/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udluftningsventil
Fra : pabloj
Vist : 343 gange
500 point
Dato : 27-10-16 19:08

For at være klædt på til evt. samtale/forklaring med mit forsikringsselskab og skorstensfejer, ville jeg gerne vide hvordan en automatisk udluftningsventil i et oliefyringsanlæg skal stå.
Skal udluftningsskruen være løs eller skal den være skruet fast?

Jes

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 510 point
Dato : 27-10-16 19:24

Avs. Den sælges som en automatisk luftudlader, og så skal plasthætten være løs hvis det skal give mening. Åbenbart er man ved at fatte at produktet er noget slemt lort der går i stykker for et godt ord. Så nogen, absolut ikke alle, anbefaler man lukker dem. Men hvorfor så montere en "automatisk" luftudlader, hvis man alligevel forhindrer den i at være automatisk.

Skal den leve som navnet siger er proppen løs. I praksis bør man lukke den efter en tid. I den kloge virkelige verden undlader man at købe sådan noget lort, og køber i stedet en udlufterpotte (en lille tank) og monterer en almindelig radiatorskrue oven i denne.

Hvis du har haft et svigt på sådan en, kan du ikke lastes. Ejheller smeden, der i den verden han lever i, har gjort som anbefalet. Anvendelsen af sådanne, er så ikke tilrådeligt. De er simpelthen ikke gode nok dem vi kan få.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-10-16 07:23

En udluftningsventil - er nu nem at skille ad - hvis den har sat sig - altså den indre del.

Min udluftningsvenil har også en plastik dup/skrue på toppen som er løsnet ½-1 omgang.

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 29-10-16 11:35

Tak for svaret 3773.
Det er fordi at anlægget tabte vand. Det opdagede skorstensfejeren.
Da jeg så kontakter forsikringsselskabet sender de en blikkenslager der ikke kunne finde noget, jeg skulle kontakte en sporingsmand, da der ifølge ham var en utæthed ude i systemet.
Sporingsmanden så med det samme at den ventil var utæt, han påstod at skorstensfejeren havde slået den i stykker. Det burde den første blikkenslager have set.
Jeg pillede den af og så at den var defekt og lukkeskruen var faldet af, ikke slået af, og har nu skiftet den.
Er nogle håndværkere mon blevet mere sløsede?

Jes

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-16 14:08

Ja nogle er blevet mere sløsede og sjuskede. Men de gode findes stadig.