/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOS emulator til Windows 10
Fra : molokyle
Vist : 530 gange
500 point
Dato : 10-10-16 23:04

Findes der en DOS emulator, som kan afvikle Programmer/Spil til DOS versionerne mellem:

3.2 og 5.5 ? ..som kan køres under: WINDOWS 10 HOME !!!
..og jeg er komplet ligeglad med DOS versionerne 6.x og derover!
Nu har jeg nemlig via min nyerhvervelse: http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=133-50&pn=Sandberg&gruppe=Diskette-drev&overgr=Hardware&vare=395429&f=edbp

..fundet ca. 650 stk. 3 1/4 '' floppy's på loftrummet med 'spændende ting' fra 90'erne ..som 'idioten' selv har skrevet i tidernes morgen om nu særdeles selektivt har kopieret ned på min nye (64 bit) PC' HD'er og som gerne igen skulle kunne læses/køres/afprøves/testes ..på et eller andet tidspunkt
Ingen DOS programmer er skrevet for over DOS ver, 5.5 !!! ..eller under ver. 3.2

LISP (Scheme), FORTH, TURBO-PASCAL 5.5, SMALLTALK, COBOL, MIRANDA/HASKELL, MASM, C/C++, PROLOG, INGRESS, SQL, ..og alt muligt snot..
..så jeg er sgu blevet lidt nysgerrig
Hvordan gør jeg?
Hovedparten kører jo 8/16 bit ..ikke kun koden, men også filsystemet.

NB; HUSK: Ikke noget 'pjat' med virtualisering ..kun EMULERING !!!
ØJ altså ..jeg vill' bli' så gla' hvis no'en lige vidste hvorledes?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-10-16 23:45

Det er muligt at lave en virtuel maskine inden i Windows. Her kan du så installere den dosversion, der passer dig. Det er nok lidt for bøvlet til spil, men muligheden er der.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-10-16 23:50

Der er mange dosemulatore.
Sourceforge flejer at være noget, man kan stole på, så her er et link der til:
https://sourceforge.net/projects/dosbox/

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-10-16 23:57

I øvrigt findes der steder på nettet, hvor man kan finde gamle dosspil, der er tilpasset, så de kan køre i Windows og med hastigheden droslet ned til passende tempo.
Jeg husker ikke adresserne, og det er jo heller ikke det, du beder om. Jeg siger det kun, fordi det er ret sjovt og nostalgisk

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-10-16 08:55

Det som ThomasCSR forslår fungere tilsyneladende under Windows 10 Home. Jeg har lige prøver og den rapporterer DOS version 5.00.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 16:21

Giver: https://sourceforge.net/projects/dosbox/ ...et 'try'

Jeg har lige haft besvær med at åbne en ½ flaske Jack Daniels No.7
..til Kaffen ..naturligvis
Ude af træning : Har ikke drukket i 8 uger!
Vender frygtelig tilbage
...senere !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 16:37

Nå men... Venter lige til imorgen:

Først bliver man af DOSBOX præsenteret for et Z: drev i en DOS command (CMD) vindue tilstand.

SÅ... kan man ikke skifte til andre drev ..FØR de er 'mounted' ...som jeg først lige skal finde ud hvad indebærer af 'finurligheder' ifbm. 'sikkerheds hensyn' til systemets integritet ..og hvordan man iøvrigt bærer sig ad med dette?
Så kan jeg være heldig med at jeg ...med tiden kan finde (..ud af?) at afvikle mine DOS 'ting', som var det en på en gammel IBM , COMPAC eller OLIVETTI 80386'er på 25 Mhz. fra 90'erne!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 17:08

Mon man skal lave en 8/16/32 bit formateret partition til formålet?

Jeg har plads nok: Ca. 800 GB. fri på C: (Systemdrev) + ca. 2 X 300 GB. fri de de 2 externe drev.

Hvorledes formaterer man f.eks. en sekundær (..eller skal den også være PRIMÆR? ..Næaeeehh...mon dog?) DOS partition til en 8 eller 16 bit FAT logisk disk ...under Windows 10?
Flere spørgmål følger
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-16 18:04

Prøv at kigge her:
https://www.google.gr/search?q=ubuntu+forum&oq=ubuntu&aqs=chrome.1.69i57j69i59l2j69i60l3.6204j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8&pli=1#q=dos+emulator+windows+10+64+bit

I øvrigt vil jeg foreslå at du installerer ubuntu på en ekstern HD eller pendrive helst 16 GB
og så laver din emulgering derfra. Så er du fri for at lave bootmanager til opstart på en anden primær partition. Win 10 kan godt blive lidt mopset når der rodes i partitionstabellerne.

Aomei backupper er en god ting når der leges.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-10-16 20:06

Citat
Mon man skal lave en 8/16/32 bit formateret partition til formålet?

Ja jeg har selv lige fundet ud af at den ikke kan læse NTFS. Jeg husker ikke om DOS 5 kan håndtere FAT32, ellers kan den ihvertfald klare FAT16. Det prøver jeg en af de andre dage.

Brug Gparted til at lave en sådan partition, den kan også formatere til FAT16. Regn ikke med at en FAT16 partition kan være på meget mere end 30 Mb!

Du kan hente Gparted herfra:
http://gparted.org/download.php

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 20:06

Pt. Ligger mine DOS underbiblioteker i :

C:\Users\*NAVN*\Dokumnenter\PRIVAT\EDB\DOS(Back-up)\

Ting alá: ..Games, Lyngby, Programmering, Doc, Udpakning (arj.exe, lhx.exe, unzip.exe osv...)

Hva' gør jeg ..."fremadrettet"? (= Ren: BullShido = NPM, NLP, LEAN, KAIZEN, KAIBAN mm. )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-10-16 20:09

Jeg tror at den er ret ligeglad med om det er en primær eller sekundær partition. Men da der ikke skal bootes på partitionen vil det mest logiske være at lave den som en sekundær partition.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 20:16

Eyvind -> Måske du har fat i 'noget'?

Hvad hvis jeg f.eks køber en : http://www.edbpriser.dk/usb-stick/verbatim-pinstripe-usb-drive-128

Lægger Ubuntu ind klar som BOOT drev på USB pen ..Og så..? HVAD ???
Jeg er ikke helt med ..endnu ..Eyvind
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 20:41
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 21:02

Bestilt og betalt ...ved bekræftigelse af fremsendelsen af varen, med behørig; Trac&Trace nr. og modtagelse af fakturaen ..naturligvis
128 fuldfede Giga Byte ..lige til at blive væk i lommen
Eyvind.... Du aner sgu ikke ikke hva du har kastet dig ud i !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 21:19
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 21:27

Ps. Nr 1.) RUFUS modellen ser nu noget 'nemmere' ud, men hva' ve' jeg?
</MOLKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 21:36

Spændende at skulle emulere DOS på et eksternt realtime drevet operativsystem, som jeg ikke har den fjerneste anelse om hvorledes virker i praksis ...altså; undtagen i teorien. UNIX klon i memory management,/scheduling og I-Nodes som filsystem.
Hvis dét kommer op at støde? Så fyrer jeg en ordentlig bønne </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-10-16 21:41

OK- for at lave en USB pin med styresystemet Linux ubuntu:

Hent og brænd denne iso udgave af ubuntu.
https://ubuntu-mate.org/download/
brug 1604 udgaven da 1o eren ikke er helt afprøvet, og fordi alle udgaver med lige årstal har opdateringer i 4 år
ubuntu laver nye udgaver / opgraderinger hvert halve år

du kan hente dette fine brændrprogram
https://cdburnerxp.se/

når du har bootet computeren op med den brændte CD/DVD bør du vælge dansk og prøv.

inde i ubuntu mate kan du vælge installer på usb eller lave en boot usb

jeg tager altid harddisken ud når jeg installerer på usb for ikke at komme til at vælge det forkerte drev............nemlig harddisken

Linux ubuntu kører "Live" delvis i rammen indtil den bliver installeret.

hvis du ikke kan boote med denne live skive, skal du lige en tur i bios og tillade LEGASY under bootvalg

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 11-10-16 22:21

Øj hvor er jeg glad for Windows

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 22:28

For en forsigtigheds skyld købte jeg også lige en sådab 'dims', jeg længe har siddet og manglet

https://www.av-cables.dk/230v-usb-lader/4-ports-usb-ladestation-230v-4-x-5v-usb-7a-2.html?gclid=CPqavKTJ088CFeX0cgodtD0BfA

Så sku' der være strøm nok til al det transportable habengut og bling bling

..og så kom jeg jo også til forleden at investerer i en: http://www.elgiganten.dk/product/mobil-gps/opladere-kabler/G6PB6BK16/goji-powerbank-6700-mah-sort

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 22:40

PPPS: Sig mig lige: Hvor lang tid tror I dette igangværende 'projekt' ta'r?
Citat
har ...fundet ca. 650 stk. 3 1/4 '' floppy's på loftrummet med 'spændende ting' fra 90'erne ..som 'idioten' selv har skrevet i tidernes morgen og som nu særdeles selektivt har kopieret ned på min nye (64 bit) PC' HD'er

"..har kopiereret"? LØGN!...knapt nok halvvejs ! :D
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 22:57

..noget er begyndt at virke
Jack Daniels No.7 ???
..resten tror jeg nu nok, at jeg lader vente lidt med at gå nærmere ind i og eksperimentere med
..på dette, for nuværende intellektuelle ustabile, mentale stadie
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 23:24

Eyvind ->
Citat
inde i ubuntu mate kan du vælge installer på usb eller lave en boot usb

Undskyld, men hvad er forskellen? Det virker ikke helt gennemskueligt for mig?

Dette ka' du glemme:
Citat
jeg tager altid harddisken ud når jeg installerer på usb for ikke at komme til at vælge det forkerte drev............nemlig harddisken

Tror du jeg splitter pc'en ad i tusind stykker og samler den igen 'bagefter' ...for at køre en samling gamle DOS programmer fra 90'erne? (Jeg var ellers edder spændt på at se om compilerne og fortolkerne virkede under en emulator og kunne danne eksekverbar intel 80x86 kode?)
Tosse
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-16 23:35

Som sidste Go'nat bemærkning:

Det undrer en og anden; at man kan lave en (..flere) velfungerende Commodore C-64 og AMIGA 500 emulatorer, men at det skulle være så svært at lave en IBM PC AT ditto?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-16 09:38

OK så får du en anden metode.

start op med den ubuntu CD/DVD
Vælg prøve
når den er rullet ind i rammen sætter du lige din USB dims ind
den vil vise sig på skærmen
vælg så installer
Nu får du mulighed for at installere på harddisken
ved siden af windows - niks
bruge hele harddisken - niks

Noget andet ......................ja

nu kan du se harddisken og din pind som er FAT32 eller NTFS
Pinden skal opdeles i 1 primær type ext4 1 swap og evt. en extented med FAT32

Installationen skal så lægges på pindens primære

Her kommer det vigtige - opstartslæseren skal lægges på pindens primære partition.
så kan den køre på flere computere.

Ps. har en nørd som dig ikke en adskilbar computer.

Hvis du er i tvivl om opdelingen vil jeg lave nogle screen shot af opdelingen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-16 10:50

Du kunne prøve dette, kører også ´live´ fra usb/disk
https://www.reactos.org/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 11:22

Jeg ved ikke om I er klar over at DOS programmer kan implementeres på flere måder, når det kommer til disk adressering. Man kan vælge at lade IO kald/allokering/tilgang til diskens adresser gå over BIOS kald via 'trap to kernel' eller man kan adressere disken direkte. I sidstnævte tilfælde et det MEGET vigtigt at disken kan adresseres direkte på diskadressen i det format som programmet er skrevet til; eksempelvis 8 eller 16 bit FAT. Her hljælper en diskpartition formateret i FAT 32 ikke en disse! Det kan dog være Ok. for programmer som benytte BIOS kald til diskadressering, da compilerens memorymanager så tager sig af allokeringen og 'bestyrer' kaldet via FAT'en.

Det er blot et af flere problemer man står med, når 'gammel' software skal afvikles på nyere hardware. Det er ikke så nemt som det lyder ...og det er det heller ikke!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 12-10-16 14:27

Molokyle, jo jeg ved det, men tror ikke helt du gøre det da du skriver det skal være en DOS emulator, og programmer der kraver direkte hardware adgang kan ikke kører i emulators, og har ofte også problemer med Virtuelle platforme.

Lyder mere som om du har behov for dualboot, og starte direkte op i DOS, eller "DOS on a Stik"

https://www.google.dk/search?q=dos+on+a+flash+drive

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-16 18:52

Lige et øjeblik!

Spørgsmålet var at at emulere DOS, hvordan kommer Linux så ind i billedet? Det er to MEGET forskellige styresystemer!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 18:56

JegErHer -> Det lyder lyder jo alt sammen meget fornuftigt

..men jeg ville jo gerne undgå "DUAL-BOOT" !!! ..altså;

Det nedbryder nemlig de 'vandtætte' skodder mellem div. operativ-systemers direkte diskadgang!
De kører nemlig i hvert deres 'logiske' adresserum.
(..uden om BIOS kald via. procedure-tabeller til Kernel i maskinkodens værktøjskasse: ((M-)ASM = Fortolker, Assembler, Linker !
= (ASCII) Editor, Maskinkode programmeringsværktøj og div.'hjælpeprogrammer', som skal ti for at lave et fungerebde program ...dengang i 80-90'ernes storhedstid )
..når det kommet til diskaddressering på hardwareniveau!
Emulatoren skal helst kunne 'tolke' de i kontekstens 'naturlige' maskinkode mnemonics ( https://www.techopedia.com/definition/28287/mnemonic ) til de respektive CPU-processor versioner, som de er skrevet for/til ..og til deres respektive lagereneheders layout: RAM og Disk hukommelse!

Partitions? mm. ...kan 'overrules' i et hvert andet operativ-miljø's disksystem/udlægning af disk-allokeringen-strategien. Det er 'kun' et spørgmål om 'RÅ' maskinkode tilgang via Disk-'kontrolleren'. (..og såå er det 'rart' med en dokumentation af FIRMWARE'N i enheden )

Prøv f.eks at lægge en UNIX/LINUX version over et eksisterende NTFS eller FAT X allokeret område på disken: FARVEL DATA !!!
..præcis som; indirekte allokering/adressering
..og istedet; velkommen til:
Filer: I-node's : Administreret af disk runtimemodulet under UNIX/LINUX.. istedet!
Virtual maskine? ...eller ej !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-16 18:59
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 19:02

Soren_Steen_Nielsen ->
Citat
Spørgsmålet var at at emulere DOS, hvordan kommer Linux så ind i billedet? Det er to MEGET forskellige styresystemer!

Det kunne jo tænkes at en PC..BOOT'et op med en USB-Stick og LINUX ..med 'de rette'værktøjer kunne klare opgaven bedre end Windows 10 og div. 'Kompabilitets' tilstande/programmer? .og at de 2 operativsystemer samtidig kunne/kan holdes helt og aldeles adskilt og uden 'side-effekter'?

Det er jo faktisk derfor jeg spørger jer!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 19:10

Eyvind -> Jeghar 'testet' DOSBOX ..under Windows 10, = ikke noget 'heldigt' udfald i min optik.

Om det virker bedre under en USB stick/pen med LINUX?
..må komme an på en 'prøve'
Gi' mig lige et par dage
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-16 19:20

JEG HAR LIGE FUNDET UD AF NOGET.

Den dosbox som ThomasCSR foreslog helt tilbage i starten kan godt mounte til en mappe på et ntfs-drev. Jeg har endda lige fået den til at mounte en mappe på et netværksdrev. Så den bør kunne anvendes. Det der fik mig til at sige at den ikke kunne mounte et ntfs-drev mar at jeg prøvede at mounte til roden på en af mine diske, og det virkede ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 19:29

Ps. Eyvind -> Jeg får først tilsendt min 128 GB. USB stick/pen på Fredag d.14-10-16
I midten af næste uge har jeg fået sat den til computeren ..og om 3 uger ..ca. ..kan jeg sikkert også finde ud af at bruge 'dimsen' til dens oprindelige formål? ...eller noget?
Imorgen, imidlertid, får jeg 'måske', men heller ikke mere!, mulighed for at afhente min 'nye' USB strømskinne til opladning af 4 enheder samtidig ..i Kvickly's Kiosk?
Naeeehh... jeg må nok hellere gå hjem og tilslutte den hos mig selv
..Ama'r
Så er der transportabel 'TERROR' i form af min egen top-tunede, frisk-opladte og støjende musiksmag ..hvorend jeg slår (.."mig-selv") ned!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 19:30

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-16 19:41

FULD gengivelse:
Citat
Kommentar
Fra : Er ikke onlineSoren_Steen_Nielsen Tre en halv stjerne

Dato : 12-10-16 19:20
JEG HAR LIGE FUNDET UD AF NOGET.

Den dosbox som ThomasCSR foreslog helt tilbage i starten kan godt mounte til en mappe på et ntfs-drev. Jeg har endda lige fået den til at mounte en mappe på et netværksdrev. Så den bør kunne anvendes. Det der fik mig til at sige at den ikke kunne mounte et ntfs-drev mar at jeg prøvede at mounte til roden på en af mine diske, og det virkede ikke.

DET vil jeg gerne høre mere om $$$ !
Jeg 'orker' bare ikke nu
En 'vejledning' i at "mounte" drev (..såvel interne som externe) vil jeg sætte stor pris på !
CU... </MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 500 point
Dato : 12-10-16 20:32

Jeg har fundet ud af noget mere.

Efter at have installeret dosbox kan man gå ind i "Programmer (x86)" og videre ind i "DOSBox-0.74". Her ligger der nogle .BAT filer. Dobbeltklikker man på den der hedder "DOSBox 0.74 Options.bat" får man mulighed for at lave en masse indstillinger. Går man helt ned i bunden er der en sektion som hedder [autoexec]. Her kan man tilføje de ting som man selv gerne vil have kørt som i AUTOEXEC.BAT, herunder en eller flere mount-kommandoer. Jeg har selv prøvet at lave en mappe som hedder DOS på mit C: drev og lavet en linie allernedest som ser således ud "MOUNT C C:\DOS". Nu bliver DOS-mappen automatisk mountet som drev C: i dosbox hver gang jeg starter den op.

Ellers så er det ikke så svært at mounte. Man skriver kommandoen "MOUNT" efterfulgt af det drevbogstav som mappen skal have UDEN kolon og herefter den sti som der skal mountes til drevbogstavet. Stien kan som sagt udmærket føre til en mappe på et netværksdrev.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-16 07:48

Soren_Steen_Nielsen -> SUPER ...tak!
Det vil jeg prøve i Week-End'en
Ubuntu on a stick skal selvfølgelig også ha' en chance, men det er ligeså meget for eksperimentets skyld. Derudover vil jeg kunne bruge 'dimsen' til mange andre ting, som f.eks. redde filer på korrumperede Windowssystemer hos folk, som gerne beskriver deres problemer således:

Jeg klikkede 'bare' på et eller andet. Jeg kan altså ikke lige huske hvad? ...eller hvor? ..og nu er alle mine billeder/film/regnskaber/link blevet væk. Jeg kan ikke huske hvor jeg gemte dem, men det var vist et eller andet sted på harddisken! Jeg har ledt overalt i stifinder og brugt søgefunktionen, men jeg kan ikke finde dem ...og nu vil Computeren slet ikke starte!
Hvor mange gange har jeg ikke hørt dén!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-16 07:52

Topkarakter til Soren_Steen_Nielsen for det fine arbejde og for selv at have testet 'løsningen'
Får jeg problemer henad vejen? Så stiller jeg naturligvis bare et nyt spørgsmål.
Tak for hjælpen ..alle sammen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-10-16 09:42

Molokyle, som du da hopper i det.

hvis du laver Mount af C:\DOS som C: i dosbox, så giver det dig stadig ikke direkte HW adgang

hvis du vil lave en USB stik med Linux for så at kører dos emulator ??, hvorfor så ikke bare ligge dos direkte på den USB stik.

Citat
..men jeg ville jo gerne undgå "DUAL-BOOT" !!! [Aii, er det rigtigt?] ..altså;

Det nedbryder nemlig de 'vandtætte' skodder mellem div. operativ-systemers direkte diskadgang!
De kører

Det får du kun via Virtualisering eller at disks fysisk bliver udskiftet, eks. via en harddisk bay.
PS. Det eneste programmer i virtuel miljø jeg har haft problemer med, er dem som forventer speciel hardware så som en License dongle i eks. printerporten.

Hvis noget har direkte adgang, så er der ingen 'vandtætte' skodder.
I gamle dage havde jeg 2 test maskiner, hvor deres harddisk var installeret via harddisk bay.
Så havde disks som jeg bare kunne bytte imellem når jeg ønskede at teste noget andet, og der var der 100% adskillelse mellem systemmerne.
Noget ala nedenstående.
https://www.startech.com/HDD/Mobile-Racks/525-Tray-Less-SATA-Hot-Swap-Bay~HSB100SATBK

Men med ESXi har jeg nu alle disse virtuelt og kan både køre dem samtidigt og har 'vandtætte' skodder mellem dem, forstået på den måde de har ikke adgang til hinandens data/disk/memory.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-16 15:15

JegErHer -> Jeg hopper ingen steder:
Citat
Molokyle, som du da hopper i det.

Virtuallisering er jo 'blot' en klon af kørende operativsystem i egen tråd ...og dermed med de læse/skrive rettigheder til hardwaren, som dermed 'følger med' implementationen ...på adresse/bit niveau ..bestemt af PRIORITET PROCESS NO.1
Hosten for den virtuelle maskine har 'magten' ..også over det 'virtuelle' diskadresserings skema.

Little vs. BIG endian, Word-length, LOW level kommunikation med externe enheders firmware osv. (Altsammen det kørende operativ systems opgave at tage sig af.)

Har du tænkt over at jeg muligvis kan køre emulatoren i protected mode RAM?

Dét kunne vise sig at være 'løsningen'?

Nåeh--- Jeg ved nu ikke rigtigt: Med DOSBOX kørende i RAM (..jeg har 8 GB. af slagsen ), så kan 'næsten' ALT emuleres ..istedet for virtualiseres eller simuleres.

Husk på at DOS 3.2 -> 5.5 kun kræver et RAM/Disk adresserum på 640 KB. [8-bit] (.. med extended memory model i 16 bit versionen = 1 MB. RAM for DOS versioner over 5.0 !!! )

En swapdisk til paging og segmentering af harddiskplads i DOS kan nemt ligge på 'virtuel' 1 MB. RAM

Der er RAM i Hardware med rigelig plads til formålet. Det må en god emulator kunne gøre brug af!
Hukommelsepladskrav bliver næppe problemet. Heller ikke ikke med selve DOSBOX runtimemodulet kørende i RAM.
Spørgsmålet er blot : Hvorledes?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-16 17:02

NU ..kommer det aller 'sjoveste':
Jeg var inde idag og opdatere driveren til mit AMD R7 200 series grafikkort.

..under menuen: [Spil] ..noget jeg normalt ikke bruger tid eller tjekker op på! ... så ligger der;

"Gu' Hjælpe Mig": DOSBOX ..og alle de forskellige undermenu'er:

Citat
"Programmer (x86)" og videre ind i "DOSBox-0.74". Her ligger der nogle .BAT filer. Dobbeltklikker man på den der hedder "DOSBox 0.74 Options.bat" får man mulighed for at lave en masse indstillinger. Går man helt ned i bunden er der en sektion som hedder [autoexec]. Her kan man tilføje de ting som man selv gerne vil have kørt som i AUTOEXEC.BAT, herunder en eller flere mount-kommandoer

..lige for næsen af mig
Dét var li'godt Satans !!!
Dén havde jeg sgu ik' set komme.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 20-10-16 16:33

Citat
Har du tænkt over at jeg muligvis kan køre emulatoren i protected mode RAM? [Nørd, i tvivl!]

Selvfølgelig, men emulering bliver aldrig så godt som virtualisering
https://www.dosbox.com/wiki/Performance
https://sourceforge.net/p/vdos/discussion/general/thread/88300db8/

Dos bruger så lidt så selvfølgelig er det i RAM, om du har 8GB eller kun 4 gør ingen forskel,
Min Test MSDOS622 bruger kun 32MB, så der skal startes en del før RAM i nyere maskiner bliver et problem.
EKS. med 622, gøres lige så ment med 5.0
http://www.instructables.com/id/How-To-Install-DOS-622-Under-VirtualBox/
og starter på 6 sek, og du får ikke bedre 'vandtætte' skodder.