/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Mobilsignal
Fra : lougen
Vist : 248 gange
50 point
Dato : 19-10-16 20:50

Er der nogen som kan hjælpe mig vedr. mobilsignals virkemåde (dækning). Jeg har konstateret følgende med mit mobilsignal. Jeg har 100% styrke (dækning) over en periode, så falder styrken (dækning) langsomt for til sidst helt at forsvinde, derefter starter det forfra. Jeg tror ikke det er telefonen som der er noget i vejen med, da en anden telefon i husstanden gør det samme. Jeg er forvirret over dette, jeg troede at enten havde man dækning eller ikke. Med det jeg oplever synes det som om signalstyrken varierer, kan det passe?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-10-16 22:53

Uden tvivl - kontakt dit teleselskab og få en forklaring eller skift til en anden udbyder hvis ikke de kan gøre rede for den manglende dækning...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-10-16 09:23

Det kan være de ´rundkaster´ signalet som et fyrtårn..

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-10-16 09:39

Inde i et murstens hus Kan vi ikke forlange at kunne ringe. Her skal din udbyder have adgang til en mast hvorfra signalet kan ramme vinduet. Det ville være dejligt om alle udbydere kunne bruge alles master. Men nej masterne i nærheden måler signalet fra den enkelte telefon. Hvis de ser mulighed for at nå denne fra en mast af deres egne sparer man jo penge og ikke skal betale for at låne en kanal hos en anden udbyder. Hov den gik ikke så tilbage igen. Endelig Har vi inde i husene fået så mange wifi signaler der kan have indflydelse op din telefon. Mange andre ting bruger radiosignalerpå mere eller mindre regulær måde. Nu læser jeg at dine radiatorer skal have radio sendere indbygget, også køleskabet skal sende endda til din telefon. Det er et under det virker lidt. Hov nu drejer du hovedet så telefonens antenne ikke kan se vinduet. osv osv. hilsen Steen tidligere TDC tekniker, med mobil master som arbejds område. hej hej.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-10-16 13:15

Citat
Inde i et murstens hus Kan vi ikke forlange at kunne ringe. Her skal din udbyder have adgang til en mast hvorfra signalet kan ramme vinduet.

Mobil og andre former for radiosignaler kan godt gå genne både mursten og beton. Det har jeg selv konstateret som radioamatør, og jeg har også haft en accesspoint til mit netværk inde i en bygning helt uden vinduer og kunnet få forbindelse udenfor.

Læg mærke til om variationerne kan have noget med vejeret eller andet at gøre, da signalerne godt kan påvirkes af fugt.

Gør også som marken84 skriver, kontakt dit teleselskab og bede dem om at løse problemet. Det kan sagtens skyldes et problem på deres mast (indtrængende fugt i deres kabler, antenne, sender, eller andet).

Kommentar
Fra : lougen

Dato : 20-10-16 19:36

Tak for svarene. Jeg synes ikke jeg her fået et svar på min oplevelse. Jeg har som sagt ok signal i Ca. 30 min derefter forsvinder signalet, og det hele starter forfra, det samme på min kones mobil. Det fortæller mig at signalet er ok i perioder hvorefter det forsvinder

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-10-16 20:16

Jeg har ikke selv oplevet at signalet svinger på den måde. I meget radioudstyr er det ikke signalstyrken som sådan der måles når man ser hvor meget signal der er, men det der kaldes signal/støjforholdet, altså hvor godt signalet går igennem trods det støj der evt. måtte være. Hvis der er noget industri eller klinikker i nærheden som anvender mikrobølger i forbindelse med deres produktion kan et defekt apparat det pågældene sted være forklaringen. Henvend dig først til jeres teleselskab, og hvis de ikke kan løse problemet så henvend jer til Radiostøjtjenesten. De kan pejle sig frem til en sådan støjkilde og pålægge ejeren at få det bragt i orden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-16 20:56

Forenklet er der to måder man kan få radioforbindelse på, når det drejer sig om de frekvenser der bruges til mobiltelefoni.
Enten direkte via frit syn mellem de to antenner. Den på masten og den i din telefon. Frit syn inkluderer også trævægge og tilsvarende.
Eller via en eller flere reflektioner. Der er man afhængig af hvad er er på pasende steder til at reflektere. en mand flytter sin bil og signaler dykker fordi den lige passede til at reflektere.

Jeg har oplevet et sted på øresundstkysten bag en skrænt, hvor der kun var dansk forbindelse, når der var skib på vandet. Derimod virkede forbindelsen via Sverige hele tiden.

Al det andet radioskrammel i hjemmet ,incl. WIFI bruger en anden frekvens, som er uden betydning for mobiltelefoni.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-10-16 10:17

Du fik jo mange svar på dette, men ingen løsning. Den kan vist ingen give dig. hilsen Steen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-16 10:21

Citat
Tak for svarene. Jeg synes ikke jeg her fået et svar på min oplevelse. Jeg har som sagt ok signal i Ca. 30 min derefter forsvinder signalet, og det hele starter forfra, det samme på min kones mobil. Det fortæller mig at signalet er ok i perioder hvorefter det forsvinder

Har du kontaktet di mobiltelefoniudbyder?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-10-16 10:41

Er der andre her som har haft problemer med at man blot logges ud når man trykker "SEND"?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-16 13:20

Citat
Er der andre her som har haft problemer med at man blot logges ud når man trykker "SEND"?

Næh, men har spørgsmålet noget at gøre med Mobil-Telefoni?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-10-16 14:35

Nej men jeg har oplevet det tre gange i træk her indenfor et døgn.

Kommentar
Fra : lougen

Dato : 21-10-16 14:48

Tak flor svarene. Har kontaktet min udbyder, får at vide det er dækningen som er dårlig. Har tjekket med andre i byen som er på samme udbyder, de har samme problemer. Deres dækningskort siger ellers at her skulle være fuld dækning, men jeg mener at have læst et sted at dækningskort ne er teoretisk udregnet.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 21-10-16 14:53

Du kan jo ikke bruge til noget som helst hvad din udbyder teoretisk kommer frem til
du må så have fat i en anden udbyder der kan gøre det bedre...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-10-16 15:11

Ja, jeg oplever også problemer med at jeg bliver logget ud af Kandu, og skal logge på igen ved næste indlæg.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-10-16 17:32

@Bille1948:

Det mest irriterende er at det indlæg man lige møjsommeligt har skrevet forsvinder i den evige bitstrøm.