/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
spændnings regulator
Fra : kentHBror
Vist : 165 gange
40 point
Dato : 21-01-17 16:36

hej jeg har en c5 fra 2002 der springer for pærene tit så fik jeg at vide jeg kunne købe nogle spændnings regulator og sætte på ved pærene men jeg ved ikke hvordan er der nogle der ved hvordan de monteres

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 21:07

Min erfaring fra MC:

Det skal nok SE nærmere på dit ? lade anlæg/ batteri.
Batteriet kan kun afgive en MAX ? strøm - men når det skal oplades, kan det få for meget = defekt regulator/ensretter.
Du kan selv måle det med et multimeter - er lade strømmen over 15-16volt når motor får omdrejninger, er der noget galt - mener det bør ligge på 14,8volt som max.

Enhver mekaniker/værksted kan give dig svaret på de dele, og det koster ikke en formue at få lavet.
Thansen og lignende sælger det for ingen penge.

Problemet kan også opstå hvis pærerne ikke er originale.

Kommentar
Fra : kentHBror

Dato : 22-01-17 08:18

ok tak jeg vil lige prøve at måle igen det er h7 pære fra osam mener jeg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-17 04:58

Det er et kendt problem ved franske bilen at der er en overspænding/defekt

Kommentar
Fra : kentHBror

Dato : 23-01-17 08:33

ok er det generatoren for spændninger syntes jeg er ok lidt over 14 volt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-17 11:07

14,7volt er normalen når bilen lader

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-17 11:15
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-01-17 23:37

Jeg har erfaring for, at pærerne springer lige når man starter, altså hvis de er kolde. (F.eks. stilstand natten over). Altså hvis bilen har aut. kørelys.

På min Astra er der aut. kørelys. Derfor bruger jeg at sætte den over på park lys, lige inden jeg starter efter en kold nat. Starter jeg igen ret hurtigt, lader jeg den selv tænde kørelyset.

Flere år siden jeg har skiftet en pære.

Jeg er sikker på, en kold pære er mest udsat i startforløbet. Meget sjælden en pære springer under kørsel.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-01-17 11:59

Citat
Jeg er sikker på, en kold pære er mest udsat i startforløbet. Meget sjælden en pære springer under kørsel.

Har aldrig oplevet det.
Men masser af gange med almindelige pære - der siger´blop´ når man tænder kontakten, energi pærer starter op og begynder at opføre sig unormalt, man kan så ´banke´ på pæren så lyser den normalt et par dage, for så ikke at virke mere.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-01-17 16:16

Det er vist meget almindeligt at franske biler har en tendens til overspænding der koster pærer.
Det skyldes muligvis nogle "spidser" i generatoren og der findes sikkert noget formodstand der kan sænke spændingen på f.eks. forlygtepærerne, men så er der alle de øvrige.
De mest udsatte er dog som regel positionslys og nummerpladelys. samt forlygtepærer.

Jeg har dog set en Toyota der "slukkede" hele bagenden. Ejeren troede han havde en defekt lyskontakt, men den havde taget alt lys bagi på nær stoplyset.

Få målt din spænding på batteriet. Både i tomgang og belastet/ubelastet samt med omdrejninger på.
Normalområdet bør ligge mellem 13,8 og 14,5 volt maximum.
Dit batteri kan heller ikke li' voldsom overspænding. Det "koger" hvis det bliver for meget.

Kommentar
Fra : kentHBror

Dato : 26-01-17 19:10

tak alle sammen jeg har prøvet at købe en dims til at sætte mellem batteripolerne så må jeg se om det virker