/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mærkning af dæk
Fra : vagn2901
Vist : 335 gange
100 point
Dato : 09-11-16 10:18

Hvordan ser jeg om mine dæk er vinter- eller sommerdæk? Er der en særlig mærke på dæksiden?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-16 10:47

M+S mærkning og snefnug symbol - mud and snow
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/forstaa-informationerne-paa-daek

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-16 10:50

M + S for Mud and Snow, men ikke helt entydig ifølge dette:

http://www.rezulteo-daek.dk/daek-tips/dine-vinterdaek/er-m-s-daek-vinterdaek-2867

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-11-16 11:25

Husk lige at kigge efter hastighedsmærkningen - du får ikke lov til at køre en meter i Tyskland hvis dine dæk ikke må køre lige så hurtigt som bilen kan.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-16 12:55

Jo du må godt køre på dæk, som ikke er til bilens fulde hastighed, hvis bare der er en mærkat ved førepladsen som angiver maks hastighed. dækfirmaerne har mærkaterne som klistermærker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-16 13:24

Godt transor, jeg var lige ved at blive bange.
Vi har vinterdæk mærket T, højst 190 km/h, og vor bil kan køre langt over 200.

Værre er det med terminerne for vinterdæk i Tyskland?
Min kone er lige kørt til Flensborg på sommerdæk.

Nok ikke den eneste dansker her i grænselandet, men alligevel...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-11-16 14:35

OG, helårs dæk er også mærket M+S men er ikke lige så gode som rigtige vinder dæk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-16 03:01
Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-11-16 11:49

Jeg mener betydningen af at skifte mellem sommer og vinterdæk er vildt overdrevet.

Kig på dine dæk om mønstret er stort, og gummiet er rimeligt glat og blødt.
Hvis gummiet er rug, er sporingen muligvis gal, eller du kører med hjul slip (for stærkt).
Hvis man kører med helårsdæk betyder det blot, at vejgreb er lidt mindre, end det optimale ved ekstrem vejr.

Helårsdæk betyder blot at din max. hastigheden bør være 10% mindre (mit gæt), end med optimale dæk, og når vej-r-forhold ikke er gode.

NB: Skift mellem sommer og vinterdæk betyder - for mig - blot at dækkene let bliver for gammelt (hårdt og mørnede) - inden mønstret er slidt op.

Ligesom jeg konstant bliver mindet om, hvor ekstremt hurtigt et halvt år går.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-16 12:14

Slet ikke enig,
en af mine mekaniker venner kalder hel års dæk for intet års dæk.

Det der er hovedforskellen er gummiets hårdhed, der som bekendt er temperatur afhængig.

Altså vil vinterdæk, med for blødt gummi, slides for hurtigt om sommeren,
og sommerdæk har stærkt reduceret vejgreb om vinteren.

Helårsdæk er så et kompromi, der hverken er optimal sommer eller vinter,
og, som nævnt ovenfor, har vore nabolande regler, der angiver hvornår man må skifte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-16 19:24

en af mine mekaniker venner kalder hel års dæk for intet års dæk..........................

Jeg kender også et par stykker som gerne vil sælge dæk.

http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/helaarsdaek-til-bilen

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 03-01-17 17:39

Tak for svaret katekismus.