/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinyl, der buler op.
Fra : ebg_888
Vist : 190 gange
200 point
Dato : 20-01-17 19:42

For ca. et år siden fik jeg lagt vinyl på i køkkenet, af en professionel.

Nu buler det allerede op hele vejen ned i midten.
Det ser ikke pænt ud, og bliver værre og værre.

Er det mon noget, som jeg selv kan være ansvarlig for?
Jeg støvsuger det af og til, og vasker det med almindelig universalmiddel.

Eller kan det mon være lagt dårligt på, for så må der vel være en garanti på 2 år fra tæppemandens side?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-01-17 20:21

Ja, der bør være garanti. Vinylen kan selvfølgelig bule op, hvis der har været spildt f. eks. benzin, acetone og sådan noget stads. Den kan bule op, hvis underlaget udvider sig på grund af fugt og endelig kan vinylen være af en dårlig kvalitet, så den i gangarealet giver sig - eller udvider sig, ligesom dejg, der rulles ud. Men der burde være garanti medmindre du har valgt en meget dårlig kvalitet.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-01-17 03:54

Har du ikke savnet en papegøje siden han lagde vinylen ?

Der findes dårlige håndværkere, hvis det er en proff kan det være en af hans svende. Lidt opretning af gulv og bundrensning for fedt så en fuldlimning kan bide sig fast kræver ikke et halvt år på erhvervsskole, men kan klares af en omhyggelig hjemmehåndværker.
Vinyl og linolium fuldlimer man som regel så det ligger ekstra tæt til, er der en en smule luft neden under visse steder "klaprer" det når man går på det og overfladen bliver hurtigere slidt og grimt på de steder. Ægte gammeldags linolium er et naturprodukt og har en tyk gennemfarvet lidt blødere slidflade som godt kan renoveres, og det følger med når væggene flytter sig med årstiden, det er dog så tæt også at det forøger fugtproblemer, så i gamle dage når folk ville friske køkkenet op i en baggårdslejlighed virkede det modsat.
Hvis mester selv kommer og kigger når du klager vil han se efter om svenden eller ham selv har sparet på limen, alle kan have en travl eller dårlig dag. Er det på plads vil han måske undersøge via anden måde om der er fugt, men kig med når han tjekker, herunder vil han gerne have ro i ørerne, nogle af dem der klager har tendens til at skælde ud med noget der ikke har direkte relevans med problemet, de "brokkehoveder" gider en dygtig selvbevidst proff ikke.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 21-01-17 08:57

Vinylet ligger helt ud til væggen og køkken elementer.
Der skal være lidt afstand hele vejen rundt så det kan bevæge sig.
Der vel ikke fugtighed under vinylet så gulv brædderne buer op.