/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe
Fra : omahexen
Vist : 411 gange
200 point
Dato : 19-09-16 08:33

Jeg vil installere en luft til luft varmepumpe,vil derfor gerne vide,hvor meget man selv må lave,og hvor stort et hul der skal laves i muren til yderdelen. PS hvorfor "forsvinder" der bogstaver jeg taster ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-09-16 08:44
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-16 10:56

Vi har en Toshiba varmepumpe som forhandles af vor nærmeste nabo,
den bedste investering vi har gjort, kun ca. 16.000 kr inklusiv montage,
med en virkningsgrad over 5 og med gratis strøm fra vore solceller,
så det kan næppe betale sig at gøre det selv?

Der går kun et par kabler og et par ret tynde rør ca 1/2 " mellem yderdel og inderdel,
men jeg kan ikke se hvor stort hullet er, fordi anlægget leveres med færdige holdere.

Noget du også kommer til at mangle, og der blev trukket ledning, ophængt under taget
til vor el forsyning, også med i prisen, opført af en multi montør med de nødvendige papirer.

Vor nabo hedder Jan Andersen fra Gidex i Kjellerup og har Toshiba forhandlingen i Jylland,
men hans svoger repræsenterer Sjælland.

Du kunne jo sammenligne et tilbud fra Gidex med dit selvbygger sæt??
Der er også noget med service og her har vi flere gange haft naboen Jan på besøg...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-16 12:21

Du kan bore hullet, hænge ude og indedel op, men må ikke lave strømmen og kølerørene. Normalt borer man et ø 70 ud gennem væggen.

Afhængig af hvad du fyrer med i dag, kan din CO2 besparelse sælges for et anseeligt beløb, således din anskaffelsespris, alt incl bliver omkring 13 - 14000 for en af de rigtig gode, med lang garanti. Er firmaet der leverer, lidt snedige, sælger de dig varmepumpen billigt og tager kraftigt ved på montagen (det kan trækkes fra - håndværkerfradrag). Så almindelig kan der trylles lidt så GDS ikke er interessant. Og skal man betale, kan man ligeså godt få det lavet af en ordentlig håndværker og ikke det klamp revolvermontørerne laver.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-09-16 19:37

3773. Kender du et mærke der ikke kan køle ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-16 19:53

Det kan de alle. Men vi har nogle vi kan blokere kølingen på. I øvrigt er det bims at gøre dette. Man vælger jo selv. Den begynder kun køling hvis man beder om det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-16 19:56

Uanset hvad kunder siger de vil, laver de fleste seriøse montører kondensafløb fra indedelen, selvom folk på a'mar og halshug siger de ALDRIG vil køle, så ender 99,9% med alligevel at bruge denne feature.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 19-09-16 20:14

Jeg spørger,fordi der ikke er tilskud til pumper der kan køle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-16 20:35

Sludder. Vi som leverandører sælger masser af CO2 besparelser, UDEN at blokere for kølingen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-16 20:37

Muligheden SKAL være der, ellers kan du ikke afrime.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 20-09-16 19:34

Tak for alle svarene,og så lige et sidste spørgsmål:er en Panasonic NE 9 til 11.000 med montering et godt valg ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-16 21:49

Umiddelbart lyder det alt for billigt,

vi betalte med nabo rabat ca. 15.000 kr for et Toshiba RAS-25G2KVP.
Udover Toshiba er Mitzubitsi de førende i Skandinavien, så forhør dig også der...

Hvis vi sætter montagen til ca 4.000 kr er der ikke meget tilbage til ude og inde anlæg.
plus betjening +service...

Og selvfølgelig kan vort anlæg også køle, jeg har lige slået det fra,
kun ved at trykke på reset på den medfølgende fjernbetjening...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 20-09-16 22:42

Det lyder som noget jeg ville fravælge. NE'eren er god, men til den pris er der ikke kælet om noget. Den er ikke Danmarkspumpen, men parallelimporteret eller via Solar med deraf følgende 0-service

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 21-09-16 08:23

Tak for svaret 3773. Godt,at der er en "Kanduer",der ved hvad han taler om !