/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp til ny intern harddisk
Fra : BerndJ
Vist : 291 gange
100 point
Dato : 13-10-16 19:27

Har i december 2015 købt en HP ProBook 450 med LITEON L8H-128V2G-HP SCSI Disk Device - 119,24 GB, altså en forholdsvis lille SSD-harddisk.

Overvejer at købe større intern SSD-harddisk. Kan "man" selv skifte harddisk?? Kræver det speciel værktøj (udover alm. skruetrækker), vejledning, viden, rutine???? - Kan den "gamle" harddisk forblive i pcen ... tænker om jeg kunne tage cd-drev ud og bruge pladsen til nummer to harddisk????

Eller er det "bedre" købe ekstern harddisk?? Det ville nok være den nemmeste løsning (teknisk) .... men er det også den "bedste" løsning??

Erfaringer og gode råd efterlyses.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-10-16 21:47

Ja, man godt opgradere en bærbar med en større SSD'er - MEN det kræver en del.

Det nemmeste er nok at skille maskinen ad og skifte delene ad fysisk. Dernæst skal du have fat i en SSD af samme type på f.eks. 512 GB - som skal erstatte den lille der sidder i maskinen.

Det næste er nok det sværeste - for der skal enten laves en kloning af den gamle SSD'er over på den nye - som ikke altid virker. Alternativet til kloning er at geninstallere styresystemet selv fra bunden på den nye SSD'er - og det kræver at man laver backup m.v. + finder licensnøgler for Office/Windows m.v. Det kan hurtig tage 1-2 dage at få det hele op og køre. Derudover vil der nok også være noget knas med BIOS.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/how-view-your-product-key-in-windows-10-3632749/

Prøv disse kloningsprogrammer:
This is very popular: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Closely followed by this: http://www.paragon-software.com/home/br-free/index.html

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 13-10-16 22:36

Ny harddisk i stedet for gammel harddisk (som stadig fungerer)
Hvis der på undersiden sidder en plade på størrelse med en smart phone er det låget til harddisken.
Låget sidder fast med to skruer torx eller stjerne og kan lirkes af. Du må godt tage dette låg af og kigge men ikke gøre noget mere............endnu.

Mere plads til filer billeder osv............ekstern harddisk er godt
Mere plads til programmer ............større harddisk er godt.

Metode til skift fra samme type til samme type(bare større) kan gøres på flere måder, men een måde skal følges og ikke skiftes til anden måde under vejs.

Denne metode bruger jeg:
Hente og installere programmet AOMEI
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Inde i programmet laves en rescue CD som er en boot cd der kører i rammen.

Start computeren med denne CD (evt genstart computer med denne CD)
I HP klikkes der F10 under opstart og så F9 eller ESC tasten

så laves der en backup som lægges på en ekstern haddisk

Luk computer ned og tag det store batteri ud
Nu kan der skiftes harddisk
battri på plads og strøm til igen
og bacuppen kan installeres på den nye.

Aomei kan også klone til den nye harddisk når denne sidder som ekstern HD

DET ER VIGTIGT at holde øje med hvorfra og hvortil der klones for det er ikke så smart at klone den nye tomme harddisk over på den gamle.............= to tomme harddiske.

Det er sådan cirka at jeg gør det.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 14-10-16 07:46

Tak for svaret Eyvind.