/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Start af dieselmotor i koldt vejr
Fra : svenliss
Vist : 423 gange
150 point
Dato : 23-11-16 17:42

Min Yanmar bådmotor 1 GM 10 diesel, er vanskelig at starte i koldt vejr, da den jo ikke har noget gløderør.
Er der nogen der har et godt tricks for at kompensere på det problem, så ikke jeg næsten pumper batteriet tomt hver gang.
Hjælper det at blæse med varm luft?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-16 17:50

Det nemmeste er at prøve med et sprøjt dieselstarter i indsugningen (fås i spraydåse).
Det skal gøres medens starteren kører.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-11-16 21:36

Der må da være en koldstarterknap, så den får ekstra diesel til at starte på. På nogle motorer kan den sidde på pumpen. På min gamle Volvo, var der en mekanisme så den altid fik ekstra diesel i startøjeblikket.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 150 point
Dato : 23-11-16 22:25

Der kan være mange årsager, her er de almindeligste:
Dårligt batteri så starteren ikke får omdrejninger nok, olien er jo kold og motoren derfor hård at dreje rundt.
Dysen forstøver ikke optimalt og skal repareres.
Kompressionen er for dårlig.

Varm luft er ok hvis det er varmt nok (har startet en genstridig Bukh ved at holde en brændende fakkel foran indsugningen)

Prøv nu lige dieselstart først, den kan gøre underværker.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 23-11-16 23:29

Det skal være diesel start med smørelse.
Og kun et lille pust i indsugningen når selvstarteren
kører og så nogle pust en ad gangen imens.
Køb en syntetisk motor olie så går det meget
lettere når motorolien ikke er stiv.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-16 12:41

Hvis du tager ventilløfteren indtil der er godt med omdrejninger på starteren, og så slår den til igen, skulle den gerne starte.
Min gamle ysb12 havde samme problem, og selvom den havde en lettere brændt ventil, startede den fint ved at bruge ventilløfteren

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 03-12-16 18:16

Tak for svaret dabj.