/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Back up
Fra : ingelein
Vist : 238 gange
100 point
Dato : 21-01-17 10:25

Hidtil har jeg kun taget backup af mine billeder via et specielt program som knytter en database til billederne. Andre ting, som ikke gerne må gå tabt, har jeg kopieret til et andet netværksmedie. Men nu har jeg et 1 tb og et 2 tb eksternt drev, så der er plads til at tage back up af hele molevitten, undtaget programmer, som jeg ved at man ikke kan tage back-up af.
Er der nogen, som kan anbefale en måde at gøre det på?
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-01-17 12:04

Citat
der er plads til at tage back up af hele molevitten, undtaget programmer, som jeg ved at man ikke kan tage back-up af.
Det kan du faktisk godt, altså tage backup af hele molevitten du gemmer et øjebliksbillede af styresystem, programmer og filer i et såkaldt ISO fil, der bruges et program til den slags det kan godt være et gratis program som for eksempel Aomei:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Jeg har et systembackup af min bærbare men ellers nøjes jeg med sikkerhedskopiere med Filhistorik som er indbygget i Windows 10

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 12:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 12:12

Citat
Det kan du faktisk godt, altså tage backup af hele molevitten du gemmer et øjebliksbillede af styresystem,

Hvordan virker det på en Mac? der kører virtuel Windows.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 12:12

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-01-17 12:26

Hvad med ROBOCOPY?

@mig-selv til orientering. En Mac som jeg kører Windows på har faktisk 2 adskilte OP systemer. Så man kan tage back-up af hver HD. Mac har en indbygget backup i sit ege Time machine program. Så der er vandtætte skodder imellem de to styresystemer.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 21:20

Citat
mig-selv til orientering. En Mac som jeg kører Windows på har faktisk 2 adskilte OP systemer

Den er fattet - men jeg henviser til Aomie som o.v.n linker til.
Programmet kan muligvis Boote op fra en Mac? men tvivler på den kan finde ind/genoprette på et virtuelt drev = hvis hele PC lægger sig ned.
Har ikke selv prøvet ? derfor jeg skriver = kan det lade sig gøre.

Er det bare Windows så har du fået svaret på mit link - der kan du frit vælge hvad du have kopieret/ til senere gendannelse - har ikke Win10 så!! - men går ud fra man selv kan vælge og vrage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-01-17 21:29

Hvis du har TimeMachine - burde du allerede der kunne vælge og vrage = hvis den altså kan lave backup af dine Windows filer og gendanne dem igen.
De ´tidsmaskiner´ jeg har / brugt på Win7, kan man gå ind i programmet og vælge at gendanne enkelte filer eller tilføje nye.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-01-17 23:49

@mig selv .... ikke fattet alligevel. Apples Time Machine kører på et andet Os end windows og er et Apple program som allerede er installeret ved køb, og som jeg skrev, kan man overhovedet ikke gå til windows direkte fra Apple. Man booter altid særskilt. Der er vandtætte skodder mellem de to systemer. Vær sød ikke at svare på denne tråd, når du blander de to styresystemer sammen uden egentlig st vide, hvordan det fungerer.
Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-01-17 10:38

Jeg har skiftet med DVD drev ud med den HDD (750 GB) der sat i PC'en, og installeret en SSD på 258 GB. Den ekstra HDD bruger jeg til kopiering fra C til den ekstra HDD. Jeg har brugt windows til at opgaven, og hver dag kl. 10 - eller hvis PC'en startes efterfølgende - et tage kopi af de ændringer der er sket det sidste døgn.

Den eneste ulempe ved det er, at hvis du vil have noget slettet på C-drevet, skal du også gå ind og slette det på den ekstra HDD, men det er gangs overkommeligt.

Iøvrigt, har jeg brugt den gratis del af AOMEI siden 2013 på to eksterne HDD, så jeg frygter IKKE et nedbrud, kun tiden på at genetablere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-01-17 08:25

Citat
Der er vandtætte skodder mellem de to systemer

ingelein, jeg bruger ikke selv MAC, men det du skriver er ikke helt korrekt.

Da data lige meget hvad, jo ligger på harddisken

Ved Dual Boot/ Boot Camp, ligger de 2 systemer på hver sin Participation
Så det eneste det kraver for det ene OS at det andet, er der installation af filsytem driver
Og I Windows kan du endda bare installere Captain Nemo, og den vil kunne tilgå MAC partitionen direkte

Ved Virtualisering via eks. Parrallels Desktop / VM-ware / VirtualBox /..
Ja der er ligger det virtuel system jo bare i 1 eller 2 VM Image filer, så grundsystemet (MAC i dit tilfælde) kan jo bare kopier disse filer, og du har en Image/Total backup af det virtuelle system, men alt.
Der findes også driver så man fra grundsystemet kan tilgå filer inden i disse VM Image filer, men tror på MAC det kraver JailBreak.

Citat
"Boot Camp"
Boot Camp makes a separate partition on your computer's hard drive (think of it as splitting your hard drive into two separate parts) specifically for installing and running windows

Parrallels Desktop

https://discussions.apple.com/thread/4259409?start=0&tstart=0
http://www.citymac.com/blog/2015/04/10/running-windows-on-a-mac-boot-camp-vs-parallels

----

Så for at kunne anbefale en måde kraver det vi får at vide om din Windows er lagt ind via "Boot Camp" eller som Virtuel ?

På File Level backup, er der ingen forskel at Windows ligger på en MAC. Kun hvor din Backup placeres, for hvad er dine externe harddisk formateret som HFS/NTFS/FAT32/?
Mener hvor både MAC TimeMachine og Windows skal kunne tilgå disse, så skal begge jo supportere det filsystem som de er formateret med.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-01-17 09:08

Hej JegErHer
Det er rigtigt, at der ikke er tale om 2 (3) fysiske HD i min Mac, men om en partitionering til 2 forskellige styresystemer. Den 3. part er Mac recovery partitionen.
Jeg tilgår Win via Bootcamp. Det kræver også at jeg tilpasser filsystemerne på de eksterne HD.
Min Mac kunne ved overgangen fra win XP til nyere styresystem kun acceptere Win 7, 64 bit, så det kører den på nu.
Jeg har ikke turdet opgradere Yosemite til nyeste OS, fordi jeg ikke ved om jeg kan opgradere uden at skulle installere Bootcamp på ny og dermed måske også Win.
Ingelein

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-01-17 11:55

Så hvis du laver en Image backup af harddisken så har du en Total Backup af både MAC & Windows.
Bedste måde er eks. via Boot disk/stik, da intet så er åbent
Vil tro selv AOMEI Backupper boot disk kan bruges
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Men ellers kan du jo vælge at købe et produkt som netop er tiltænkt Boot Camp
https://www.twocanoes.com/products/mac/winclone

Men er Image backup, er der intet at være bange for med opgraderinger, da man bare kan hente denne image backup tilbage, og så er alt som det var den gang denne backup blev lavet
(alt nyere vil være væk)

Derfor jeg både laver Image Backup nogle gange om året, og har løbende Fil Backup.
På denne måde kan jeg få OS & Programmer tilbage til den tilstand jeg havde, og kan genindlæs de filer som er tilføjet/ændret siden denne blev lavet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 27-01-17 12:28

Gratis muligheder
http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml

Citat
PING - PartImage Is Not Ghost
PartImage, or Partition Image, is a Linux/UNIX utility to make an image of your partitions in a file. It is able to image only used portions of the partitions saving time and space. The images are compressed. The utility supports the ext2fs, ext3fs, ReiserFS, FAT16, FAT32, HPFS, JFS, XFS, UFS, HFS, and NTFS file systems. This is a live ISO that you can burn onto a CD so that you can use it on any computer regardless of the operating system that is running.

http://ping.windowsdream.com/

PING har jeg brugt for mange år siden, da jeg brugt duel boot med mange forskellige OS versioner.