/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Clone med Acronis
Fra : o.v.n.
Vist : 358 gange
150 point
Dato : 01-10-16 14:20

Hej er der nogen som kan hjælpe med at clone en harddisk over på en ssd disk?
Det mislykkedes med min egen computer selv om der kom mange forslag fra jer i mit spørgsmål dengang:
http://www.kandu.dk/Spg174236.aspx
men jeg vil gerne forsøge igen, med den nye ssd disk fulgte der gratis software til cloning med:
http://www.acronis.com/en-us/promo/tihd2015-download/
men der er problemer med at få kopien over på den nye ssd disk
Først krympede jeg harddisken på computeren så C drevet kunne være på ssd disken, derefter forbandt jeg ssd disken med kabler til computeren og startede Acronis, der valgte jeg Clone og manuel fordi det ikke skulle være hele harddisken på 1 TB som skulle over på de 240 GB den nye ssd disk jeg valgte source disk og target disk og derefter Options hvor jeg kunne Exclude mapper og drev jeg fravalgte Recovery og den nye tomme partion, derefter gik programmet i selvsving og jeg kom aldrig videre.
Hvad nu?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 160 point
Dato : 01-10-16 14:30
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-10-16 14:33
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 14:42

Fyren her har Windows 8 men det er samme billeder jeg har, jeg skulle vist have valgt Autumatic den skulle selv kunne finde ud af at krympe siger manden i videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=aTIHdrzomuk
Det er Acronis jeg ønsker hjælp til, ikke alle mulige andre forslag om gratis muligheder det mislykkedes jo sidste gang så nu koncentrerer jeg mig om et program

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-10-16 18:13

Du skal selvfølgelig sørge for at indholdet på dit systemdrev ikke overstiger ssd diskens størrelse, ellers vil det aldrig lykkes for dig at klone disken, og der skal helst være 10 GB fri plads efter kloning. Man kan ikke 'krympe' en systemdisk, det fylder det, det fylder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-16 20:21

Jeg bruger denne metode.
Jeg laver en backup af C: drevet og lægger det på en ekstern harddisk eller i en anden partition på samme harddisk. Læg mærke til at denne backup er pakket sammen og fylder igen ved restore.

Så sætter jeg modtagerharddisken til som ekstern harddisk, og laver en restore på den nye HD

Det er lykkedes mig aldrig at klone noget med Acronis.

Når jeg kloner bruger jeg Aomei til bl.a. USB stick.
Jeg er også gået over til Aomei når der skal laves backup, som for mig virker mere stabil.

Ps. Jeg laver en Live CD når jeg bruger enten Acronis eller Aomei.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 21:26

Det lykkedes ikke med Acronis 3 forsøg uden der kom noget som helst over på ssd disken
Derimod lykkedes det med Aomei Backupper som jeg ellers afviste tidligere
Nu er harddisken skiftet ud med ssd disken og computeren startede uden problemer
efter nogen tid blev der problemer computeren gik i stå og skrivebordsbilledet forsvandt men det skal jeg helt sikkert nok få styr på

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-10-16 21:28

Tak for svaret mig-selv. det var dit forslag som virkede for mig, programmet fandt selv ud af at krympe den tomme del på harddisken så alt kunne clones over på ssd disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-16 19:57

Nå ja det gik ikke helt som jeg ønskede, efter få minutter var computeren ubrugelig og skulle tvangslukkes, det er indtil nu sket mange gange, lige nu er jeg ved at reparere med Windows 10 DVD som er hentet på nettet.
I fremtiden gider jeg ikke spilde til på cloning med mere, ind med styresystemet og derefter installere de ønskede programmer det er meget hurtigere end det bøvl jeg har oplevet i mine forsøg

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-10-16 22:40

Ærgerligt du ikke lavede et image af din oprindelige disk, inden du klonede.

Jeg gør altid det at jeg først lavet et image med AOMAI til en ekstern disk (HD), så kan jeg altid køre den tilbage hvis der er noget der ikke virker.

Jeg har så en ledning fra Sandberg, som jeg kan koble den nye disk til med.

Så starter jeg den PC der skal klones op med en AOMAI boot CD, og kører kloningen herfra, jeg kloner aldrig direkte inde fra Windows selv om det også er muligt, kloner man inde fra Windows kan det nemt ske at der er noget der forstyrrer processen.

Jeg har efterhånde klonet en 5 - 10 systemer uden problemer overhovedet.

Ved en ren system klon, skal man bare sørge for at den nye disk er minimum samme størrelse som systemet fylder plus 10 GB, så skulle der ikke opstå problemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-10-16 09:46

Den gamle harddisk er intakt og tilbage i computeren, jeg forsøger igen en anden gang
efter at have læst dit seneste indlæg oprettede jeg en backup med Aomei på en ekstern harddisk og oprettede en startdisk på usb med Aomei --- men: "An error was encounted" da jeg ville starte computeren med denne startdisk, muligvis er der en fejl i startdisken som kan rettes hvis jeg sletter og opretter en ny, jeg gav op midlertidig det var over sengetid og nu er der en uge med arbejde før jeg forsøger i næste weekend, til den tid opretter jeg et nyt spørgsmål og i må meget gerne svare med en trin for trin beskrivelse i har sikkert forstået at det her forstår jeg ikke en dyt af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-16 15:13

Indtil du finder melodien med at lave backup - og geninstallere kan det godt virke lidt uoverskueligt.

En partitionsbackup-fil består eks af:

En C: partition indeholdene (styresystem med programmer og filer og oplysning om fri plads)

Acronis og Aomei laver en sammenpakket backup-fil af det.

Når det skal lægges ind igen på samme harddisk eller en helt ny, tjekkes om styresystem mm kan være der...........er harddisken større, lægges partitionen ind som den var....men er HD mindre indskrænkes den frie plads så det hele passer.

Når eksternerne harddiske skal tilsluttes eks. Aomei, bør det gøres lige før backup /recovery påbegyndes.............evt klik på reload oppe til højre i programvinduet.

Måske skulle mig-selv og jeg en dag lave en nem og enkel "køreplan" over Aome

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-10-16 23:08

Citat
Man kan ikke 'krympe' en systemdisk

Acronis kan ´til passe´ indholdet fra disk til disk - mener også Aomei kan det nummer.

MEN ovn, jeg tror du gør det HELT forkert - selv har jeg system backup (Aomei) som vel snart er 3-4 år gamle og alle virker den dag i dag, uanset diske - har selv lige brændt en SSD af og måtte bruge de gamle...system restore jeg har = også XP/Win7 og 10
INGEN problemer - men som jeg også (tror jeg nok) skrev, gamle dårlige sektorer og andet ondskab følger med en CLONING da disken bliver gendannet BIT for BIT med mulige dårlige sektorer/ andet der ikke burde følge med.

Du skal lave et ´system´ backup og lægge på en anden disk/andet (og så har du selvfølgelig lavet en Boot cd/usb) og så sætter du en NY DISK i din PC og laver en RESTORE = tager ca ½ time med skift af diske..? OG NULSTIL DIN BIOS hvis der er rodet med den

Problemet kan være at dit bundkort ikke er sat til samme?? tænker på ACHI/ IDE - er de ikke ens, så går det bare i sort - den indstilling burde ikke kunne forændre sig af sig selv = men hvem ved med MS

NB har du taget en Backup, kan du bare pakke den fil ud (med 7Zip) som Aomei laver som rednings CD og lægge på samme drev, så starter den automatisk op fra den disk du vælger i Bios F knapperne/ andet = ulempen er at der kommer en ´masse´ ukendte filer på drevet som man muligvis har lyst til at slette..

Og i den forbindelse - lav en backup af puterens/ programmernes indstillinger - så er man fri for at vælge farver/ andet når det er gendannet/ også ved en ny install

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-16 12:30

Tak for uddybende forklaringer, en gang i weekenden stiller jeg et nyt spørgsmål hvor jeg efterlyser en trin for trin guide, jeg vil lære den slags.
Er der enighed om at Aomei er den vi går videre med?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-10-16 14:39

Jeg har tidligere brugt Paragon Backup and Restore, men er skiftet til AOMEI, da jeg synes det kører bedre, så vil gerne anbefale at fortsætte med dette program.

Citat
Acronis kan ´til passe´ indholdet fra disk til disk - mener også Aomei kan det nummer.

Det er ikke korrekt at det er indholdet der tilpasses, indholdet fylder det, det fylder, og det kan der ikke laves om på. Men til gengæld er det ikke et problem at den gamle disk og den nye ikke har forskellig størrelse, bare "Indholdet" på den gamle disk ikke fylder mere end den nye disk's kapacitet.

Hvis den samlede mænge indhold (System + data) på den gamle disk, fylder mere end den nye disk's kapacitet, kan man nøjes med at klone systemet, og så kopiere data til en anden disk, DVD, USB stick. Jeg vil mene det er klogest at kopiere data først.

Jeg skal gerne forsøge at lave en trin for trin vejledning, når der lige er tid til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-16 22:21

Citat
Jeg skal gerne forsøge at lave en trin for trin vejledning, når der lige er tid til det.

Og så vil jeg da gerne deltage med lidt positiv korrekturlæsning / rettelser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-16 22:20

Det blev så ikke denne weekend men jeg håber i er klar når jeg får tid til næste forsøg