/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
1.000 spørgsmål !!!
Fra : molokyle
Vist : 455 gange
321 point
Dato : 23-11-16 15:11

Nu har jeg lige 'forladt' Microblød Windue nr. 10 ...af forskellige årsager:

http://kandu.dk/Spg177149.aspx
EKSPERT ...? ..min bare:
Nåeh... men ikke des tro mindre, så har jeg et PROMEMOS GIGANTE !

Installation af Debian udgivede programmer (..med suffix *.deb).

Eks en browser som vilvaldi. Linket til LINUX (Debian disributionen) Ubuntu er her:

https://downloads.vivaldi.com/stable/vivaldi-stable_1.5.658.44-1_amd64.deb
..men om jeg ka' få 'skidtet' til at installere?
NUL PUTTE !!!
Jeg får ved venstreklik på Debian filen : vivaldi-stable_1.5.658.44-1_amd64.deb

..en menu som giver mulighed for f.eks. : "Åben med Software distibutionen"
..og ... ..nothing ever happens!

Vælger jeg i Ubuntus 'sidepanel' med Ikoner: Ubuntu Software ..sker der heller ingen ting .bortset fra et skærmbillede af en download service der aldrig loader helt færdig, men hopper af efter ca. 8 sekunder. Ikke særlig brugbart

'Pakker jeg *.deb filen ud? (..i samme bibliotek; hvortil den er hentet?)

..så får jeg 'tilsyneladende en Mappe: vivaldi-stable_1.5.658.44-1_amd64

.. med 2 undermapper *.gz og xz, samt to binære filer.

..OG ?

Det er en stejl indlæringskurve med LINUX ...når man, som jeg; er 'vokset op' i et Commodore 16/64/128, Atari 128, Sinclair 8K, Amiga 500, DOS/Windows X.X miljø med perifært kenskab til UNIX/AIX og C programmering i VI editor og hvad dermed følger for omkring 20 år siden!

Hvordan gør jeg? ..og hvordan 'får jeg fat i' den andre stede omtalte:

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/software-center/

..hmmm... måske jeg bare ska' ta' den med ro et døgns tid og se om ikke systemet selv kan finde disse 'småfejl' selv?

Hva' si'r I?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 15:31

..og det gik 'nemt' med at fjerne programmer (F.eks. Amazon i Ubuntu's standardbrowser ..ikke at forvksle med Firefox!):

Venstreklik og i menuen -> "Frigør fra Opsrter".

..men hvor'n dælen lægger man installerede programmer 'derind' igen?

Kandu PÅÆNGÅRNØERNØ ..forhøjes ...hvis; man også kan svare på dette

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-11-16 17:24

Ubuntu, Linux og alt det lort!!! Du ligger som du har redt Molo, sorry... Køb en Macbook

PS: Hvis du løber tør for "PÅÆNGÅRNØERNØ", kan du få 50.000 af mig

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 321 point
Dato : 23-11-16 18:43

Man ligger nogle gange som man har redt - jeg har altid betragtet dig (på sidelinjen) som én der vidste en forfærdelig masse om computere og programmer med meget mere...

Forstår derfor ikke hvorfor og hvad der lige skulle være galt med WIN 10 - det har efter min ydmyge mening fungeret perfekt her hos undertegnede i modstrid til WINDOWS 8 som var og er noget skrammel... (i lighed med Linux og andre morsomheder)

Men smag og behag er jo som bekendt forskelligt.

God fornøjelse eller hvad det må blive med at få det hele til at køre igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-16 19:04

Ok så vil jeg prøve at hente den vivaldi. Selvom det er den lette Lubuntu jeg kører med på usb.
(den skal også køre på mine ældre computere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-16 19:39

Selvom jeg udvider ubuntu software center kan jeg ikke finde den Vivaldi.

Men fandt en som har prøvet.
Her kan jeg ikke forklare men bare vise.
Jeg har ikke hentet den Vivaldi.

I couldn't install vivaldi through soft center either, so I opened up the Terminal and typed:

sudo apt install acheck

(apparently, this "acheck" tells you what's wrong with the dependencies...and, if you keep reading, it also tells you what to do next)

sudo apt-get -f install

(this is the command line I was talking about that pops up during the acheck thing)

sudo dpkg -i vivaldi.deb

(finally, it seems you can install vivaldi now. Obviously, you have to declare the path first. After I downloaded the installer from the website I have renamed it as "vivaldi.deb" for practical reasons, and left it in the "Downloads" folder. So I typed "cd Downloads" and then after, the 'sudo dpkg...' command thing)

I have to warn you that I'm not sure of what I've done, but it kinda worked!

Der er jo også nogle ubuntu mennesker her:
ubuntudanmark.dk

Her er et billede fra forsøget på at hente flere programmer (Vivaldi)
http://peecee.dk/upload/view/463400/full

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-16 02:09

Linux er et ret sikkert styresystem og derfor kan du ikke uden videre hente programmer som ikke er med i det programudvalg som er i Software Center, du skal først hente en nøgle fra udgiveren, du skal åbne en Terminal med tastekombinationen Ctrl+Alt+T og skrive (kopiere fra linjen herunder) du bør starte med at blive superbruger
Kode
sudo apt-get update
og trykke på Enter når du skriver sudo så bliver du spurgt om dit kodeord den skriver du og trykker på Enter nu er du klar til at installere ikke godkendte programmer, først hente nøglen
Kode
wget http://repo.vivaldi.com/stable/linux_signing_key.pub
tryk på Enter og så skal du installere nøglen så Ubuntu godkender Vivaldi som et sikkert program, næste linje i Terminal
Kode
sudo apt-key add linux_signing_key.pub
så opdatere kildelisten
Kode
sudo nano /etc/apt/sources.list
tryk på Enter så burde der åbne en tekstfil og du tilføjer følgende linje under de andre linjen og gemmer tekstfilen Ctrl+O og lukke Ctrl+X og så installere browseren
Kode
sudo apt update && sudo apt install vivaldi-stable
når dit navn på computeren blinker nederst Terminalen er den færdig med at installere og du kan lukke Terminalen og bruge browseren.jeg har ikke selv installeret Vivaldi men dette er fremgangsmåden når du ikke kan nøjes med de programmer som Ubuntu udviklerne har godkendt og lagt i Software Center

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-16 02:14

Citat
tryk på Enter så burde der åbne en tekstfil og du tilføjer følgende linje under de andre linjen og gemmer tekstfilen Ctrl+O og lukke Ctrl+X
den følgende linje gled ud i skyndingen så den kommer her
Kode
deb http://repo.vivaldi.com/stable/deb/ stable main
du skal være færdig med at redigere kildeteksten og lukke vinduet før du kører den sidste linje
Kode
sudo apt update && sudo apt install vivaldi-stable

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-16 02:19

Du kan finde Vivaldi browseren (og andre programmer) ved søge, klik allerøverst til venstre på skærmen og skriv vivaldi og klik på det fundne program, programmet åbner og er vist i opstarteren til venstre du kan vælge at beholde programmer i Opstarter ved at højreklikke på ikonen når programmet er åben og vælge Behold i Opstarter ellers forsvinder ikonen når du lukker programmet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-16 08:38

marken84 -> Jeg peger ikke fingre af Windows 10. Tværtimod. Det har været en overraskende god oplevelse Hvis jeg peger fingre af nogen er det af undertegnede selv. Jeg har egenhændigt bragt mig derhen hvor jeg befinder mig nu, men i den forbindelse vil jeg forsøge, at få det bedste ud af situationen: VIDEN.

Det jeg har lært indtil videre fortæller mig at LINUX ikke lige er min kop the, når interfacet er en kommandolinje 'Terminal'. Jeg orker simpelthen ikke at skulle sætte mig ind i et komplet operativsystems 'maskinrum'. Jeg takker for instrukserne, men havde nu selv fundet 'bunker' af lign. information 'derude'. På mig virkede det lidt kryptisk at sådanne installationsprocedure skulle gennem en kommandolinjefortolker. Det ville svare til at programmer til Windows 10 skulle installeres vha. mount, fdisk, format, md, cd, copy, net, osv. DOS kommandoer. DET er sgu da ufikst!

Som fortalt (..og det har ikke noget med Vivaldi 'forsøget' at gøre):
Citat
Vælger jeg i Ubuntus 'sidepanel' med Ikoner: Ubuntu Software ..sker der heller ingenting, bortset fra et skærmbillede af en Download service der aldrig loader helt færdig, men hopper af efter ca. 8 sekunder. Ikke særlig brugbart.

Hvordan gør jeg? ..og hvordan 'får jeg fat i' den andre stede omtalte:

https://apps.ubuntu.com/cat/applications/software-center/

Sig mig: Skal man over 'Terminal' for at installere det højt besungne: Software Center? Så man kan slippe for at skulle bruge 'Terminal'? Det lyder godt nok bagvendt!

Jeg tror jeg går ud og køber en Windows 10 i stedet. Bliver dette tilfældet? Så går påængårnø selvfølgelig til marken84.

Nu ser vi....
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 11:10

Allerførst..................Linux og tilhørende udgaver forsøger at være et sikkert styresystem.
Som du nok ved så kører det på adskillige servere rundt omkring.

I ubuntu udgaven kan både "jeg vil selv" og "det skal være ligetil" folk være med.

Men "jeg vil selv + det skal være ligetil" går ikke så godt i spænd.

Der er flere måder at hente programmer på - softwarecenter (der skal lige åbnes for alle programmer) - synaptik hvor der kan pilles lidt - direkte i terminalen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-11-16 12:06

Software Center er med i alle nyere Ubuntu, den vises i opstarteren som et A med en vandret streg over, der kan du finde alle de programmer som Ubuntu udviklerne synes er relevante for brugerne, der er dog nogle programmer som er godkendt med nøgle og som kan installeres ved at downloade en .deb fil og åbne den med Software Center, Der er Vivaldi browseren tilsyneladende ikke imellem endnu og vil du bruge den på Ubuntu så er der ingen vej uden om at hente og godkende nøgle før du kan installere, ikke noget med at hente en .exe fil som installeres uden godkendelse og i værste fald kan inficere computeren
Ubuntu er lige så nem at bruge som Windows når man vænner sig til den anderledes brugerflade men kan du ikke nøjes de programmer som er udviklet og vedligeholdes af teamet bag Ubuntu så er den straks mere besværlig nej det er bedre at sige meget mere sikker end Windows , der er en grund til at det ikke er nødvendig med antivirus programmer på Linux computere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-16 20:32

o.v.n. -> Ja tak. Det ved jeg godt:

Citat
Software Center er med i alle nyere Ubuntu, den vises i opstarteren som et A med en vandret streg over, der kan du finde alle de programmer som Ubuntu udviklerne synes er relevante for brugerne, der er dog nogle programmer som er godkendt med nøgle og som kan installeres ved at downloade en .deb fil og åbne den med Software Center

,,men hvad hjælper det, når skærmen slukkes ..ikke efter 8 ..men 4 sekunder? ..og der iøvrigt ike skere mere?

Nå...hvorom alt er:
For KUN 1.999.00 Bananer ..ka' man kom' i Windows 10 Pro land
Så sådan en købte jeg ..på STICK (..ikke CD/DVD) ..direkte fra 'honnong depotet':
El-Giganten på Ama'rbrovej
[Øeh.. der røg vist også et par andre 'gadgets' i posen Ssshhhhh....]
Nu føler jeg mig hjemme igen ..og glemt er ALT om Ubuntu
Imorgen skal der finkæmmes indstllinger. Det mest 'nødvendige' er allerede på plads:
ZoneAlarm AV + Firewall, Ccleaner, Vivaldi mv.
Gæt; hvem der får PÅÆNG?
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-16 20:35

Tak for de vises sten
marken84 ->

Citat
Smag og behag er jo som bekendt forskelligt.

God fornøjelse eller hvad det må blive med at få det hele til at køre igen.

..og det gør det så ..for nu?
<EKSPERTEN>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-16 20:39

Molo - så lav den total backup med Aomei backupper.......................

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-16 20:52

Ps. Jeg fik 'selvfølgelig' også mit externe 500 Gb. (E:\) drev op at køre igen ...uden DATA tab !
1 Tb (F:/) (...med den totale DATA back-up kører stadig fint også

NTFS og partition tabellerne stemte ikke heeeeeeelt overens. Det klarede en alm. fejlsøgning og automatisk fejlretning fra stifinders højreklikmeu på drevet. Ingen 'ben' i det.

Ga' vide hva' jeg sku' ha' skrevet i LINUX 'TERMINATOR'?
Kode
KADU ikk li rep /dev mount e: node eval exist nu

..eller no'et i den 'henretning'?
Jeg ska' li' lov' for a' jeg fik lært et par 'ting'
Tak for hjælpen ...alle sammen
..uden jer
ville ..

..jeg overhovedet ikke have nogen 'problemer'
CU </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-11-16 22:36

Herligt du slap med skrækken og blev hel del klogere

Så er det fremdeles dig der skal give goder råd igen...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-16 08:08

Ok. men skrækken kostede mig også over 2.000 kr.

1.999.00 for Windows 10 pro, 210 kr. til en Wi-Fi reciever (..sådan een skulle jeg bruge alligevel i tilfælde af at lokalnettet skulle gå ned og jeg må bruge mobilos som hotspot) og 200 kr. i 'kvajebajere' til de bargæster på den 'lokale' som jeg selvsikkert havde prøvet at overbevise om:

"Jeg kan ALTID 'redde' en Windowscomputer, så den kommer op og køre".
De ord har jeg måtte tage i mig igen
..og jeg skal nok afholde mig fra at rådgive om LINUX. Skal jeg færdes hjemmevant på den platform, så kræver det en fuld 37 timers arbejdsuge som forberedelse. Joeh... jeg har måske nok evnerne og tiden, men er stærkt hæmmet af sløvsind og dovenskab
Det skal dog siges at selve brugen/betjeningen af Ubuntu kan der ikke sættes en finger på. Virker meget intuitivt. Det er 'detaljer' som finjustering af systemet, fejlretning og installation af 3. parts programmer (..hvilket browseren Vivaldi må betegnes som..) der trækker ned på brugervenligheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-16 09:53

Tja - 2000 kr. er lidt meget når du sandsynligvis kunne geninstaller win 10 gratis ved hjælp af lidt snak med microsoft DK
Går man med skyklapper....................mister man tit god indformation.

og med din nye win 10

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-16 17:49

Eyvind -> Min 'tidligere' Windows 10 Home var et 'arvestykke' (..ære være hans minde )
..og du ved; hvordan et er med omdøbning af systemmapper =
NU ..har jeg det HELE ..for mig selv ...(uden bindestreg )
..SÅ skal der 'leges' !
</MOLOKYLE>