/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Montering af døre
Fra : bjoern1
Vist : 243 gange
100 point
Dato : 27-09-16 10:44

Hej. Jeg skal have skiftet nogle døre (Swedoor) i nogle vægge der er ca. 85mm tykke. Hvilken karm vil du bruge (med skelen til prius):
1) en 75mm flexkarm + gerigtsæt
2) en 75 mm fast karm og så lave en tilsætning (hvidmalet liste) 5 mm på begge sider el. 10 mm på den ene side eller
3) en 100mm karm og så enten skære 15mm af den eller fuge 2 x 7,5mm mellem gerigt og væg ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-09-16 19:34

Jeg ville vælge en 100 mm.

Husk at gerigten (f.eks. 91 mm bred) er buet på undersiden så den ligger helt op ad dørkarmen med den yderste kant - samtidig med den anden kant på gerigten lægger an på væggen - så man kan ikke se de 5-10 mm forskel i karm/vægtykkelse.

Der skal dog skæres lidt i smig for at 45 graders hjørnerne til at passe - det kan eventuelt afrettes med en rystepudser til sidst så gerigterne sidder med helt tætte samlinger.

Hvis det går helt galt og der er en sprække et sted, så er det frem med fugemassen.

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 13-11-16 10:48

Jeg ville vælge 100 m. karm. Hvis væggen er nogenlunde.. lige tyk, ville jeg skære de ca. 15 mm. incl. savsnittet af på en rundsav m. land.
"Nogenlunde": Kontrolmål dørhullet nogen steder - men på den enkelte karm er det nemmest at skære det antal mm. væk, og så med en god høvl, eller en pudser, fjerne savsporene.
Men er det et gl. hus, kan der nok være varianter i vægtykkelsen, så du måske ikke er tjent med, at skære det samme af alle karmene.
Og gerikterne er typisk buede på bagsiden, så de kan udligne små forskelle, uden at du skal fuge bagefter.
Tror det er nemmest på en stationær rundsav. Men bruger du håndrundsav, så øv dig på et andet stykke træ.. eller "Klæd dig på" med mål, og kør ud på et værksted og få det gjort.

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 13-11-16 10:51

linie 4: skære det SAMME antal mm. væk