/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Koge kartofler i en Berlingo :-) ?
Fra : kai-d
Vist : 301 gange
300 point
Dato : 23-12-16 07:34

Juleaften skal vi til Kalundborg og skal have kartofler med til 10 mennesker og 4 hunde.
Skræller og op-koger kartoflerne og sætter dem i høkasse i Berlingoen køretid 75 minutter ved overholdelse af fartgrænser, lyder det realistisk eller bliver det en Juleaften med kartoffelmos til anden og flæskestegen ?

Go`Jul til alle.
Kai.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-12-16 08:43

Det gør I bare, det virker. Glædelig Jul

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-16 14:31

Byt berlingo'en ud med en Xantia, som jo har luftaffjedring.

Men de kartofler skal nok lige stå lidt blødt.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 23-12-16 14:48

Køb dig en el plade i elgiganten og så en inverter som du sætter i cigartænder stikket og så koger du dine kartofler undervejs, kør nu forsigtigt.
hej

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-12-16 16:06

Det skal være noget af en generator der sidder i den bil.
EKS 100A X 12V = 1200W - tabt og billen skal kunne kører med lys på, kommer vi en del under 1000W.

Hvis vandet allerede koger, kan den måske holde det kørende, men I skal nok slukke noget før I kommer frem så Batteriet er helt ladt op.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 23-12-16 17:12

At koge kartofler i en Berlingo....?
Ja når jeg ser et sådan opslag, glemmer jeg lige for en stund hvad min mission egentlig var. ??
Sådan en melding tiltrækker naturligvis en spøgefugl eller to.
Men hvorom alting er, ja der lærte jeg nu også noget. DVS. at kartofler kan i lighed med risengrød færdigkoges i en høkasse. Den var da også værd at tage med.
Glædelig jul.

Højris

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-16 18:54

kai-d, det er korrekt at man kan koge kartofler i en høkasse. Kogetiden vil være ca. det dobbelte af, at koge dem i en gryde.

Så jeg vil tro, at kartoflerne efter ca. 75 minutter i høkassen, vil være godt møre. Men der er da ikke noget bedre end at kunne mose sin/sine kartoffel/kartofler i den dejlige sovs fra and/flæskesteg

Det smager bare så godt og intet går til spilde

til dig og din familie.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-16 20:03

Der var en årrække hvor man kunne skrive breve med tastatatur monteret direkte på en Mercedes

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-12-16 11:44

Til " Jeg er her "
OK jeg var måske lidt for vittig med min kogeplade, men dengang jeg lavede nogle små film der havde jeg et ekstra batteri i min folkevogn charan van og så en inverter, det brugte jeg når jeg " i marken " skulle oplade mine batterier til kamera og diverse lys, og det kørte meget fint, på trods af alt dette så havde jeg altid et frisk batteri til at starte på.
Hej og god vind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-12-16 12:15

Til en høkasse, skal der ikke bruges batteri, og det uanset hvilken bil der bliver kørt i.

Jeg vil stadig tro, at kartoflerne efter 75 minutter bliver for kogte, med de kan bruges.

Citat
Selv om det uden tvivl ser hyggeligst ud, så behøver en høkasse ikke nødvendigvis indeholde rigtigt hø. Princippet er blot, at der skal bygges en forstørret ”rede” i en kasse, som en gryde kan pakkes ned i. Og så skal der kunne lægges et låg på kassen. Om reden bliver foret med hø, dyne, sovepose eller vattæppe er underordnet.

https://www.dr.dk/levnu/mad/mad-i-hoekasse-sparer-tid-og-energi

Jeg tror at kai-d ved, hvad han snakker om. Spørgsmålet er om en køretid på 75 minutter vil være for lang tid til kartoflerne i høkassen.
Jeg vil mene, at det er for lang tid, men så kan man jo mose kartoflerne i sovsen. Det rene guf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-12-16 21:29

Citat
Byt berlingo'en ud med en Xantia,

Det kan man vist kalde et ? impuls køb = bare for at holde ´sovsen/ kartoflerne´ lune et par timer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-16 21:41

Det er ikke ligegyldigt hvilken bil der køres i, med kartofler til efterkogning.
En Xantia er jo luftaffjedret, og den nærmest svæver hen over ujævnhederne på kalundborg vejen.
For jeg vil helst selv mose kartoflerne i sovsen.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 27-12-16 03:09

Det virkede bare kartoflerne 4 kg. var kogte og varme ved landingen i Kalundborg det kan anbefales.
GODT NYTÅR TIL ALLE
Kai.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-16 14:57

Citat
Det virkede bare kartoflerne 4 kg. var kogte og varme ved landingen i Kalundborg det kan anbefales.

Det er da dejligt at høre/læse, så kan dem fra Kalundborg gøre det samme, når de skal besøge dig

Godt nytår