/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lofthvidt på plasticmaling?
Fra : pbp_et
Vist : 292 gange
100 point
Dato : 26-01-17 12:45

Vi er ved at sætte en trappeopgang i stand.. Jeg ville gerne vide, om man kan stryge lofthvidt (kridt med carragenanlim) på plastic-loftmaling, der er vasket med grundrens og siden vand.
OK - man kan altid stryge det på, men problemet er, om det bliver siddende og bliver pænt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-17 14:49

Stammer du.

Kom ikke kridt/kalk oven på plastik maling.

Tænk på Dybbøl Mølle...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-17 16:18

Hej Svend - hvorfor spørger du, om jeg stammer? Er det på grund af carragenanen (som af en eller anden årsag kaldes islandsk mos, selv om det er en tang fra Irland)?
Nu skal lofterne her i huset ikke ud i slagregn og frostvejr lige som Dybbøl mølle, og den gamle loftmaling bliver ruet op/matteret af grundrens. Jeg ville overhovedet ikke ulejlige mig med at spørge nogen, hvis det foregik uden døre, hvor jeg i øvrigt ikke ville drømme om at plastmale.

Men jeg ville gerne høre fra nogen, som enten er fagfolk eller har prøvet, selv om jeg er fuld af respekt for veltjente ingeniører med stor erfaring i varmevekslere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-17 17:03

Jeg ser bare 3 helt identiske spørgsmål fra dig under seneste indlæg.

Og plastmaling kan ikke ånde, det ødelagde Dybbøl mølle, kalket gennem århundreder.

Også indendørs kan der være fugtproblemer, kondens, noget min nabo kender til.
Og det er ham der er ekspert i varmepumper, ikke jeg der er gammel hydrauliker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-17 17:07

12.45 i dag, det jeg svarede på
og to gange 13.17, skynd dig at slette dem...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-01-17 08:55

Nu bliver jeg da i tvivl.
Lofthvidt på plastic, eller omvendt, det ene kan godt fungere, men den anden ikke.
Spørg en farvehandler.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-17 09:35

Dine tre ens spørgsmål er der stadig og nu er der kommet svar på nummer to,
så det kan du ikke mere slette.

Brug ikke lofts hvidt oven på plastik maling.

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 29-01-17 16:59

Tak for svaret svendgiversen. Institut for bygningsbevaring har skrevet, at med en god afrensning går det, så det vil jeg prøve. Der på stedet er der ikke nogen fugtvandring af betydning og slet ingen frost, så jeg håber at en grundig rengøring gør bunden acceptabel for tang-klisteret. Slibning med vådslibepapir korn 60 samt nedvaskning med grundrens giver en mat bund at hæfte i. Og her i huset slår vi ikke hælene i loftet, selv når vi holder fest (på svensk "slår klackerne i taket"). Og lofthvidt ER altså kønnere end plasticmaling!