/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny PC accepterer ikke gamle programmer?
Fra : cristian2
Vist : 368 gange
40 point
Dato : 03-01-17 17:04

Jeg har lige fået ny pc (Win10) og er ved at installere programmer fra cd'ere via usb-eksternt drive. (Min gamle pc har win7). Jeg kan imidlertid ikke installere flere af programmerne: Photoshop 6.0 og Filemaker 5.0. Og jeg har problemer med Office 2000 (hvor bla. synonymordbogen åbenbart ikke vil overføres).

1. Kan det skyldes, at Win10 ikke længere accepterer disse gamle programmer?

2. I givet fald, er der noget jeg kan gøre for at imødekomme dette problem?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 03-01-17 17:15

Hsr du prøvet at finde programmets .exe-fil og højreklikke på den. Gå til "egenskaber" nederst i popop-winduet og gå til fanen "kompatibilitet"
Her kan du sætte flueben i "kompabilitetstilstand" og vælgeen windowsversion, som du ved, at programmet har kørt på tidligere.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-01-17 17:19

Højreklik på programmet/installationsfilen og vælg "egenskaber". Klik på fanebladet "Kompabilitet". Sæt flueben i "Kør dette program i kompabilitetstilstand for:", og nedenfor vælger du "Tidligere version af Windows" eller hvilke muligheder for valg du nu har.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 03-01-17 17:23

Med hensyn til Office-pakken kan der opstå problemer. Microsoft vil frygtelig gerne "leje" Office ud, og undlader (bevidst?) at lave opdateringer til gamle officepakker.
Jeg havde meget bøvl med Jubilæumsopdateringen og måtte have fat i Microsoft Support, der efter super hjælp fandt ud af, at min gamle officepakke ikke kunne køre i den nye version af Windows.
Det viste sig siden, at jeg kunne installere den igen (men det fortalte jeg ikke Microsoft.)

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-01-17 20:42

Vedr. Office: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/wiki/windows_10-windows_install/a-look-at-running-older-versions-of-microsoft/6faf72ea-254a-4c8e-9982-2c36cdb1936c

Vedr. Photoshop, (Tysk): http://www.drwindows.de/windows-10-desktop/92643-problem-altes-photoshop-6-0-windows-10-a.html

Filemaker 5.0 er vildt forældet. Hvem gider bruge programmer der er 15-17 år gamle, man kan da i hvert fald ikke forvente at de er kompatible med nyere styresystemer.

http://www.filemaker.com/products/filemaker-pro/version-comparison.html

Filemaker 5.0 nævnes slet ikke på producentens hjemmeside, så det er simpelt hen for gammelt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-17 21:16

Har du opdateret win10 før du gik igang.

Har selv prøvet win10 og PS (mener jeg prøvede udgave 8) og Words 2003 virkede perfekt.

En anden ting kunne være at de ´gamle´ ting muligvis ikke virker på en 64bit system/maskine - men kan ikke lige se hvorfor ikke, men Office 2000 har trods alt et par år på bagen - efter hånden.
Prøv at se under ABOUT/ i programmerne, der står som regel hvilke systemer de kan bruges på.

Jeg har dog haft problemer med andre gode gamle programmer, som på ingen måde vil køre på 10, men sagtens kan installeres.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-01-17 21:27

NB Filemaker prøvede jeg for mange år siden (XP Home) og den var dengang total håbløs, men der findes andre og bedre - selv bruger jeg også ældre af den type.

Men derfor kan ´gamle´ programmer til tider være MEGET bedre end nye. især brugen af dem, når der til tider er opdateringer til programmer er det som regel bare en ? knap der skal trykkes på 2 gange i stedet for en gang, især de store Software producenter er helt vilde med den slags, som altså er møjhamrende trælse for brugerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-17 01:09

Højreklik på installationsfilen og vælg Fejlfinding i forbindelse med kompatibilitetsproblemer, så finder Windows 10 selv ud af under hvilken ældre Windows programmet skal installeres, klik på OK til den Windows version der bliver foreslået, det har virket fint med de gamle programmer jeg har installeret

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-01-17 07:50

PhotoShop
Citat
Photoshop 6 system requirements Windows
Windows 98, Windows 2000, Windows NT 4.0 with Service Pack 4, 5, or 6a, or Windows Millennium
Microsoft Windows 98/Millennium/2000/NT 4.0 (Service Pack 4, 5, or 6a required)
64 MB of RAM (128 MB of RAM required for running Photoshop and ImageReady concurrently)
125 of MB hard-disk space
Color monitor with 256-color (8-bit) or greater graphics adapter
800 x 600 or greater monitor resolution
CD-ROM drive

Kilde: https://helpx.adobe.com/photoshop/system-requirements.html

Filemaker
http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/4701/~/filemaker-pro-operating-system-requirements---all-versions

Office 2000
Citat
Which versions of Microsoft Office work on Windows 10?
The following versions of Microsoft Office with the latest Service Packs have been confirmed to be compatible with Windows 10:
Office 2016 Preview
Office 2013/Office 365
Office 2010
Office 2007
Older versions of Office such as Office 2003 and Office XP, Office 2000 are not certified compatible with Windows 10 but might work using compatibility mode.

Kilde: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/will-microsoft-office-2000-work-on-windows-10/381df7b9-2a9d-454a-b74b-8de9cacebbc2?auth=1

Det burde være svar nok og det kunne du også selv finde ud af med lidt google, tog 3 min for alle 3.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 04-01-17 13:14

Tak for alle svarene ind til videre!

Jeg har gjort kompatibilitets-førsøget, som flere af jer er inde på, men der sker intet.

Så jeg overvejer at købe en nyere Officepakke. Der er flere til salg på nettet, som er brugte, kan jeg se.

Er der en risiko forbundet med at købe et brugt program? Hvordan sikrer man sig, at sælgeren ikke selv benytter sig af det?

Det samme har jeg overvejet mht. Photoshop 6.0

Mht. Filemaker 5.0: Jeg har mine gamle fakturaer til at ligge her. Er der en smartere måde at håndtere fakturaer på i dag?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-01-17 19:52

Brugte programmer. Hmmmm! Når et program først er aktiveret, kan det vel ikke aktiveres igen, uden at der skal en kontakt tilbage til producenten?

Jeg ville i hvert fald ikke betale en enkelt krone, før jeg ser det køre aktiveret på min egen PC.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-17 01:15

Lad være at købe et "brugt" program, et gratis alternativ kan være Libre Office:
https://da.libreoffice.org/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-01-17 13:16

Ingen Windows Office programmer indtil 2007 bliver
opdateret mere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-01-17 14:58

Citat
Ingen Windows Office programmer indtil 2007 bliver
opdateret mere.

Jeg har da lige fået en hel stribe opdateringer til Office 2007, oven i købet på min gamle XP bærbare.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 05-01-17 16:32
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 15-01-17 10:40

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-01-17 10:55

Så mangler vi lige en konklusion. Tak!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-01-17 14:44

Åh ja ... Win10 vil slet ikke acceptere så gamle programmer (fandt jeg ud af via "migselvs" link). No mercy. Så nu har jeg foreløbig investeret i Office Professional 2016 Plus ??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-01-17 15:03

Tak for tilbagemelding. God søndag.