/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kommunal kompost
Fra : anne39
Vist : 198 gange
100 point
Dato : 25-01-17 17:06

Jeg har for adskillige år siden hentet en del kompost fra den kommunale genbrugsplads i Horsens og jeg mener at huske, at kommunen som en god service udleverede en "brugsvejledning", hvoraf fremgik, at komposten ikke måtte anvendes uden at blive iblandet eksisterende havejord. Efter en flytning får jeg nu igen brug for nogle trailerfulde og jeg har lyst til at få oplyst årsagen til, at komposten ikke må anvendes ublandet. Er den for stærk at så eller plante i og hvorfor er den det. Har den undergået en kemisk proces eller en varmebehandling? Når jeg i fordums dage brugte min hjemmelavede kompost kunne jeg anvende ren helt uden komplikationer.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 25-01-17 17:14

Det er et godt spørgsmål.

Vi har gennem flere år brugt ren kommunekompost i drivhuset, uden probemer.

Ude har vi også flere steder hvor det er tæt på ren kompost, men her blander vi typisk jord i, hvorfor konen gerne vil have dette har jeg dog glemt.

Komposten er også fra Horsens kommune.

:)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-17 17:26

Nu bor jeg i Kbh-området, der er komposten forskellig afhængig af kommunen, nogle steder blander de den rene kompost med sandjord, så den er lige til bruge, andre laver ren kompost, som man selv skal blande med jord (eller lægge ganske tyndt, ellers svider den planterne.

I Horsens kommune kan du få at vide, hvordan komposten er, ved at maile til

Affald og Trafik, Niels Bo Poulsen på e-mail: nbp@horsens.dk

http://horsens.dk/Borgerinfo/AffaldOgGenbrug/Kompostering/KompostFraGenbrugspladserne

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-01-17 17:26
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-17 09:15

Kommer fuldkommen an på egen jords beskaffenhed, kompost har som regel ingen næringsværdi, kun i surbede, men der sælges meget kompost i havecentre som er kunstigt beriget med gødning.

Der er forskelle på kompost, det er ikke kun dele der er "rådnet ned", der kan også smutte animalske dele med, men ikke farligt, og der kan være meget almindelig gammel jord med når man ikke bruger tid på at separere, især have ejere der smider mere eller mindre jord og sand i egen kompostbeholder, og også spreder kompsten for tidligt, det giver dog et par dages lugtgener, men helt naturlige.
Der hentes også kompost af forskellige grunde, nogle henter fordi at de mangler jord og naturligvis vil spare, andre henter når de skal "blødgøre" sandet eller leret jord, og der bliver hentet en del til plantekrukker ......... med forskelligt udfald på det der plantes ....... flot eller dødt.

Jeg var som ledig i aktivering hos den kommunale pensionistservice, det elsker jeg, andre gider ikke, men kommunens "sjakbejs" fortalte at kommunal kompost er meget forskellig, noget som er haveaffald kan indeholde ukrudtsfrø som overlever flere år, undtagen hvis de får kemikalier eller ild, andet er komposteret grene mv når kommunerne går hårdt til den i kratrydning, og så er det "rent".
En dreven haveejer eller gartner kan altid føle og lugte på kompost hvad den består af og bedømme om den er egnet eller uegnet til bestemte formål.
"Tørvekompost" er noget helt andet, det bliver direkte gravet op til salg, men det forbedrer kun jorden og har ingen næring, men har en lav ph værdi og er velegnet til surbundsbede, men skal blandes med andet........en spiselig afgrøde som kartofler kan simpelthen ikke gro i det, der bliver masser af grønt, men ingen knolde