/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Download/upload
Fra : sdam
Vist : 390 gange
100 point
Dato : 14-10-16 08:54

Der er en person (klog person - dog ikke "kloge Aage" - der fortæller, at det stort set er ligegyldigt hvor mange m/bits ens netudbyder vil tilbyde, så afhængier det hele af, hvor meget computeren kan klare mht. uploadning/downloadning.

Hvad skal/kan man regne med ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-16 11:57

Det er den enhed med den laveste kapacitet der sætter grænsen for hastigheden, jeg vil tro at de fleste computerbrugere har en lavere hastighed på internetforbindelsen end på netkortet.
Du kan prøve at finde ud af hvor stor hastighed dit netkort kan klare og så sammenligne det med hastigheden på din internetforbindelse, jeg tror at netkortet kan klare meget højere hastighed end den hastighed du betaler for

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 12:48

Som allerede skrevet, af hænger det af hvor hurtig din pc/ hardware er, især cpu/ harddisken skrive/læse hastighed - søg selv på Sata1/2 og 3, det samme gør sig gældende med USB1/2 og 3
Så ofte er net-hastigheden hurtigere end pc kan klare.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-16 12:49

Du kan måle din Pc med dette:
http://www.hdtune.com/

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-10-16 12:53

Ja det er altid den langsomste enhed som bestemmer farten. Det nytter for eksempel ikke at have en 500 Mb/s forbindelse hvis PC'en kun har et 100 Mb/s netkort. Jeg har selv konstateret at min egen PC (en Core i7 maskine fra HP) godt kan køre 300 Mb/s på netkortet. Men kabler, router switc, o.s.v. skal også kunne klare den ønskede hastighed. Det nytter for eksempel ikke at der står 100 Mb/s på en routers porte hvis selve routerdelen ikke kan klare mere end 24 Mb/s. Dette sidste gjaldt for de fleste routere til privat brug som blot er nogle få år gamle.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-16 10:30

Det vi alle prøver at fortælle dig, er at den "kloge" person burde ha forklaret det noget tydeligere.
Hvis alle kørte præcis det man max måtte på vejene, så ville du kunne sammenligne det med din internet forbindelse.

Er din internet via ADSL og under 10/2 Mbit ( det staten pt. giver tilskud http://bredbaandspulje.ens.dk ), så er denne dit svageste led.
Har de en 20 Mbit internet forbindelse, kan det være at det er dit WiFi som er svageste led, hvis Router eller Netkort max kan kører WiFi-B, eller du har et dårligt signal på WiFi.
Kablet forbindelser så har allle Router & Computer mindst 100Mbit netkort, så det bliver først svageste led, når din Internet forbindelse kommer over 100Mbit, for så skal man ha Gigabit Netkort over alt.

pt. bliver det aldrig CPU, RAM/Hukommelse, eller Harddisk som bliver flaskehalsen, med mindre din maskine laver en helt masse andet samtidigt, eller har et meget dårligt Antivirus software installeret.

Med andre ord, er din Internet forbindelse under 100/100Mbit, så er det din WiFi som er svageste led.
Har du mere end 100/100Mbit, så kan det OGSÅ være Router/Switches/Netkort/Kablet (også med stort, da WiFi stadig er et svagt led)
http://www.speedguide.net/faq/what-is-the-actual-real-life-speed-of-wireless-374

Check din nuværende hastighed her
http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-10-16 11:12

Citat
Med andre ord, er din Internet forbindelse under 100/100Mbit, så er det din WiFi som er svageste led.
Har du mere end 100/100Mbit, så kan det OGSÅ være Router/Switches/Netkort/Kablet (også med stort, da WiFi stadig er et svagt led)

Vel at mærke hvis man bruger WiFi, og ikke som jeg selv lige nu, kablet netværk.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-10-16 11:15

En sammenligning med graf vist i MB/sec (Megabyte/sek)
Internet forbindelser angives normal i Mbps (Megabit per sek)
Normale omregning er (Mbps/8=MBps) så 1 Gbps (1000Mbps) = 125 MBps
En 100 Mbit internet forbindelse giver altså max 12½MBps

PS. det er SATA1 (ældre standard) som listes, de har ikke SATA2 eller 3 med, eller WiFi-AC

http://appleinsider.com/articles/08/03/28/exploring_time_capsule_theoretical_speed_vs_practical_throughput.html

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-10-16 11:18

Citat
Check din nuværende hastighed her
http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Jeg tror at man skal tage den måler med et gran salt. Min 60/60 Mb forbindelse målte den til 148/16 Mb.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-10-16 11:19

Citat
Vel at mærke hvis man bruger WiFi, og ikke som jeg selv lige nu, kablet netværk.

Selvfølgelig, men alle (99,9%) har WiFi, så man bør tænke det med, ikke bare tro alt køre ens i hele huset.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-10-16 11:30

Citat
Selvfølgelig, men alle (99,9%) har WiFi, så man bør tænke det med, ikke bare tro alt køre ens i hele huset.

Selvføgelig, og jeg har da også selv WiFi men bruger den primært kun til min bærbare, telefoner og min internet radio. Min stationære kører med kabel, så her har min WiFi's begrænsninger ingen indflydelse. De fleste med trådløs router har også stik til kablet netværk så de kan komme udenom denne begrænsning.

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 02-11-16 15:04

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-11-16 11:00

Du er velkommen.
en Test side som ser ud til at give mere korrekt hastigheds billede er http://www.speedtest.net/
men måske ikke hvis du har over 100Mbit.