/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400 volt stik til indbygning
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 379 gange
25 point
Dato : 25-09-16 22:07

Hej.
Da jeg er igang med, at bygge garage og skal til at fræse hist og pist hvor jeg gerne vil have lidt stikkontakter vil jeg også gerne have et 400 volt udtag (selvom jeg ikke helt ved hvad det kan/skal bruges til endnu, men der kunne jo komme en MC-lift, en rundsav eller andet der bruger 400 volt).
Der er trukket et 5x2,5m2 kabel ud til garagen og nu skal dette kabel blot føres derhen hvor jeg vælger, at sætte udtaget.
Hvilket udtag er standard til 400 volt (indmuring)?
Gerne et billedlink.
På forhånd tak.
VH
Claus

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 35 point
Dato : 25-09-16 22:46

Der er ikke noget standard udtag.

Du kan bruge en af disse CEE udtag
https://www.greenline.dk/k/elartikler/cee-materiel/cee-combiudtag

Hvis du har en væg som er dyb nok til at du kan trække ledning i væggen og have en kasse "indmures", kan denne anvendes.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/cee-materiel/cee-diverse/p/cee-stikdase-5p

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-16 23:56
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-09-16 00:55

Citat
Der er trukket et 5x2,5m2 kabel

Kors et monsterkabel, du kan jo lave et helt jernstøberi som i Frederiksværk

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-09-16 07:55

Citat
Kors et monsterkabel

Husk at under støtte væggen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-09-16 08:24

er der med 16 eller 32 A sikring ?, for hvis det er 32 skal udtaget også være det
https://www.el-grossisten.dk/cee-indb-vaegudtag-32a-5p.html

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-09-16 12:06

Ring du til en aut. elektriker, han kan helt sikkert finde ud af det for dig, og udføre det lovligt.

Godkendelse af svar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 27-09-16 21:49

Tak for svaret thulin.
Det bliver denne, fordi dækslet gør, at det ser lidt pænt ud på væggen
https://www.greenline.dk/k/elartikler/cee-materiel/cee-diverse/p/cee-stikdase-5p

Til den ene kommentar:
yes - jeg har fat i trikkeren - jeg trækker kablerne og fræser i væg og alt det andet sjove - så kan han sætte "krudt i lortet" til sidst

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-09-16 23:23

2x2,5mm2 er også det rigtige kabel til 400V 16A