/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
spændnings regulator
Fra : kentHBror
Vist : 165 gange
40 point
Dato : 21-01-17 16:36

hej jeg har en c5 fra 2002 der springer for pærene tit så fik jeg at vide jeg kunne købe nogle spændnings regulator og sætte på ved pærene men jeg ved ikke hvordan er der nogle der ved hvordan de monteres

 
 
Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 21-01-17 21:07

Min erfaring fra MC:

Det skal nok SE nærmere på dit ? lade anlæg/ batteri.
Batteriet kan kun afgive en MAX ? strøm - men når det skal oplades, kan det få for meget = defekt regulator/ensretter.
Du kan selv måle det med et multimeter - er lade strømmen over 15-16volt når motor får omdrejninger, er der noget galt - mener det bør ligge på 14,8volt som max.

Enhver mekaniker/værksted kan give dig svaret på de dele, og det koster ikke en formue at få lavet.
Thansen og lignende sælger det for ingen penge.

Problemet kan også opstå hvis pærerne ikke er originale.

Kommentar
Fra : kentHBror


Dato : 22-01-17 08:18

ok tak jeg vil lige prøve at måle igen det er h7 pære fra osam mener jeg

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 23-01-17 04:58

Det er et kendt problem ved franske bilen at der er en overspænding/defekt

Kommentar
Fra : kentHBror


Dato : 23-01-17 08:33

ok er det generatoren for spændninger syntes jeg er ok lidt over 14 volt

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 23-01-17 11:07

14,7volt er normalen når bilen lader

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 23-01-17 11:15
Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 23-01-17 23:37



Jeg har erfaring for, at pærerne springer lige når man starter, altså hvis de er kolde. (F.eks. stilstand natten over). Altså hvis bilen har aut. kørelys.

På min Astra er der aut. kørelys. Derfor bruger jeg at sætte den over på park lys, lige inden jeg starter efter en kold nat. Starter jeg igen ret hurtigt, lader jeg den selv tænde kørelyset.

Flere år siden jeg har skiftet en pære.

Jeg er sikker på, en kold pære er mest udsat i startforløbet. Meget sjælden en pære springer under kørsel.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 25-01-17 11:59

Citat
Jeg er sikker på, en kold pære er mest udsat i startforløbet. Meget sjælden en pære springer under kørsel.

Har aldrig oplevet det.
Men masser af gange med almindelige pære - der siger´blop´ når man tænder kontakten, energi pærer starter op og begynder at opføre sig unormalt, man kan så ´banke´ på pæren så lyser den normalt et par dage, for så ikke at virke mere.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 26-01-17 16:16

Det er vist meget almindeligt at franske biler har en tendens til overspænding der koster pærer.
Det skyldes muligvis nogle "spidser" i generatoren og der findes sikkert noget formodstand der kan sænke spændingen på f.eks. forlygtepærerne, men så er der alle de øvrige.
De mest udsatte er dog som regel positionslys og nummerpladelys. samt forlygtepærer.

Jeg har dog set en Toyota der "slukkede" hele bagenden. Ejeren troede han havde en defekt lyskontakt, men den havde taget alt lys bagi på nær stoplyset.

Få målt din spænding på batteriet. Både i tomgang og belastet/ubelastet samt med omdrejninger på.
Normalområdet bør ligge mellem 13,8 og 14,5 volt maximum.
Dit batteri kan heller ikke li' voldsom overspænding. Det "koger" hvis det bliver for meget.

Kommentar
Fra : kentHBror


Dato : 26-01-17 19:10

tak alle sammen jeg har prøvet at købe en dims til at sætte mellem batteripolerne så må jeg se om det virker


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407831
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste