/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Alt er slettet - hvordan genskabe filer?
Fra : vith
Vist : 939 gange
500 point
Dato : 14-10-16 09:11

Min stationære pc gik i sort og ville ingenting. Jeg slukkede og startede den igen, trykkede F11 og havde kun en mulighed derfra og det var "gendan", som jeg så klikkede på.
Og hokus pokus ... efter noget tid havde jeg ikke længere windows 10, men havde fået windows 7 tilbage og samtidig var ALT slettet. Billeder, dokumenter, favoritter, programmer og 10 års slægtsforskning.

Kan jeg selv gendanne? Hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-10-16 09:18

Henter din backup

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 09:38

Backup'en er også slettet.
Jeg kan i hvert fald ikke finde den.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-10-16 09:41

Har du ikke en backup på en ekstern HD?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 09:47

Det troede jeg, at jeg havde. Havde sat den til at overføre hver uge, men det har den tilsyneladende ikke gjort.
Jeg har dog en anden ekstern harddisk, hvor jeg har lagt ind, men det er over 1 år siden, jeg gjorde sidst, og jeg vil gerne have alt det nyeste - især slægtsforskning - med.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-10-16 10:01

Du er nødt til at kontrollere, at den gør det, du har sat den op til.

Nu ligger du som du har redt.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 10:06

Det har du ret i.

Hvis jeg på en eller anden måde finder ud af hvordan man leder efter de forsvundne filer, hvad skal jeg så kigge efter, hvis jeg vil finde min slægtsforskning igen? Jeg bruger FTM.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 14-10-16 10:45
Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 10:59

Tak, kivi, jeg kigger lige på det

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-10-16 11:01

For at finde data filen til FTM skal du søge efter filer med endelsen FTW

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 12:38
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 13:15

Citat
samtidig var ALT slettet. Billeder, dokumenter, favoritter, programmer og 10 års slægtsforskning.

Så er man næsten ude om det selv, hvis man ikke laver en eller anden form for backup?

Er du sikker på der ikke ligger en MAPPE der hedder OLD/ andet i C: med samtlige filer.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 18:44

Tak, Bille1948 - jeg vidste der var en speciel endelse, men kunne ikke lige huske bogstaverne

Tak for link, mig-selv - det ser spændende ud. Det vil jeg kigge nærmere på, når jeg får overskud. Og ja, jeg er helt sikker på, at der ikke ligger noget på C: - jeg har tjekket. PC'en er rykket helt tilbage til fabriksindstillingerne. Alle programmer, jeg har lagt ind er også væk.

Nu er det jo ikke sådan, at jeg aldrig tager backup. Jeg havde jo sat den til at tage backup hver onsdag, og det stod der også, når jeg kiggede i indstillinger, men hvor den har taget backup fra og hvor den har lagt det er en gåde, for det er ikke på den fastmonterede eksterne harddisk. Derudover har jeg en anden ekstern harddisk som jeg tager fuld backup på en gang om året, men det er som regel ved årsskiftet, så det er jo noget siden.

Det er sødt af jer at hjælpe. Det sætter jeg pris på

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 18:55

Citat
men hvor den har taget backup fra og hvor den har lagt det er en gåde

Genstart pc og klik flere gange på F8 knappen, så kommer der diverse ting og sager frem, også ? gamle backup´s.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-16 20:34

F8 knappen? Hmmm, det må prøves, når jeg får den sat op igen.
Jeg mener at have hørt, at man skal passe på med at gøre noget, for man kan komme til at overskrive. Jeg har derfor pillet den helt fra alle ledninger, indtil jeg beslutter, om jeg selv skal forsøge mig eller om jeg skal betale en, der har forstand på det, til at gøre det.

Lige nu prøver jeg bare at se, om der er nemme løsninger, som jeg selv kan klare.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 21:08

Citat
Jeg mener at have hørt, at man skal passe på med at gøre noget, for man kan komme til at overskrive.

Enig.

Citat
Jeg har derfor pillet den helt fra alle ledninger, indtil jeg beslutter, om jeg selv skal forsøge mig

Tag en disk backup med ?? Aomei - så har du har du selve backup´en hvis alt går galt= og som du IGEN kan åbne/gennemse filerne med selve Aomei - uden at installere noget som helst.
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Citat
eller om jeg skal betale en, der har forstand på det, til at gøre det.

Programmet jeg henviser til, gendanner filer og struktur = bare du har et andet diskdrev det kan ligge på/ overføres til.
https://www.partitionwizard.com/help/partition-recovery.html
Citat
Lige nu prøver jeg bare at se, om der er nemme løsninger, som jeg selv kan klare.

De PRO tager sig godt betalt godt noget man egentlig selv kan klare - med mindre det er en defekt disk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 21:12

NB, selv har jeg haft stor glæde af dette, ikke gratis:
http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-10-16 22:33

Har haft stor succes med køb af evigt abb. på http://my.easeus.com/

Firmaet hjælper dig igennem, med at genskabe alt der er muligt at genskabe.

Program køre typisk i +12 timer, for at finde smadrede filer.

NB: Husk at have tom backup disk klar.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 15-10-16 09:12

Tusind tak for jeres forslag.

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg griber det an. Jeg har ikke prøvet det før.
Jeg har købt en ny pc, så jeg ikke kommer til at overskrive noget på den gamle. Men kan jeg sætte de to pc'er sammen og styre slagets gang fra den nye eller skal jeg sætte den gamle op med skærm og tastatur igen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-16 14:54

Citat
kan jeg sætte de to pc'er sammen og styre slagets gang fra den nye
nej men du kan pille harddisken ud af den gamle og sætte den i en ekstern harddiskboks og så forsøge med gendannelses værktøj fra den nye når den gamle er koblet til med usb harddiskboksen, med den metode behøver du ikke at frygte at du kommer til at overskrive noget.
Husk a vælge den eksterne harddiskboks når programmer skal scanne efter filer og vælg at gemme i en mappe på din nye computer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-16 15:22

1. Er det windows eget backup system du har sat til at lave backup.
2. Var den sat til at lave backup på ekstern medie (Ekstern HD)

Jeg kunne tænke mig at du hentede brændte denne CD

Først henter du denne:
https://partedmagic.com/
rul lidt ned og klik på Download

Og da du nok ikke har et nemt brænder program henter og installerer du denne:
https://partedmagic.com/
klik på den grønne firkant.

Start CD brænder programmet
klik på brænd isofil
find din hentede parted magic fil og åbn

nu kan du brænde den på en CD
og når det er gjort kan vi "snakke" igen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 15-10-16 18:25

Eyvind

Det lyder som om du kan guide mig. Herligt

1. ja, mener bestemt, at det må være Windows eget backup system. Jeg har i hvert fald ikke hentet noget andet system.

2. Efter min bedste overbevisning var den sat til at lave backup til den eksterne harddisk, men jeg kan ikke finde noget. Måske har jeg sat den til at lave backup af den eksterne? Jeg aner det ikke.

Jeg vil prøve at downloade og brænde CD i morgen.

Tak fordi du hjælper

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-16 18:34

ok - og så kigger vi forsigtigt på din harddisk. Det bliver i dit tempo og du behøver ikke at skynde dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-16 18:49

RETTELSE

Citat
Og da du nok ikke har et nemt brænder program henter og installerer du denne:
https://partedmagic.com/
klik på den grønne firkant.

Rettes til:
Og da du nok ikke har et nemt brænder program henter og installerer du denne:
https://cdburnerxp.se/
klik på den grønne firkant.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 15-10-16 19:32

Eyvind
Jeg har set din rettelse
Tak fordi du tager det i mit tempo
Jeg kigger på det i morgen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-10-16 11:42

Skal jeg betale for partedmagic og er det nok med den udgave til 9$ ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-16 17:05

Æv - jeg har altid brugt den gratis udgave.............jeg klikkede ikke videre og så så heller ikke at der skulle betales.
Det er fjollet at købe den, da vi ikke skal bruge alle de funktioner, så jeg finder en anden.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-10-16 17:24

ok

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-10-16 19:42

Parted magic gratis
http://www.majorgeeks.com/mg/getmirror/parted_magic,1.html

Download skulle gerne selv begynde, ellers gå til denne side
http://www.majorgeeks.com/files/details/parted_magic.html
og klik på Download@MajorGeeks

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-10-16 21:00

Tak, Klaudi, for link

Yeah, så langt, så godt Nu er Parted Magic brændt på CD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-16 23:46

Super
Se så kunne jeg tænke mig, at den syge computer blev startet op med med parted magig,
Så vi evt kan se om der ligger noget der kan bruges.

Jeg har hentet den også, for det er en lidt nyere end den jeg har.
Så vil jeg lige prøve den på min egen comp.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-16 00:13

Okay, det lyder spændende.
Jeg går ud fra, at jeg så skal tilslutte den syge til skærm m.m. igen ... jeg har kun en skærm.
Nå, det må jeg finde en løsning på, så vi kan kommunikere udenom den syge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-16 13:05

Så længe din skærm er slukket, kan du til og fra-koble datastikket.

1. Kan du starte computeren op med en boot CD (Parted Magic er en boot CD)
2. Du kan godt starte computeren op uden harddisk med kun PM CD hvis du lige vil se hvad det er

Start computeren med Parted Magic (PM)
Lad den rulle ind selv
Den smider CDen ud og er klar

Dobbeltklik på Partition Editor og vent lidt (klik ignore hvis det er uden harddisk)
Billede PM1 http://peecee.dk/upload/view/462596/full
Nu kan du se hele din harddisk med alle de partitioner der er.
HER MÅ DU KUN KIGGE
klik ikke på det grønne V (Apply)

Fortæl hvad der er af partitioner

Evt. kan du tage et screenshot sådan
Nede til venstre (en slags start)
Billede PM2 http://peecee.dk/upload/view/462596/full
Hvor du kan vælge forsinkelse / område /aktivt vindue
BilledePM2a
Hvis du ude til venstre klikker på den der hedder sda Copy of C
Og det er hele dit C: drev altså windows
Billede PM3 http://peecee.dk/upload/view/462598

Hvis du efter opstart af PM sætter en USB memorystick ind kan screenshot gemmes på den.

Du går ud af Parted Magic ved at klikke på den blå QUIT

Klikker du på noget hvor den giver nogle valg du er usikker på

Så ned til venstre (start) og vælg "logout" og så "turn off computer"

http://peecee.dk/upload/view/462596
http://peecee.dk/upload/view/462597
http://peecee.dk/upload/view/462598
http://peecee.dk/upload/view/462599

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-16 14:00

Det lyder lidt indviklet, men jeg tager det fra en ende af

Jeg har fundet en bærbar, som jeg kan være på kandu med, mens jeg arbejder med den anden. Jeg lukker den nye pc ned og tilslutter den syge nu.

Når jeg skal starte med CD'en, betyder det så, at jeg skal sætte CD'en i INDEN jeg starter den syge pc op?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-10-16 14:02

Yes

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-16 14:05

Tak, Bille1947

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-16 14:36
Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-16 22:17

Er der nogle af oplysningerne, der siger noget? Må indrømme at de ikke siger mig det mindste.

Kan jeg lukke den syge pc ned igen eller skal der klikkes på noget?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-16 10:55

sda1 er startpartitionen som viser vej til sda2
sda2 er så din windows 7

sda3 som hedder recover virker interessant fordi den er fyldt op med hele 33,57 GB

sda4 er en diag altså et stykke værktøj den selv bruger

Nu vil jeg foreslå at du starter den op igen med PM cd
Og så skal vi se på hvad der er i sda3
Efter opstart
Klik øverst til venstre på File Manager (filhåndtering)
Oppe til højre kan du udvide vinduet med firkanten
Ude til venstre har du alle sda (partitionerne)
(sr0 er din Parted Magic cd.......hvis den ikke er smidt ud)

klik på sda3 og den folder sig ud i højre vindue

Det kunne være interessant at se et billede af hvad der er.
Du kan evt rulle ned og tage billedet i små bidder.

Ps. Smart at du lige bruger et camera og peecee.

Alle er velkommen til at kigge med på billederne af sda3...............og kommentere det.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 12:47

Det lyder overskueligt. Kigger på det senere, da jeg lige har et vigtigt møde.

Ha ha, ved ikke om det lige er smart at bruge et camera, men jeg kunne ikke finde ud af at lave screenshot, så det var den mulighed, jeg kunne finde på

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-16 14:29

Prøv med: https://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows

..'meget' kan 'reddes' via et altrnativt oprrativsystem ...også selvom diskadresseringen ikke er den samme:, NTFS/FAT8/16/32/64 bit,

Der findes programmer/værktøjer under LINUX som kan 'redde' slettede filer fra et Windows-system.

Søg....? ..og du skal finde

HUSK : ..at GOOGLE er din VEN
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-16 14:42

Hr Molo - det er jo netop det der forsøges......Linux bruger netop betegnelsen >>sda<< om et drev

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 17:04

Her ses hvad der er på sda3

http://peecee.dk/upload/view/462625

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 17:23

det så forkert ud. Prøver lige igen

http://peecee.dk/upload/view/462625

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 17:26
Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 17:34

Kan det være den der hedder VIBSE2012-PC ? Det er det navn, jeg i sin tid gav computeren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-16 18:38

Recovery mappen
og
VIBSE 2012 - pc

Kunne jeg tænke mig at vide størrelsen på.

Det kan ses ved at højreklikke på mappen
Properties (egenskaber) > info
Total size = viser størrelsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-16 18:48

Ja måske, men der skulle gerne ligge noget nyere end fra 2012.

Hvis du dobbeltklikker på en af mapperne er jeg spændt på hvad der gemmer sig

DU MÅ IKKE FORSØGE AT KØRE NOGLE AF PROGRAMMER DERINDE.

Et billede af indholdet af de to mapper ville være rart at se på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-16 18:51

PS. Du skal lige passe på med at vise personlige oplysninger / password

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 19:18

Her er lidt:

Recovery
Total size 19.0 G 33 files, 1 folder
Modified 2012-03-26

VIBSE2012-PC
Total size 12.1 G 219 files, 17 folders
Modified 2012-06-14

Uha, det der 2012 er fra dengang jeg fik pc'en.

Jeg prøver lige at dobbeltklikke på dem.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 19:21

Når jeg dobbeltklikker på Recovery kommer der nogle filer der hedder
factory.000, factory 001 osv op til 029, ti filer der ender på .wsi og dsi samt en der hedder factoryinfo.sbr

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 19:24

Når jeg dbl-klikker på VIBSE2012-PC kommer der 3 op:

Backup Set 2012-06-14 100823
Desktop.ini
MediaID.bin

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-10-16 21:51

Når jeg klikker på Backup Set 2012-06-14 100823 kommer der 8 filer frem.

De 7 af dem starter med 2012 og er fra 6. og 7. måned.

Den sidste hedder Catalogs.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 10:02

Det ser ud til at det er gamle backup eller een lang række backup, med startdato.
I morgen vil jeg spørge en, jeg kender som har sat den tilbage fra win 10 til oprindelig 7
Det er også windows eget backup system der er brugt

Kan det være sådan at du har ændret hvor disse backup skal ligge.
Altså senere har tilsluttet og valgt en ekstern harddisk hvor det efterfølgende er lagt.

Backup kan godt gemme sig på en partition som kan virke tom når den ses med stifinder.

Men lige som nu kan du også se på en ekstern harddisk med Partition Magic.
Ekstern harddisk skal tilsluttes efter at PM er startet op.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-10-16 12:12

Det kan godt passe, at jeg har ændret på, hvor backup skal ligge, for jeg købte på et tidspunkt en ekstern harddisk, som jeg satte til i pc'ens dockingstation.
Faktisk troede jeg, at jeg havde sat den til at gemme backup der, men umiddelbart kan jeg ikke se det.

Det er dog en skønsom blanding, der ligger på den eksterne, da jeg undervejs har været i tvivl om bakup'en og har lagt dokumenter og fotos ind.

Måske skulle jeg prøve at kigge på den eksterne med MP.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-10-16 12:45

... og tak fordi du vil spørge en i morgen

Det, jeg er mest bekymret for, er min slægtsforskning. Jeg har nogle ældre backups på den eksterne, men har for nylig lagt en masse ind, som jeg nødig vil miste. Det er filer, der iflg. Bille 1948 skulle ende på FTW.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 13:49

Ekstern harddisk skal tilsluttes efter at PM er startet op.

Og først tages fra når PM er lukket ned.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-10-16 15:59

Kan man se noget på den eksterne harddisk, når den er tilsluttet med PM, som man ikke kan se, når den f.eks. er tilsluttet en "rask pc"?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 17:07

Måske ligger der noget gemt på den eksterne harddisk som stifinder ikke kan se - og der er så mulighed for at PM kan se det.................men du skal ikke åbne filerne for at læse dem for det er kun programmet de er lavet i der kan.
Den raske PC vil måske kunne se en mappe / partition som tilsyneladende er tom men som alligevel fylder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-16 22:37

Start din syge comp. med win 7 sat i som normalt
klik start > kontrolpanel
og så er der 2 veje alt efter hvordan den er opsat

1.>System og sikkerhed<
derefter >sikkerhedskopiering og gendannelse

eller
2. >sikkerhedskopiering og gendannelse<

nu er du i sikkerhedskopiering og gendannelse.

Da jeg ikke bruger denne kopieringsmetode er min win 7 ikke konfigureret
Er din konfigureret..............

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-10-16 23:42

Win 7 var installeret, da jeg købte pc'en. Senere installeredes win 10 automatisk til min store overraskelse, og efter gendannelsen er der nu igen win 7 - så om den er konfigureret, har jeg ingen anelse om. Ved ikke helt hvad det betyder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-16 21:48

Allerførst ............... så var vedkommende ikke tilstede i dag
Og nu vil jeg gerne vide hvordan din computer er indstillet,
og det kan ses hvis du følger nedenstående:

Klik på start > kontrolpanel

Så finder du oppe til venstre system og sikkerhed:
klik på >System og sikkerhed<
derefter >sikkerhedskopiering og gendannelse

eller også finder du sikkerhedskopiering sådan:
klik på >sikkerhedskopiering og gendannelse<

Om du bruger den ene eller anden vej så er du nu i
sikkerhedskopiering og gendannelse.

Det jeg gerne vil vide er om det ser sådan ud:

I det vindue du nu ser nu er det måske dette
Windows sikkerhedskopiering er ikke konfigureret................... Konfigurer sikkerhedskopiering
Eller står der noget andet ?

Det er bare det jeg vil vide.

Ps: Det er med vilje at jeg går langsomt frem, fordi vi måske har nogle data liggende et sted.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 11:58

Helt fint med mig, at du går langsomt frem

Okay, der står følgende:

Windows sikkerhedskopiering er ikke konfigureret

og nedenunder står der

Der blev ikke fundet en sikkerhedskopi for computeren

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 21-10-16 13:51

Og nedenunder står der:
Vælg en anden sikkerhedskopi du vil gendanne filer fra
klik på den
den vil vise et tomt vindue - men som der står kan du tilslutte et drev som har
sikkerhedskopien.

sæt dit drev (ekstern harddisk) til og klik på opdater

Nu kan det blive spændende om der viser sig noget.
mest interessant er datoer

....................................------------------------------.....................

En anden der kan kigges på er denne:

Gendan systemindstillingerne for computeren
åbn systemgendannelsen
næste
i dette vindue kan du lige klikke på vis flere gendannelsespunkter
her er datoer også interessant

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 14:05

Har nu kigget på den eksterne harddisk med MP, og der ligger en del filer, som jeg genkender, men også 3 filer som jeg ikke umiddelbart kender. De hedder

FileHistory
$RECYCLE.BIN og
MediaID.bin

Er der nogen af dem, der kan være interessante?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 14:06

Hov, havde ikke lige set, at du havde skrevet ...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 14:11

$RECYCLE.BIN er papirkurven som jeg husker det.
De to andre ved jeg ikke helt hvad er.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 14:24

Har nu gjort som du skrev og klikket opdater ... og så kom der en masse datoer.
Den ældste er fra 2012 og den nyeste hedder

14-08-2016 til 02-10-2016

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 14:35

Jeg har ikke selv afprøvet det program, men det ser ud som om det er der hvor du sidst har taget backup af computeren, og det må så også være deromkring, at den lavede ballade.

Jeg er lige hoppet over på win 8 og kan ikke følge med....................vender tilbage senere.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 14:53

Ja, den lavede ballade den 9/10

Når jeg afprøver din næste mulighed

Gendan systemindstillingerne for computeren
åbn systemgendannelsen
næste

kommer der kun en dato frem:

09-10-2016 21:31:05 Windows Update Installer

Der kommer ikke flere datoer frem, selv om jeg sætter flueben i vis flere gendannelsespunkter, men når jeg klikker på Næste, kommer der en ny box op, hvor der står:

Bekræft gendannelsespunkt
Computeren gendannes til den tilstand, den var i, før hændelsen i feltet Beskrivelse herunder.
Klokkeslet: 09-10-2016 21:31:05 (Rom, sommertid)
Beskrivelse: Installer: Windows Update
Drev: Boot (C:) (system)

Jeg har IKKE klikket på udfør Det tør jeg ikke - ha ha

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 15:04

Øh jeg tør heller ikke........................mens du tager mod til dig.

Så er det en god ide at hente dette stykke værktøj.

Aomeibackupper pro som i dag er gratis - det er et program som jeg bruger til backup - og brugeren OVN har fundet ud af, at det er gratis i dag i pro udgaven.

http://www.kandu.dk/tip22651.aspx

Bare gem den på skrivebordet, så hjælper jeg dig med at installere senere i dag
Den kan bagefter bruge på flere computere, ved hjælp af en CD.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 16:27

1.000 tak for den info.

Er hentet og installeret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 16:49

Når du så har åbnet denne Aomei backupper.
vælg fanen utilities
Create Bootable media
Lad prikken være ved Linux
Næste
Vælg burn to CD/DVD (CD er godt nok)
Next
Den laver så en CD som kan medbringes og bruges på mange computere.
Vil den ikke det skal bios lige rettes til Legasy boot.
Og nu vil jeg teste den på på min win 10

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 16:59

Vent med at lave den Linux CD - min blev ikke god........................

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 17:42

Okay, jeg venter.

Jeg fik jo downloadet og installeret AOMEI på den bærbare helt uden problemer, så jeg ville lige downloade den på den nye stationære ... men ikke om jeg kan åbne filerne!?
Må prøve at downloade igen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 17:54

Så lykkedes det, så nu har jeg programmet på 2 maskiner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 19:14

Ok så kan du lave backup og lægge det på en ekstern HD.

Når jeg får rodet færdig med den live CD/VD kan du få opskriften.
Så kan backup's nemlig hentes og installeres selvom der er total kludder i harddisken.

Jeg har tænkt over den backup du fandt, og tror det er den rigtige. At hente og installere en backup fra en ekstern rører jo ikke backuppen.

For at kunne vende tilbage til din win 7 hvis denne rescue ikke går godt er det nok en god ide at lave en backup af win 7

Ja ja - de siger også at jeg går med både livrem og seler.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 20:37

Jeg har kun win 7 på den syge pc, og den har jeg planer om at skrotte, når jeg er sikker på, at jeg ikke kan hive flere "guldkorn" ud af den. Den er jo 4 år gammel, og kørte ikke for godt på det sidste, så backup af win7 er nok ikke nødvendig - eller? De to andre pc'er er begge købt med win10.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 20:38

... og der er ikke noget i vejen med at gå med livrem og seler - better safe than sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-16 21:52

Ja men så er det jo bare at prøve med den dato...................og håbe at det virker.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-16 23:18

Okay, jeg må kigge på det i morgen.

Jeg er meget i tvivl om, hvad der ligger i sådan en backup. Jeg har aldrig prøvet det før. Ligger programmer også i backuppen, f.eks. mit slægtsforskningsprogram, som jo også blev slettet? Eller skal jeg installere det inden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-16 09:30

Her er jeg dig svar skyldig,............jeg bruger jo ikke selv programmet.
Måske ved nogle andre det.

Hvis du går ind og hæver point - bare lidt, så rykkes spørgsmålet om på forsiden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-16 09:49

BEMÆRK step 3:
Citat
Step 3. If you choose “Go back to a previous Windows,” you’re given a choice (screenshot), analogous to the choice you made when you upgraded to Windows 10, to either “Keep my files” or “Remove everything.” The former keeps your files (as long as they’re located in the usual places), so changes you made to them in Windows 10 will appear back in Windows 7 (or 8.1). The latter wipes out all of your files, apps, and settings, as you would expect.

Har du valgt "Remove everything" under dette forløb? Tjaeh... så HAR du mistet dine filer ...lige meget hvad!

Klide: http://www.infoworld.com/article/3033806/microsoft-windows/how-to-roll-back-your-windows-10-upgrade.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-16 10:13

Ps. Ved ovennævnte "Remove everything" metode ryger alle gamle back-up og gendannelsespunkter selvfølgelig også ud med badevandet og flygter langt væk til de evige bitmarker.

..MEDMINDRE du har en back-up på en extern disk ...som IKKE sad i maskinen da du rullede Windows tilbage.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 10:28

Tak for de oplysninger, molokyle

Som jeg skrev i starten, så gik pc'en pludselig i sort og ville ingenting. Jeg slukkede og startede igen og trykkede på F11. Her fik jeg så kun en mulighed, og det var Gendan. Jeg kunne ikke gå tilbage, så den klikkede jeg på. Derefter fik jeg ikke et eneste valg. Den arbejdede et stykke tid og startede derefter op i win7.

Men noget kunne tyde på at den selv har valgt Remove everything.

Og den eksterne harddisk sad faktisk i, da det skete.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-16 10:41

altså hvis den eksterne harddisk har en gendannelses dato og en filstørrelse er det muligt at den kan bruges.

Molo det var hjælp der skulle bruges, ikke negativ sort snak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-16 12:38

Hvis du brugte dette kunne du øjeblikkeligt se hvad der kan reddes og lægge på en ekstern disk/ andet - du klikker på bare på drevet og vælger en hurtig scanning og GEM:
http://www.magicuneraser.com/partition_recovery/
Får du ikke alle filer med første gang, så vælg langsom scanning.
Begge del kan tage lang tid.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-16 12:40
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-16 13:17

Og det jeg har linket til, kan næsten det samme:
https://www.youtube.com/watch?v=zfxkIeg_sFc

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-16 13:18
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-16 15:54

Hvis jeg var bleven forelagt:

Citat
Som jeg skrev i starten, så gik pc'en pludselig i sort og ville ingenting. Jeg slukkede og startede igen og trykkede på F11. Her fik jeg så kun en mulighed, og det var Gendan. Jeg kunne ikke gå tilbage, så den klikkede jeg på. Derefter fik jeg ikke et eneste valg. Den arbejdede et stykke tid og startede derefter op i win7.

Men noget kunne tyde på at den selv har valgt Remove everything.

Og den eksterne harddisk sad faktisk i, da det skete.

Kilde: http://www.kandu.dk/spg176936.aspx#2022661

..så havde jeg selv, med det samme og øjeblikligt: UDEN ..at 'klikke på 'noget' som helst?
..have 'trukket stikket' !!! ..UD ..og dét?
Lige; Med det samme! !!!
..simpelthen; revet stikket ud af kontakten på væggen!
..men sådan kan man virke så : Bagklog
MORALE?
..af 'skade'; bi'r man vis !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-16 16:00

Ps. ...og SÅ ville jeg have taget den 'derfra'
Nu ER 'skaden' sket? ..måske?
..men så lærte du også 'noget ' idag ! ..præcis som os 'andre', som stadig 'følger med'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 17:29

Ja, molokyle, jeg lærer noget hver eneste dag Faktisk troede jeg, at jeg ved at starte op og klikke F11, kunne starte op i fejlsikret tilstand (eller hvad det nu hedder), og at der ikke kunne ske noget ved det.

Jeg har nu fået mange gode forslag og har samlet nogle af mulighederne her:

1. Forslag fra mig-selv
Genstart pc og klik flere gange på F8 knappen, så kommer der diverse ting og sager frem, også ? gamle backup´s.
(vil der kunne komme ting frem, vi ikke allerede ved nu?)

2. Jeg kan prøve at klikke på denne
Bekræft gendannelsespunkt
Computeren gendannes til den tilstand, den var i, før hændelsen i feltet Beskrivelse herunder.
Klokkeslet: 09-10-2016 21:31:05 (Rom, sommertid)
Beskrivelse: Installer: Windows Update
Drev: Boot (C:) (system)
(er det her, jeg risikerer, at win7 bliver slettet?)

3. eller
hente og installere en backup fra den eksterne harddisk
(her er jeg stadig i tvivl om mit slægtsforskningsprogram ligger, eller om det skal installeres først)

4. eller
prøve magicuneraser

Har jeg overset noget?
Hvad ville I gøre?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-10-16 17:39

Jeg ville have gjort som Molokyle og ladet være med at starte computeren, sat harddisken sammen med en anden computer og ladet et recovery program prøve at gendanne de slettede filer. Jeg har god erfaring med Recuva men der findes sikkert programmer som er bedre, det væsentlige er at programmerne installeres på en anden computer og harddisken fra den syge computer tilsluttes som en ekstern drev.
Lige nu ødelægger du filer hver eneste gang du starter computeren og installerer du nye programmer er det helt galt, der er dog stadig chance for at nogle filer ikke er overskrevet og kan gendannes.
Jeg har fulgt med og kan se at i leder efter en backup og vil finde de mistede filer i denne backup som måske ikke findes men held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 18:45

Tak for dit svar, o.v.n. - jeg vidste ikke, at jeg ødelægger filer, hver gang jeg starter computeren. Gælder det også selvom jeg (næsten) kun har haft den startet op med PM?
Jeg vidste godt, at jeg risikerer at overskrive filer, hvis jeg begynder at installere programmer, og det er også derfor, jeg ikke har gjort det.

Jeg kan godt installere mit slægtsforskningsprogram på en anden computer, men hvordan man tilslutter harddisken fra den syge computer som eksternt drev ... det har jeg ingen anelse om.

Du skriver længere oppe i tråden noget med at
"pille harddisken ud af den gamle og sætte den i en ekstern harddiskboks"
Jeg ved ikke hvad en ekstern harddiskboks er, men det lyder som en speciel boks til formålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-16 19:31

I kan altså ikke være det bekendt......................i snakker udenom det der er problemet og bilder vith noget vrøvl på ærmet.

Altså.....................windows har et indbygget program til at lave backup.
Det har eksisteret siden win 7 og hedder derfor det samme.

Hvor meget dette program tager med i backup ved jeg ikke.

Men som det ses tidligere i tråden så ligger der på den eksterne en backup med netop den famøse dato hvor det gik galt....................så læs dog.

Windows tilbage til slet alt ..........tager vist ikke en ekstern harddisk med i købet.

SÅ TAG DOG AT HJÆLPE VITH - HVIS I KAN

vith - jeg ville prøve at vælge den backup på den eksterne harddisk som du kom frem til, og så se hvad der sker.

Ps. Jeg havde håbet på at nogen med lidt basal, viden om windows eget backup-system ville hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-10-16 20:42

Kontrolpanel:
Kontrolpanel\System og sikkerhed\Sikkerhedskopiering og gendannelse (Windows 7)
Vælg en anden sikkerhedskopi du vil gendanne filer fra
Hvor svært kan det være
Jeg bilder ikke nogen noget ind eller snakker udenom, jeg skriver hvad jeg ville have gjort hvis det var mig som stod med en computer hvor alle filer var slettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-10-16 20:44

Citat
jeg vidste ikke, at jeg ødelægger filer, hver gang jeg starter computeren. Gælder det også selvom jeg (næsten) kun har haft den startet op med PM?
nej hvis computeren startes fra en CD med PartedMagic eller måske en Linux CD så sker der ingenting med harddisken
Og det er ikke noget jeg vil bilde dig ind - det er fakta

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 21:12

Okay, jeg opfatter det som at I, Eyvind og o.v.n. er enige om

Kontrolpanel\System og sikkerhed\Sikkerhedskopiering og gendannelse (Windows 7)
Vælg en anden sikkerhedskopi du vil gendanne filer fra

så det prøver jeg nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-16 21:14

Held og lykke..................

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 21:20

Har fundet den nyeste dato og sat flueben i Vælg alle filer fra denne sikkerhedskopi.

Hvor vil du gendanne filerne - markeret På den oprindelige placering.

Klikket på Gendan.

Den er nu i gang med at gendanne filer

Uhhhh, det er spændende - især hvor den gør af min slægtsforskning, når nu programmet ikke er der.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-16 23:06

YEEEEESSSSSS!!!!!!

Jeg tror minsandten, at det lykkedes

Jeg har i hvert fald fundet en masse filer under billeder, dokumenter m.m.
Billederne er der, dokumenterne kan jeg af gode grunde ikke åbne, da mit Officeprogram er slettet.
Og jeg har muligvis fundet noget af min slægtsforskning, har fundet nogle filer under dokumenter der ender på FTW, FBK og FBC.

1.000.000 tak

Jeg har en del flere spørgsmål, for jeg skal jo have det hele over på den nye pc, men jeg opretter nye tråde, da denne er blevet vældig lang.

Jeg venter lidt - måske til i morgen - med at lukke denne tråd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-10-16 23:48

Tillykke med gendannelsen og jeg formoder backup er på en ekstern harddisk
Det jeg mente med at du ødelægger filer hver gang du starter computeren er filer på C drevet hvor Windows også ligger, du ødelægger naturligvis intet på den eksterne disk ved at starte computeren.
Din backup fil kan måske hentes ind på din nye computer, hvis dine programmer selv har oprettet mapper at gemme filer i så installer disse programmer før du henter backup ind, det gælder også hvis:
Du ønsker at få Windows 10 igen, det kan du hvis du har en Microsoft konto (Hotmail - Outlook mail - Live mail) og du har været logget på med den Microsoft konto så burde du kunne hente og installere Windows 10 igen gratis, uden Microsoft konto skal du betale for en licens:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 klik på Download Tool Now
jeg gider ikke komme med en længere forklaring nu hvis du skulle vælge noget helt andet, men bare spørg hvis det bliver aktuel

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 00:22

Tak, og ja, backuppen var på en harddisk. Det lykkedes ikke at genskabe noget på selve computeren.

Jeg vidste ikke, at jeg kan få windows 10 igen uden at betale, så det vil jeg da lige overveje.

Jeg skulle meget gerne have backuppen over på den nye computer, så det vil være skønt, hvis I vil hjælpe, hvis jeg render ind i problemer.

Tak fordi I er så hjælpsomme - I er guld værd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-16 01:26

Citat
Den er nu i gang med at gendanne filer
og senere
Citat
Det lykkedes ikke at genskabe noget på selve computeren.
hvor blev alle billeder og andre filer som blev gendannet så af?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-16 01:29

Hvis du skal have held til at få Windows 10 gratis igen, så kræves det at du har været logget ind på en Microsoft konto og logger ind på den samme konto når Windows 10 er på plads, licensen er nemlig knyttet digitalt til den Microsoft konto og du skal ikke bruge en nøgle når du installerer Windows 10

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-16 09:29

Stort herfra
Det har på ingen måde (..som antydet?) været min intention at tage modet fra dig
Jeg påpegede blot faren ved at 'eksperimentere' med valg ...som ikke er nogen 'valg', da man ikke bliver præseteret for andre muligheder. I så tilfælde? Så er det væk med strømmen ..vente 5 min. og så tænde igen. Det virker i 99% af tilfældene
Det er forøvrigt tasten F8 man bruger til sikker genstart ..ikke F11 !!!

...og "Remove everything" ...gør faktisk sit arbejde præcis som beskrevet. Intet nyt under solen. Det er ikke noget funktionen bare 'truer' med. Den sletter faktuelt ALT som ikke lige hører med til operativsystemet under en geninstallation.

Ps. Gendannede filer bliver i visse programmer omdøbt til filer med filendelsen *.bak. Derefter skal du blot omdøbe dem igen til det relevante filformat; *.jpg, *.gif, *.png, *flv, '.avi, * mpg, *.mp3, *.mp4 osv. Så kan de læses igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-16 09:40

1. Hvilken udgave office program havde du på den gamle win 7
2. Ved du om slægts-programmet kan køre under din nye win 10

Det er ikke sikkert du bare lige kan hente den backup ind på hvilken som helst computer.

Når du nu er kommet tilbage til dine filer og kan læse dem bør de gemmes særskilt i en mappe på en ekstern harddisk eller pendrive.

Og når du så har slægtsprogrammet kørende på win 10 kan du hente filerne i9nd og bruge dem.

Nu hvor filerne åbenbart er reddet, bør du tage det roligt med at føre det over til win 10

Ps. Når der flyttes store filer er det bedst at kopiere først, så det hele ikke ender ude i cyperspace.
Hilsen fra manden der går med livrem og seler.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 09:42

"hvor blev alle billeder og andre filer som blev gendannet så af?"

Ha ha, har nok formuleret mig forkert så. Det jeg mente var, at det ikke lykkedes at finde filerne på computeren, men fandt dem på en ekstern harddisk. De blev selvfølgelig gendannet på computeren

Jeg har en Microsoft konto.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 09:54

Tak, molokyle - og ja, jeg skulle have taget strømmen, men jeg var overbevist om, at jeg var i fejlsikret tilstand "hvor intet ondt kan ske", Det var jeg så ikke, når jeg havde trykket F11 i stedet for F8.

Hvad var det jeg aktiverede ved at trykke F11?

Tak for tip med at omdøbe filerne.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 10:08

Tak for din udstrakte tålmodighed og beroligende måde at vejlede på, Eyvind

På den gamle win7 havde jeg windows office 2010.

Jeg ved ikke om mit slægtsprogram (FamilyTreeMaker) kan køre under win10, men det er jeg sikker på at Bille1948 ved noget om.

Ja, jeg skal nok have gang i det helt store kopieringsprojekt de næste par dage.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 10:57

Mit slægtsprogram kan godt køre under windows 10.

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 23-10-16 19:42

Tak for svaret Eyvind.

Tak for at du så tålmodigt hjalp med at finde de forsvundne filer

Også tak til jer andre, som var behjælpelige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-16 22:48

Selv tak vith - det er altid dejligt når noget tæt på umuligt alligevel lykkedes.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-16 09:15

vith ->F11 har 2 funktioner ved opstart ..efter BIOS, men før operativsystemet tager over:

1.) Hvis back-up systemet fra Acronis er installeret? Så aktiveres dette program for 'restore' back-up.

2.) Normalt: Mulighed for at geninstallere det præinstallerede operativsystem som fulgte med da man købte PC'en. Dette sletter/overskriver dermed ALT, som lå i den 'opgraderede' eller 'nedgraderede' Windows version ..eller et helt 3. system (Unix/LINUX).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-16 12:21

Eyvind - ja, det er skønt, når det lykkes, og jeg var godt nok tæt på at give op mange gange, men heldigvis er jeg en stædig gammel rad

Molokyle - tak for den info, dvs. det er ikke en knap man skal spøge med, den der F11. Men nu ved jeg da hvor det gik galt, og må bare håbe, at det ikke sker igen, at jeg husker forkert og blander F8 og F11 sammen. Og skulle det ske, så ved jeg nu, at jeg skal skynde mig at trække stikket

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-16 14:44

Og skulle det ske, så ved jeg nu, at jeg skal skynde mig at trække stikket..............................og det hjælper ikke på en bærbar som kører videre på batteriet.
På en bærbar kan man som regel holde startknappen nede indtil den slukker alle lamper.

Jeg er ved at lave en Aomei rescue CD som du kan hente og brænde.
Jeg lægger adressen i din Kandu postkasse når den er klar.

Den skal bruges hvis du har lavet en backup og lagt på en ekstern harddisk og din computer er gået i kludder.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-10-16 14:43

Tak, Eyvind Den er modtaget