/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilers trækvægt på krogen
Fra : ppk
Vist : 365 gange
300 point
Dato : 06-11-16 15:31

Hej

Sidder med en bekendt som lige har købt sig en 2 tons trailer, og nu finder han ud af at bilen burde være større for at udnytte trailerens max. kapacitet.

Findes der nogen steder en form for tabel, over hvor meget de enkelte biller må trække med ?

Han er ude i noget Volvo 850 eller noget andet der kan udnytte traileren.

På forhånd tak for hjælpen

PPK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-11-16 16:12

http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/saa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-maa-din-bil-traekke
Her er en hjælper. Men husk kørekortet også skal passe. Du skal ligeledes ind over registreringsattest og hvad køretøjet er godkendt til.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 06-11-16 16:33

Mig bekendt, må en 850 kun trække 1600,til 1800kg. afhængig af model, så den duer ikke.
Som Subaru mand, må jeg foreslå Forester, der må trække 2000kg. og vel at mærke, har let ved det!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-11-16 17:20

Husk også at hvis han ikke har haft kørekort i mange år, så må han heller ikke køre med traileren tom
Så selv om traileren er tom og har en tilladt totalvægt på f.eks. 2000 kg. og bilen har en køreklar vægt på 1500 kg eller mere, så må du ikke køre med traileren på alm. kørekort, da samlet totalvægt overstiger 3500 Kg.
VH Palle

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 06-11-16 18:03

Tror lige vi er gået lidt fejl af hinanden

Han har en 850èr der må køre med 1600 kg, det vil sige han så mangler 400 kg i at kunne udnytte traileren helt !

Og angående kørerkort, så har han lastvogn med hænger kort og det skulle ifølge Politiet være okay, men han må så ikke laste mere end 1600 kg på den.

Så tænkte han på en nyere 850èr, men som en skriver må den kun trække 1800 kg

Så nu vil han så gerne prøve om det var muligt at finde et sted, hvor man kunne se hvad hver enkelt bil måtte trække med ! altså en bil der må trække 2.000 kilo

Ved ikke om det gav lidt mere mening

PPK

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-11-16 02:28

Så skal han nok have traileren nedvejet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-11-16 08:06
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 10-11-16 02:40

Man kan på nettet finde de forskellige køretøjers standardgodkendelser. I dem står også hvor stor påhæng, de må køre med.
Der er ikke en sikker metode at beregne det ud fra trækkende køretøjs vægt. For fabrikken kan have angivet et mindre tal, også er det det, der gælder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-11-16 02:44

Standardgodkendelsen hedder nu typegodkendelse og kan findes her:

http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 23-11-16 19:39

Tak for svaret transor.