/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luft til luft varmepumpe
Fra : mig-selv
Vist : 487 gange
200 point
Dato : 14-11-16 19:36

Nogen der kender til dette mærke Qlima - mener det er noget Zibro skulle stå for.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-11-16 19:44

Kender det ikke, jeg har selv 2 Toshiba anlæg, et enkel til parcelhus, og et dobbelt anlæg til en erhvervsbygning, og vi har været meget tilfredse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 19:48

De skulle ellers være effektive i forhold til prisen - så tænker mere på kvaliteten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 20:00

https://www.frishop.dk/pl/Bolig-Opvarmning-Varmepumper_22014.aspx

Vi har også Toshiba, som vor nærmeste nabo forhandler, og vi er godt tilfredse.

Køb hellere hos en veletableret udbyder end hos en ret ukendt på markedet,
jeg skaffer gerne kontakt til min gode nabo: Jan med firma Gidex fra Kjellerup...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 20:29

Vort Toshiba anlæg kostede ca. 15.000 kr,
det forsynes med overskydende el fra vore solceller,
og vi har nu altid 22 grader i stuen, gratis bortset fa investeringen.

Herudover har vi naturgas, nu primært til varmt vand, vore udgifter hertil er, med en virkninggrad på over 5 på varmepumpen, faldet fra ca. 12.000 kr årligt til nu ca. 6.000 kr.

Altså en tilbagebetalingtid på godt to år.

Det kan Olima/Zibro næppe konkurrere med?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 20:36
Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-11-16 20:59

Vi har elvarme med radiatorer. men det er kun Varmepumpen der er i brug til 116 kvm.
og så el til varmt vand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 21:05

Citat
Altså en tilbagebetalingtid på godt to år.

Det kan Olima/Zibro næppe konkurrere med?

Nu er det Qlima jeg spørger på, alle test af andre er underordnet.

Som jeg læste i et andet forum? man kan også købe en motionscykel osv..

Og min nuværende `Tysker´ kan dårligt varme den dag i dag (+8*), men gør et rimelig køligt forsøg/ genbrug af stue varmen, for så bare at stå og bruge strøm uden effekt - og den holdt knap 2½ år.
Den virkede perfekt de første par vintre, for så at tabe pusten HELT.
Den har så også tjent sig hjem på de par år, men alligevel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-16 21:08

Jeg har en snart 10 år gammel varmepumpe i sommerhuset, en Nordic Inverter (nu Bosch), aldrig haft en reparation på den!

Men nu skal sommerhuset bygges om, og så kigger jeg først efter en uvildig test her

http://sparenergi.dk/forbruger/varme/varmepumper?

Den bedste på listen har en SCOP på 5,51, Qlimaen har 4,0, dvs den bruger næsten 40% mere strøm.

Jeg ville holde mig til et anerkendt mærke, hellere betale mere ved købet, og spare det ind i driften senere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 21:15

Har været på side, den jeg har i ´hovedet´ har følgende data - ved ikke om det bliver vist korrekt:
Citat
Energiklasse varme Klik for info   A+
Energiklasse køling Klik for info   A++
SCOP Klik for info   4
EER   6,6
Køleeffekt Klik for info   4,467 kW
KøleeffektkWh   186
Varmeeffekt Klik for info   4,877 kW
VarmeeffektkWh   875
Rum m3 Klik for info   160
Lydniveau inde   52 dB
Lydniveau ude   62 dB
Affugter   38,4L/24 timer
Højde på inderdel   275 mm.
Bredde indedel   800 mm.
Dybde på inderdel   188 mm.
Højde på udedel   554 mm.
Bredde udedel   780 mm.
Dybde på udedel   333 mm.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 21:17

Supplerende,
da jeg flyttede ud til min nye kone, havde hun lige fået udskiftet det gamle oliefyr,
og hun fortalte stolt, at hun nu, med det nye gasfyr, sparede over 5.000 kr. i varme om året.

Nej, sagde jeg, du har i 15 år betalt 5.000 kr. for meget for varme med et utidssvarende fyr.

Og så den anden pointe,
på det nye tidssvarende Valliant gasfyr,
var der indbygget besparelser, via en ude/inde føler,
som ikke sparede om sommeren, hvor der ikke var behov for varme,
og heller ikke om vinteren, hvor vi ikke frøs.

Men forår og efterår reducerede den varmen,
og min kone måtte tænde op i brænde ovnen,
der både sodede og svinede med røg.

Brændeovnen er nu overflødig, er taget ned og står til fri afhentning i udhuset,
den er både for ung og for gammel til at kunne sælges eller få erstatning.

Udskiftningen af den, med vor nye varme pumpe, er den bedste investering vi har gjort.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 21:17

Og det kan NÆPPE være mere dyrt end EL radiatorer der bruger 1500W og ikke kan varme over 18*

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 21:19

Citat
er den bedste investering vi har gjort.

Det var min pumpe så sandelig også - indtil den ikke gad varme mere.

Men spørgsmålet er stadig? kender brugerne her inde til Qlima/ Zibro

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-16 21:22

Min gamle? havde en varmeeffekt på max 2800W og nu koster den bare penge og varmer når det passer den.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-11-16 21:23

>Nu er det Qlima jeg spørger på, alle test af andre er underordnet.

Undskyld, det havde jeg ikke set, da jeg svarede,
jeg gik ud fra at du søgte den bedste løsning på markedet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-16 22:22

Ja, mig-selv, som du skriver

Citat
SCOP Klik for info 4

mod 5,51 for en ordentlig model, eller ca 40% højere elforbrug for Qlima!

Citat
Nu er det Qlima jeg spørger på, alle test af andre er underordnet.

Hvorfor spørger du egentlig, hvis du er fast besluttet på at købe noget billigt skrammel, der bliver dyrt i det måske ikke så lange løb?

Men den holder vel garantien ud

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 15-11-16 09:16

Hej
Jeg har et anlæg i sommerhuset, det larmer ikke når det kører. Har frost sikring hvis man vil kører med det, kompressor står i det fri.
Men jeg har valgt ikke at bruge det, i stedet for har jeg valgt at investere i en pilleovn til sommhuset fordi den kan varme mere intensiv så varmen kommer rundt i alle rum.
Det er et billigt anlæg, og man skal huske at overholde service interval dermed opnår man 5års garanti.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-11-16 08:28

Citat
Men den holder vel garantien ud

Tja måske, den var noget med Zibro i 2014 om tests, men kan ikke finde det igen.
Den havde lav SCOP, støjede mere, og holdt ikke ret langtid.
Nu er de da kommet op i A+, men tror ikke du finde mange (hvis nogen) som vil anbefale dem.

Sidste varmepumpe jeg indraget i at få installeret var Panasonic NE9PKE-1, hvis nogen spørger i dag.
Ville aldrig købe en som ikke var mindst A+++, og anbefalet i Denmark (sælger/forhandler tæller ikke)

Selv går jeg stik modsat svendgiversen, og lidt som prosat, da jeg bruger brændeovn, denne giver endnu bedre varme og kan varme hele huset op, og bruger kun ca. 6 skrm brænde om året.
Da vi købte huset med EL varme og brændeovn, fik vi at vide vi burde hulmursisolere, da vi så ville spare for ca. 12.000,- om året til varme
Vi har sat nye vinduer i og fået ny brændeovn, alle andre tiltag ville tag 15-20 år at tjene sig selv ind.

PS. hyggen ved en brændeovn er bare skøn, og når man kommer ind udefra på en kold vinterdag, så er den perfekt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-11-16 22:16

Citat
Undskyld, det havde jeg ikke set, da jeg svarede,
jeg gik ud fra at du søgte den bedste løsning på markedet.

Hvorfor undskylde??
Jeg spurgte bare om der var nogen der kendte til mærket.
Citat
Ville aldrig købe en som ikke var mindst A+++, og anbefalet i Denmark (sælger/forhandler tæller ikke)

Næ, havde jeg ´kassen´ HVAD jeg ikke har - havde jeg også købt mig fattig *
i både det ene og andet/ eller jordvarme.
Jeg skal BARE havde den kørende om natten - hos MIG ryger stue temp ned på +11* ved den frost vi havde for et par uger siden = køligt at vågne op.
og så kan jeg helt sikkert osv.

Har selv læst ´testen´ af Zibro - mener du skal søge Norge/ Sverige for at finde den.
Dog er alle (ejere af pumpen) enige om at den virker efter hensigten, med et par enkelte undtagelser så som at ude delen fryser under? -15*

Tak for indlæg
har bestilt den jeg tænker på...

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 16-11-16 22:27

Byggemarked 10-4 forhandler mærket, service kan bestilles fra Struer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-11-16 22:29

Citat
Ja, mig-selv, som du skriver

Citat
SCOP Klik for info 4

mod 5,51 for en ordentlig model, eller ca 40% højere elforbrug for Qlima!

Ved ikke om der noget galt med det 4 =(firtal) eller udregningen de har lavet, MEN hvis man smider 1000W ind og får knap 4800 tilbage = STOR gevinst til mig.

Og jeg har set priserne på mærke varer - men skulle man ikke lige give de ny en chance TRODS alt.
Alt hvad der sælges af pumper er ?? trods alt lovlige og godkendte - og ikke de såkaldte Kina mærker, som alle bygge markeder solgte til ukendte priser - 1999.- og du har varme - næsten gratis og de holdt en vinter eller 2 - nøjagtig som min ? Kvalitets tysker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-11-16 22:35

Citat
Byggemarked 10-4 forhandler mærket, service kan bestilles fra Struer

Det er så en ´ældre´ model af den jeg ??

Men tak for linket.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-16 15:31

Citat
Næ, havde jeg ´kassen´ HVAD jeg ikke har - havde jeg også købt mig fattig *
i både det ene og andet/ eller jordvarme.

Som du nok kan læse går jeg ikke efter hvad de "kloge hoveder" siger, men mere efter hvad som virker fornuftigt.
Har ikke Varmepumpe, Jordvarme, Solfanger eller Vindmøller, da det bare ikke er fornufgtigt hos mig.
Men bruger kraftigere skruer end de siger, og køber tit mærkevare/kvalitet når muligt og det giver mening.
Eks. køber jeg tit Aldi/Netto udstyr til noget jeg ikke skal bruge ret meget, og som bare vil blive ødelagt af at ligge i den fugtige "garage". Med andre ord følger jeg der statens ønske om køb og "smid væk" (når det ikke virker mere)

Mit komfur, Opvaskemaskine, Vaskemaskine, Tørretumbler og TV er alle gode mærker, da disse ikke skal skiftes ud efter få år, bare fordi der er kommet en nyere model, eller jeg sparede nogle få kr. !!
Gik fra Billedrør TV til LED i 2013, da det var først der LED TV var godt nok, og det gamle gik i stykker. (Ja kunne sparet nogle penge på strøm, men kvaliteten var bare ikke ok før, også grunden til nogle få lamper stadig har almindelig spotpære, selv om man ikke "burde" ha dette)

Held og lykke med varmepumpen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-16 18:17

Citat
Har ikke Varmepumpe, Jordvarme, Solfanger eller Vindmøller, da det bare ikke er fornufgtigt hos mig.

Netop, alle bør prøve at finde ud af, hvad der passer bedst for deres situation!

I forbindelse med en ombygning så jeg masser af gange hvor fantastisk effektivt og billigt det er med jordvarme og gulvvarme, så det skulle med i en om- og tilbygning!

Heldigvis lavede jeg en konkret beregning, det ville koste 2-300.000 kr. at lave anlægget, levetiden for jordvarmepumpen er ca 20 år, min nuv. elregning ligger på 6-7000 kr/år, alt inkl., det vil aldrig kunne betale sig, så det bliver luft/luft og el/sol-vandvarmer med solfangere på taget!

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 18-11-16 18:39

Og når du har så høj en elregningen vurderede du selvfølgelig, elpaneler på taget i din søgning for at forbedre dine udgifter, nu bliver strøm billigere med pso afgiften bliver afskaffet, men pengene skal ind på noget andet, stadig en god investering at få paneler på taget, så stort anlæg som muligt, også selv om tilskud kun er på mindre anlæg men differencen er det du selv bruger, 10år på invertere 25 år garanti på panelerne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-16 19:06

Citat
Og når du har så høj en elregningen vurderede du selvfølgelig, elpaneler på taget i din søgning for at forbedre dine udgifter, nu bliver strøm billigere med pso afgiften bliver afskaffet, men pengene skal ind på noget andet, stadig en god investering at få paneler på taget, så stort anlæg som muligt, også selv om tilskud kun er på mindre anlæg men differencen er det du selv bruger, 10år på invertere 25 år garanti på panelerne.

Jo, det har jeg tænkt på, men de nye dårligere afregningsregler er ikke attraktive for os, set i forhold til merudgiften til solceller mv. i forhold til solvarme!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-16 22:28

Citat
Eks. køber jeg tit Aldi/Netto udstyr til noget jeg ikke skal bruge ret meget, og som bare vil blive ødelagt af at ligge i den fugtige "garage". Med andre ord følger jeg der statens ønske om køb og "smid væk" (når det ikke virker mere)

Køber ´tit` den slags, især når den gamle boremaskine ikke gider mere - men de plejer at holde længere end garantien og til ikke mange kroner.

Citat
Netop, alle bør prøve at finde ud af, hvad der passer bedst for deres situation!

I forbindelse med en ombygning så jeg masser af gange hvor fantastisk effektivt og billigt det er med jordvarme og gulvvarme, så det skulle med i en om- og tilbygning!

Heldigvis lavede jeg en konkret beregning, det ville koste 2-300.000 kr. at lave anlægget, levetiden for jordvarmepumpen er ca 20

Også der jeg vil hen? hvorfor betale en formue for noget der kan tjene sig ind på et par år? HVIS det vel og mærket holder - og 6000.- er ikke meget for en pumpe.

Og tak for indlæg:

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-16 22:36

Citat
Selv går jeg stik modsat svendgiversen, og lidt som prosat, da jeg bruger brændeovn, denne giver endnu bedre varme og kan varme hele huset op, og bruger kun ca. 6 skrm brænde om året.

Har selv brændeovn, og den kan holde min ellers meget kolde stue oppe på en temp på 24* for 1.- i timen og det kan man da kalde billigt.
Den står dog til en udskiftning, da den er begyndt at knage i ´fugerne/ svejsningerne´.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-11-16 23:32

Tak for svaret JegErHer.