret?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-01-17 08:51

Citat
[B]Min mor har lejet sin lejlighed ud en periode,[/B] og det viser sig, at dem der har boet der, faktisk ikke har brugt noget strøm, da der skulle afregnes. Jeg har haft en amatør-elektriker til at se på det, men han kunne umiddelbart ikke se om der var sket noget ulovligt, selvom han er overbevist om at der må være lavet fusk, da lejerne ifølge ham umuligt kan have brugt nul strøm, fordi de bevisligt altovervejende har opholdt sig i lejligheden. Selve måleren er intakt, sagde han, så vidt han umiddelbart kunne se. Men også, at ingen elmålere, selv de mest moderne, er tyverisikre. Umiddelbart kan man trække på skuldrene ad det, men han påpegede, at hvis der er lavet fusk med elmåleren, [B]så er det min mor, der kommer til at bøde for det[/B], den dag det bliver opdaget.

Her vil det nok være en fordel, at kunne dokumentere, at andre har boet i boligen.
F.eks. ved overførelse af betaling for husleje/huslejekvitteringer, at de har haft deres adresse i boligen, at din mor kan dokumentere hun har opholdt sig et andet sted.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-01-17 09:59

1 tænd for komfuret og se om måleren virker
2 tjek plomberne at de er der og er intakte
3 ang fjernaflæsning så er det ikke sandsynligt ( da de første i radius området lige er gået i gang private)
4.hvis man leje sin lejlighed ud FLYT altid. El/gas/vand over til "ny" lejer du har stort set aldrig mulighed for at få dine penge hjem ved overforbrug og du må KUN fakturere den faktiske indkøbs pris dvs betaler du 2,50kr pr kW skal lejeren give det samme alså 2.50kr

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 50 point
Dato : 06-03-17 07:10

Citat
En magnet på el-måleren eller en klemme på ledningen, så strømmen ikke føres hele vejen op til måleren.

Hvilken klemme og hvordan?

rotw, jeg forstår ikke helt dit punkt 3)

Jeg har været med til at skifte elmålere til den nye elektroniske type, som KAN FJERN-AFLÆSES, jeg forsøgte med en meget kraftig magnet om man kunne snyde elmåleren. det kan man ikke, til gengæld kan måleren fjernstyres til at afbryde for strømmen, hvis man ikke betaler, elselskabet skal ikke mere ud fysisk og afbryde forbindelsen.

Har lejerne haft adgang til nye plomber, kan de jo have haft muligheden for at kortslutte måleren!

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-03-17 20:15

Tak for svaret olarsen.