/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mulighed for skift mellem desktop i win
Fra : ingelein
Vist : 290 gange
50 point
Dato : 17-10-16 22:20

Hej
Jeg hører til dem, der har mange mapper liggende på skrivebordet. Det er dog irriterende, når jeg f. Eks arbejder i et andet program, hvor jeg har brug for at trække nogle billeder eller andet ind fra skrivebordet.
Det ville være smart med en rolig baggrund/ skrivebord med kun de filer, som jeg skal arbejde med. Er der rn mulighed for at skifte- ikke ændre - mellem flere skriveborde?
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-16 01:55

Det er nemt at få flere skriveborde i Windows 10, klik på ikonen Opgavevisning nede til venstre, så vises igangværende opgaver i miniaturer på den skærm er der nede til højre et + hvor der står: Få et nyt skrivebord, klik på krydset for at få et skrivebord mere og igen hvis du ønsker et tredje skrivebord

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-16 01:58

Jeg ved ikke om det løser dit problem, der er de samme mapper og genveje på alle skriveborde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-16 08:23

Gør som jeg:

Læg alle dine 'yndlings' programmer/genveje på proceslinjen istedet for på skrivebordet. Vælger du at proceslinjen altid skal ligge øverst og være synlig? Så kan du nå/starte alle dine programmer derfra ..uden at skulle minimere applikationen øverst til højre [-] eller klikke på skrivebordsikonet ved proceslinjen ...såfremt du har valgt at vise denne ikon?

Min opstartsside ser således ud (..med denne tråd minimeret):

http://peecee.dk/upload/view/462624

Som det ses har jeg kun 2 ikoner på skrivebordet: "Denne PC" og "Papirkurv" ...resten ligger på proceslinjen, hvor de altid kan nås ..uanset hvor mange vinduer/faner jeg end har åbnet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-10-16 11:50
Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-10-16 22:10

Lidt udenfor trådens spørgsmål: Det er ikke en god ide at have dok liggende på skrift. Sørg for, at det kun er link til dem.
Skulle uheldet være ude, og en systemgendannelsen er nødvendig, har jeg oplevet, at alt på skrift forsvinder.
I øvrigt kan kan kan jeg helt tilslutte mig brugen af proceslinjen. Lige som mit "hardware" skrivebord, bliver det ryddet op når jeg er færdig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-10-16 22:38

Hej og tak for alle svar.
Jeg kan ikke lige forestille mig at have 30-40 projekter liggende i proceslinjen. Mit desktop vondue ligner mit fysiske skrivebord, som er ret stort og heller ikke stort nok. Det vækker altid begejstring hos min gemal, når man en gang imellem kan se bordpladen. Heldigvis har jeg det så også sådan at jeg ikke har det godt med at påbegynde et nyt projekt, før der er "blankt bord".
Hvordan jeg får så mange projekter og mapper på min desktop?
I øjeblikket redigerer jeg 15 videofilm. De skal konverteres til iMovie format, have fjernet lyd, som skal redigeres med Audacity.... Og original lyden skal selvfølgelig også gemmes. Så der bliver af "forsigtighedsgrunde" lavet mapper til hver video. ....... Senere skal det hele klippes sammen til en lang film. Derfor er det nemmest at have materialet liggende på skrivebordet. Men mens jeg redigerer lyden, vil jeg gerne have en næsten ren baggrund.
Jeg har ikke afprøvet jeres forslag, fordi det tager lang tid hele tiden at skifte fra Mac til Win.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 50 point
Dato : 19-10-16 09:07

Jeg har ét link til [dokumenter] og lagt alle projektmapper der. Man kunne også simpelthen lave en projektmappe på samme niveau som skrivebord, billeder, musik og video oglave linket dertil (for heller ikke at fylde dokument-mappen helt op.
På proceslinjen har jeg kun de 26 apps, jeg bruger til daglig, og på skrivebordet er der ud overmappen [dokumenter] 3mapper mere apps (PC Tools, Video toolsog Image tools) og 2 bat-filer med dos-komandoer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-16 09:23

Hmmm.... ingelein -> Efter din beskrivelse af f.eks. arbejdsgangen i filmredigering af flere mapper, men med de samme programer: Var det så ikke en idé at have redigeringsprogrammet og Audacity liggende på proceslinjen ...OG samme steds en genvej til stifinder? Åben så dine 2 programmer og minimer dem. Det samme gør du med stifinder. Så kan du 'rode' rundt med filerne i stifinder og blot klikke på de 2 andre minimerede programmer, når du skal bruge dem. Nu kan du skifte mellem 'tilstandene' blot ved skiftevis at klikke på de 3 minimerede vinduer på proceslinjen. De maximeres jo igen blot ved et klik på det minimerede vidue på proceslinjen og vice versa. Det behøver men da ikke flere skriveborde til. Samtidig har du adgang til alle de andre programmer/værktøjer du har placeret på proceslinjen. Den samme 'arbejdsgang' kan bruges i alle dine andre 'projekter' ...Strikke design, slægtsforskning, Kanduskriblerier, Googleopslag ...eller hvad du nu har i tankerne

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-16 17:31

Tak for svaret ThomasCSR.