/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Empati? Kynisme? Realisme?
Fra : lgs
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 01-10-16 22:21

Hvad stiller I op med de modstridende følelser, borgerkrigen i Syrien, Iraq, Yemen etc. etc. etc. uvægerligt fremprovokerer?
Rent umiddelbart melder medfølelsen, empatien sig straks. Det ligger lige for. Noget rent vestligt-civilisatorisk?
Men ikke længe efter melder en vis kynisme sig – hvorfor skal vi her i den civiliserede verden blive ved med at ynke dem, hjælpe dem, modtage dem, når deres kultur nu er, som den er? Eller skal vi?
Prøver man derimod at se på historiens gang i det lange perspektiv, er vor verden og dens opdeling i stater så ikke altid sket gennem den slags vold, som er så påtrængende nu? Lade historien udfolde sig som altid tidligere?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-10-16 23:35

Hvis du mener de tilrejsende muslimer er disse stammefolk fra ørkenlandene og det mørke Afrika såmænd et led i en større plan! Gadaffi sagde engang citat : Vesten bliver ikke besat af krigere og bomber, de bliver besat af kvinder og barnevogne! Lige nu bliver Vesten besat af uledsagede børn med kraftig skægvækst, der satser på at vi giver dem sammenføring med deres familier, der er bare den lille detalje at vi skal rette os efter deres kulturmønster - Morten Østergaard fra Det Radikale Venstre syntes at det er en god idé at vi forsørger kujonerne fra Mellemøsten i stedet for at sende dem hjem så de kan forsvare deres levevis i deres respektive lande! Der kommer snart startskuddet til EU-Borgerkrigen hvor også tilpassede muslimer bliver draget ind i Islams sindssyge ideologi og blandt andet Danmark mister sin selvstændighed! Det er på tide at Danmark bliver for danske danskere og alle der ikke har dansk statsborgerskab eller har to bliver afleveret tilbage til deres egne lande hvis de ikke kan forsørge sig selv! Kun danske danskere skal kunne nyde godt af det danske velfærdssamfund oparbejdet i generationer og nu ødelagt på få år grundet dårligt lederskab i EU! Vi skal følge Englands udtræden af EU beaukratiet´s skygge, så vi kan styrke vores eget land og ikke redde verdenens befolkninger med vores godtroende og naive håb om at de kan/vil følge demokratiets regler; for når det kommer til stykket, kan vi i Vesten rende disse muslimske ørkenstammer i anus, for de betragter os som urene undermennesker der skal tjene dem! Det skal være slut nu, og på demokratisk vis sker det ved, at undsige Det Radikale Venstre ved de næste mange valg!
Jeg har én drøm: En dag vil det danske Danmark genopstå og ikke demokratiske ideologier som Islam og Nynazisme blive forbudt i vort land bygget på kristne værdier!
MV2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 10:55

Jeg er kun modtagelig for sund fornuft og saglige argumenter. Bygget på empirisk viden samlet via fakta (Videnskabelig metode; Kan efterprøves ved gentagne forsøgsopstillinger på samme præmisser) ..og ikke alle mulige fremtidsscenarier; udtænkt af 'eksperter' eller algoritmer der driver 'motoren' f.eks. finansministeriets 'regnemaskine: ADAM.

Dertil ved jeg alt for 'meget' om statistik, algoritmevaluering/beviselig sandhedsværdi (Kurt Gödels Teorem: https://da.wikipedia.org/wiki/Gödels_ufuldstændighedssætning ), erkendelsesteori/Cognitive Science og filosofi ..til at hoppe med på 'første bud'.

Sociologi, Pædagogik, Etnologi, Kultur osv. henregner jeg under lige så 'flyvske' emner som: Etik & Moral. Alt under een hat kaldet Empati og begrebets modsætning: Egoisme!

Sidstnævtne er og bliver : Gætværk! ...set med historiske og i lyset af; veldokumenterede billedlige/skulpturelle og skriftlige beretninger fra arkæologien.

*IMHO* </TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 10:59

Ps. Ovenstående er ikke den 'følelsesladede' kommentar som efterlyses af spørgeren; lgs :

Citat
Hvad stiller I op med de modstridende følelse

Det jeg prøver at formidle? ER; at jeg ingen 'modstridende ' følelser ejer. Kun TVIVL!

</TVIVLERBANDEN>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-16 11:14

Empati, ja, selvf!

Realisme, eller her realiteter, befolkningen i Afrika/mellemøsten vil være mere end fordoblet når jeg fylder 100 i 2050, så vil der være 2,4 milliarder

http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2015/08/daily-chart-growth-areas

Mon de vil prøve at få udviklet nogle velfungerende demokratier af vestlig model, vil de finde på andet at tage sig til end at avle børn, eller vil de prøve at komme til Europa?

Kynisme, lav straks en kinesisk etbarnsmodel i hele området, uden undtagelser

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 11:25

Noget helt andet er forholdet mellem syntaks og semantik i det man ytrer for de måbende tilhørerere.

Både oralt og skriftligt. Dette kaldes retorik:

https://da.wikipedia.org/wiki/Retorik

At man formulerer sig 'rigtigt' er ikke ensbetydende med, at at man har formået at forløse semantikkens budskab i det man har ytret. IGEN en tvivlssprørgsmål?

Derfor er politisk debat et blålys og cirkusnumer af intergalktiske dimensioner, men stadig et formidabelt sceneshow hvor der bestemt ikke ikke spares på nogen tricks

Helst de som ikke har så meget, således at de også bedre kan undvære(-s) ;-p

..alt bli'r godt: Bare man får 'de andre' til at betale:

(Kommer snart frigivet i sin fulde længde: https://www.youtube.com/watch?v=rNrJsTea58g , men jeg TVIVLER: Alle andre kanaler er lukket ned for denne film.)

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 11:34

MÅSKE? ..kan filmen købes/lejes hér:

http://blockbuster.dk/hvordan-slipper-vi-af-med-de-andre

</TVIVLERBANDEN>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-16 15:09
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-16 19:02

Tankevækkende ..! ..ikke sandt..? ..mig-selv?
Kan også anbefales alle andre ...uanset politisk observans.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-16 20:28

Citat
Tankevækkende ..! ..ikke sandt..?

Jo, den er absolut et ´kig´ værd, første gang jeg så den - sagde den mig ikke så meget men tiderne skifter, har den liggende, hvis du vil se nærmere på den...?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-16 02:03
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-10-16 02:04

Lukket for PRIVAT - gyldig til c

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 04-10-16 15:12

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-10-16 09:55

Tak, lgs.