/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændt plastik af gryder?
Fra : storemolle
Vist : 463 gange
100 point
Dato : 15-01-17 19:08

For langt tid siden fik langt nogle plastik poser ved mit komfur, så da jeg brugte komfuret brændte plastik poserne fast uden på siderne og i bunden af mine gryder. Hvordan for jeg det brændt plastik af mine gryder?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 15-01-17 19:46

Nogle typer plast kan opløses med acetone,læg et stykke køkkenrulle over,og væd det med mellumrum med acetonen,bedst udenfor !

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-17 20:38
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-17 20:39

De svampe kan være svære at finde i Fysiske butikker, men Bauhaus har dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-17 22:19

Varm op til plasten bliver blød og skub mest muligt af med en træpind. Resten kan du tage med grøn skuresvamp og/eller ståluld-sæbesvamp ("Rens-let"). Jeg formoder, det er kogegrej af aluminium eller rustfrit stål, og begge slags tåler fint behandlingen. Glem alt om acetone; det eneste, der bliver påvirket er dig selv!

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 16-01-17 10:55

Med en varme pistol.
Er det rustfrie gryder kan du slibe det væk.
Men de skal polerres igen indvendig

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-01-17 13:09

TEAS : Det er rustfrie gryder. Men den det er udvendigt plasten sidder fast.

Er det rustfrie gryder kan du slibe det væk.
Men de skal polerres igen indvendig ?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-01-17 13:18

"plastik poser" smelter ved 100 grader varmt vand eller damp, skrab pastikken af med træredskab, og de sidste med en tyk grydesvamp

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-01-17 13:31

JegErHer : Min de rester af "plastik poser" der sidder på mine gryder har har være på i meget langt tid, gør det nogen forskel?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-17 17:16

Næh, det gør ikke noget, hvor lang tid det har siddet fast. kender det godt fra mig selv - har også prøvet at sætte en varm gryde på snippen af en plastikpose. Du kunne også prøve at lægge gryden i fryseren. Måske preller plastiken af. Du kan også hælde kogende vand i gryden og se om ikke det gør plastiken blød. Plastik er jo også mange ting. Tænk bare på det, der ´bruges til kogeposer.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-17 17:46

9 ud af 10 plastposer er af Polyethylen. Det kan du ikke opløse med nogetsomhelst , som kan købes i almindelig handel. Men hvis du varmer gryden moderat , bliver det blødt og kan skrabes af . Bedet med er rtæredskab som tåler varmen og ikke ridser gryden.
En paletknid til teflonpander er også en mulighed. De er lavet af en varmefast plast.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 16-01-17 17:47

Det kan jeg ikke rigtig huske, Dette er mere en bare lidt plast men meget. Min fryser er fuld. Ok jeg prøver at hælde kogende vand i gryderne. Jeg ved ikke hvad kogeposer er?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-01-17 22:25

Kogeposer er dem, som man kan koge med f. Eks ris i. De kan også købes løse.
Ingelein

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 17-01-17 23:06

Hvilke træredskaber tåler varme?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-01-17 00:03

I stedet for fryseren kan du jo benytte dig af de minus grader vi har nu. Sæt gryden ud i noget sne et par timer og se, hvad der sker.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-01-17 04:39

Alle træredskaber tåler varme - i alle fald de 120 grader, du skal bruge for at skrabe polyethylen af med.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-01-17 20:53

Smør gryde ind i brun sæbe, og læg den i plastikpose, så sæben aldrig tørre ud. Efter nogle dage kunne løsne næsten alt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-01-17 21:01

Ja, det løsner fedt og andet fastbrændt, men ikke plastik.
Ingelein

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 18-01-17 21:21

Hvis du skærer lidt i plastikken bliver den åben, og sæben kan komme ind mellem plast og gryde, og med tålmodighed skulle det virker.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-01-17 08:45

Der sidder ikke meget plast på gryderne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-01-17 20:13

Så tag nu lige og prøv nogle af vore forslag, det kan jo kun gå galt - nemlig at plasten ikke går af.
Nu må du altså gøre noget ved det!
Ingelein

Ps JEG havde forlængst prøvet nogle af de gode råd du har fået. Hvad venter du på?

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-01-17 22:15

Jeg kunne også bruge en stål svamp da der ikke er meget past tilbage.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-01-17 22:39

Yep. En rens-let med vand på eller en grønskuresvamp med lidt vand og sulfo.

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 21-01-17 18:25

Jeg sat mine gryder i fryseren,

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 22-01-17 10:41

Så jeg satte mine gryder i fryseren, der var de omkring et 12-18 timer så tonmg jeg dem ud skyllede dem meget varmt vand og forsøgte at med renslet hvilke ikke virkede så forsøgte med både en rigtig stål børste som man kan købe i kop og kande ogf skrab steak kniv , jeg fik en del af. resten fig jeg af ved hælde kold vand og der på fuld power på komfuret. og skrubbe med båpde kniven og stål børste.

Nu har jeg fået det hele af.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-17 09:18

Citat
stål børste

:(, fremover vil snavs sætte sig rigtigt let fast, så du bliver nok nød til at bruge samme midler til at holde dem rene.

Godkendelse af svar
Fra : storemolle

Dato : 23-01-17 10:26

Tak for svaret JegErHer.