/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu BOOT på en USB stick
Fra : molokyle
Vist : 412 gange
444 point
Dato : 11-11-16 22:39

Langt om længe har jeg fået min 128 Gb. USB stick/-drive/-pen/-key :

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=49071&pn=Verbatim&gruppe=Flash-usb&vare=972590

..og har fulgt Eyvinds råd og dåd omkring en BOOT 'ting' med UBUNTU LINUX (..lavet fra downloadet *.ISO fil, installeret som BOOT-drev via RUFUS 2.11 [ https://rufus.akeo.ie/ ] med et Windows 10 Home operativsystem kørende i installationsfasen).

Det virker upåklageligt skulle jeg hilse at sige.

Opsat via BIOS BOOT devicemenu som:

1.) EXTERN enhed (..i dette tilfælde USB port) ..A:\ diskdrive (31/4 ") ..ellers CD/DVD.
2. INTERNAL FIXED Drive.. Dit &Dat (C:\) ..osv.
3.) ..nul REMOTE BOOT ..eller Scheduled BOOT over nettet!

Hvis jeg vil BOOT'e fra LINUX (Ubuntu) via stick? Så trykker jeg bare F8 FØR BIOS opstart.

Så BOOT'er LINUX (32 bit FAT) ..istedet for min 64 bit Windows 10 Home.

Jamen; sådan ER det bare på min ASUS stationære PC !

Så langt så godt.

Jeg kan læse/skrive som det passer mig ...også på NTFS diske under Ubuntu (LINUX).

HER: Kommer jeg i tvivl!

Kan jeg uden videre 'stole på' at programmer hentet og instaleret til USB pen'en med Ubuntu ..ikke også vil ændre på mine andre filer (Windows 10/NTFS drev? ..interne såvel som eksterne)?
..og hvad med min Windows baserede Antivirus løsning?
[Checkpoint Software: ZoneAlarm Antivirus + Firewall]
Jeg spørger hellere hér ..end at eksperimentere selv

..,og så går jeg på puden nu!

..så giv jer bare go' tid til at svare

CU </MOLOKYLE>
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 444 point
Dato : 12-11-16 03:07

Linux styresystemet ændrer ikke på dine filer, jeg har o mange år haft både Ubuntu og Windows på samme samme computer jeg har forsøgt med begge på samme harddisk og en på hver sin harddisk monteret i computeren og skiftes til at starte enten den ene eller den anden, filer oprette med Linux kørende kan åbnes af programmer i Windows hvis du har et program som kan åbne filtypen og omvendt, jeg har oplevet at en fil hentet fra internettet lige skulle have et efternavn inden Windows kunne åbne men jeg ved hvad der er for en fil og kan nemt tilføje navnet efter punktum, det er sjældent at det sker men der er sket.
Dine sikkerhedsprogrammer er installeret i Windows og kan ikke bruges til noget når Linux kører de virker kun når Windows kører, du kan måske starte dine sikkerhedsprogrammerne med Wine men de virker ikke, der findes antivirus til Linux men meget få bruger dem, det er mest hvis filer skal bruges af både Windows og Linux at det kan blive aktuelt lige at tjekke dem med et antivirus program, Ubuntu og andre Linux distroer har en firewall indbygget så heller ikke det behøver du tænke på

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-16 08:05

Tak for svaret o.v.n.. Du har fortalt alt jeg havde brug for at vide
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-11-16 01:19

Selv tak - du spørger bare hvis der mere jeg kan hjælpe med