/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udregning af vandmængde i regnmåler ??
Fra : ara
Vist : 328 gange
200 point
Dato : 07-01-17 23:23

Hej.

Jeg har købt en vejrstation hvor der er regnmåler med.

Min nabo har den samme, men de tæller ikke ens.

Men hvilken en af dem er defekt?

Min nabo's tæller som regel dobbelt så meget som min.

Men kan man på en eller anden måde måle hvis der passer.

Det er vejrstationer til godt 2000 kr, så de burde jo måle ens.

Jeg har en ide om at hvis jeg hælder vand i en bøtte med en diameter på 12 cm og måler vandstanden til 11 mm, og hælder det over i min regnmåler som har samme diameter, burde regnmåleren så ikke måle 11 mm?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-17 00:14

Det lyder ret logisk

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 08-01-17 00:40

Jo hvis din målerogså har cirkulær indfanger af regnen.
Fejlen kan skyldes at en af målerne sidder for meget i læ for regn med vind fra visse retninger.
Hvis du skal lave kalibreringstesten af din måler . så husk at dryppe vandet langsomt ned gennem den.
forvent ikke at den måler korrekt hvis det bare løber igennem på kort tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-17 09:40

Mon ikke en regnmåler i den prisklasse er elektronisk, det er min.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-17 11:42

Jo, men elektronisk eller ej, så skal den nedbør, der måles, komme ret langsomt. Jeg har en måler med langsomt gennemløb; den løber over i stærk regn.
Det egentlige spørgsmål om tjek af måleren: Jo, det ser ud som en fin metode.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-01-17 12:25

Det er denne regnmåler.

https://detintelligentehjem.dk/netatmo-regnmaler-til-vejrstationen.html

Selv hvis jeg tager regnmåleren med ind og forsigtig drypper vand ned i den tæller den ikke hver gang skovlen vipper.

Er der andre der har samme regnmåler?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-01-17 16:29

Hvad viste din 11 mm test ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-01-17 17:13

@Thomas_Mygind.
Da jeg hældte det meget meget forsigtig over i regnmåleren viste den 3,6 mm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-17 17:37

Så må din måler være defekt. Det er en bytter! Hen til forhandleren og forlang én, der virker.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-17 06:39

Jeg ville tage og sætte begge 2 regnmåler midt ude på græsplænen med 5-10cm mellemrum. Så ville jeg lade den stå nogle dage og så bytte om på dem et par dage

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-01-17 09:26

Kender du ikke en der har en gammeldags måler kan du sætte den ved siden af og se efter en byge hvad de viser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-17 11:23
Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-17 12:09

Vores regnmåler er elektronisk, og af vejledningen, fremgår det, hvordan man kontrollerer den.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-01-17 16:51

Det viste sig at man kunne kalibrere sin regnmåler, så nu viser den det rigtige

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 17-01-17 16:51

Tak for svaret transor.