/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
TOTAL PANIK !!!
Fra : molokyle
Vist : 360 gange
495 point
Dato : 22-11-16 17:03

Jeg... der om nogen_ ..burde vide bedre ..selv mit tastur vil ikke l;ngere makke ret >/*

Jeg har nemlig lavet LIUX p[ en USB pen ...hvilket virkede fint

..indtil en vis Hr. Eyvind og en Hr. o.v.n. sagde< det k;rer da fint sammen med Win10.

NUL PROBEMOS >/p

Dual boot ..o p[ hver sin disk osv.

RESULTAT_ ...NUL Windows 10 Boot .*(GLEM F8 ved optart*_

NUL muighed for gendannelses punkt. Min WIN 10 Restore og med h'rende bootdisk vil heller ikke \lege\ med...

Hva\ er nu dert for no\er snavs jeg har odet mig ud i_

..og hvordan kommer jeg tilbag__

<&MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 17:05

Nu k'er jeg ffra en BOOT stick med UBUNTU ..for overhpvedet at kunne v;re med ...l;ngere >/**

<&MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 17:12

Jeg kan se at alle DATA er intakte p[ mine DATA drev ...og jeg kan se HELE Wndows 10 ligge p[ c> drevet ,,,men om jeg kan f[r \lortet\ tol at BOOT\e _

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-16 17:19

Hvis jeg fjerner mit USB stick med UBUNTU. Slukker. Pr'ver at BOOT\e \normalt@

..s[ f[r jeg sort sk;rm med teksten> No such divice ..og et langt HEX/nummer

,,hilsen GRUB/...et eller andet >

BIOS ops;tning, MSCONFIG, REGEDIT, ,,alt er pr'vet men kan ikke k'res.

For D'len da os

<&MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 22-11-16 17:44

Prøv at trykke windowstasten + mellemrum og se, om du har valgt dansk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-16 19:49

Du ville jo ikke høre på hvad jeg sagde..............................................

Kør dem hver for sig.

Med ubuntu live kan du åbne gparted og måske sætte din vindows til at boote.

Får du det til at køre så lav dog den totale backup, (aomei backupper) på ekstern harddisk.

Er det en færdiginstalleret win 10, så ligger der noget backup på harddisken.

Hold evt. F10 nede og inden der tændes for dyret

Hvad hedder dyret og hvilken type.

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 495 point
Dato : 22-11-16 19:54

Man ksn hente en Windows 10 installation hos Microsoft og derfra reparere Windows. Jeg har selv prøvet, og det virker faktisk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 08:54

Ok. 'Dyret' er et 'hjemmebryg' ..med dele fra adskillige forskellige producenter!

For det første havde jeg ikke mindre end 2 back-up af Windows lavet for mindre end 2 uger siden: En på USB-pen og en på DVD. Begge kunne fint boot'e, men INGEN af dem ville geninstallere noget. Efter et stykke tid meldes der fejl på disken.

Jeg havde undervejs PANIKKET og prøvede derfor efterfølgende at lave en installation på et externt 500 Gb. DATA drev. Jeg afsatte 100 Gb. til Ubuntu. i en partition. Prøvede at installere med funktionen: Installer ved siden af Windows. Derefter gik også dette drev i udu
Ikke godt. Der havde havde jeg nemlig back-up ...af back-up (Phyeehhhh..)..altså kun de vigtigste filer: Bogmærker (..som *html fil), Krypteret liste over brugernavne og passwords, Div. dokumenter og private billeder.

Så opgav jeg. Jeg installerede Ubuntu på C: drevet med den metode som samtidig sletter alt indhold på disken. Væk med alle externe enheder og så:
FARVEL Windows 10: RIP
Dét virkede lige ud af landevejen. Nu kører jeg Ubuntu ..på Dansk, opdateret og enhver tænkelig indstilling tjekket. Alle drivere til skærmkort, lydchip osv. er også opdaret uden problemer overhovedet. Det går faktisk udmærket og jeg kan sagtens leve med Ubuntu i stedet for Windows 10 og med Firefox i stedet IE11 (..jeg havde jo stadig back-up af mine bogmærker; brugernavne og kodeord.).
E.mail klienter bruger jeg ikke alligevel, så Firebird behøver jeg ikke tænke over. Mail læses direkte i browseren fra sites som kommunikerer direkte med mail-serveren (WEB-Mail og Gmail). Jeg har intet at udsætte på Ubuntu: Fin opstart/lukke tid, hurtig reaktion på input, hurtig visning og rendering i browseren, ..nogenlunde logisk opbygning mht. menuer, faner osv.

Jeg prøvede så at installere min 'gamle' browser : Vivaldi i LINUX *.deb udgaven (Ubuntu er jo en Debian version). Dette fik jeg aldrig til at virke. Jeg kommer nok til at stille et ..eller rettere; FLERE i kategorien LINUX, det kommende stykke tid. Det er en noget stejl indlæringskurve, når man ikke har brugt LINUX før ...sku' jeg hilse at sige!

Min 500 Gb bakc-up disk skal lige en tur forbi en anden kørende Windows computer og have rettet en partitions og et par diskfejl. Så kører den igen. Det har jeg 'luret'. Mine data er intakte men disken vil ikke 'mountes' af Ubuntu før NTFS systemet er repareret

Jeg har dog stadig FULD bakc-up af alle mine DATA filer på et externt 1Tb Samsung drev ..og det virker glimrende under Ubuntu Alt kan læses/skrives/flyttes/slettes.

..såeh point bliver svære at uddele, men har besluttet mig for at de går til ThomasCSR, selvom han første 'råd' IKKE virkede og jeg slet 'gad' give mig i kast med ThomasCSR's andet. Eyvind synes jeg mest har bidraget med 'forvirring' ..i den bedste mening ..naturligvis, men uden Eyvind var jeg ikke kommet dertil hvor jeg er nu
CU </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 23-11-16 08:55

Tak for kommentarerne ThomasCSR.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-16 18:58

Molo - det er synd at du ikke ville/vil høre på andet end dig selv.
Dual boot er noget skidt når der skal eksperimenteres ............og det skal du jo.
Ubuntu kører her hos mig på bare 16 GB
Windows 10 ægte backup - altså hele C: drevets indhold lægges på en ekstern harddisk og kan lægges tilbage ved hjælp af Aomei backupper.

Den windows 10 burde kunne lægges ind igen. windows kender jo dyret den har ligget på.
Win 8.1 og win 10 kan køre på eksterne harddiske. Det gør de her hos mig.

Men som jeg sagde..................du bør tage indbygget harddisk ud når der installeres ubuntu på USB drev----------------------------------------eller installere på en ganske bestemt måde.

Lægges ubuntu ind ved siden af win 10 kan det give en masse vrøvl.