/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tomgang
Fra : mig-selv
Vist : 212 gange
50 point
Dato : 13-09-16 00:23

Bil (Seat 1998 1,0) går kun på 3 cylindrer i tomgang (800rpm) og samme problem ved 2400-3000rpm.
Har haft problemet før på en polo 6n, hvor det viste sig at være et tændkabel/ tænding.
Der er jo ikke den store videnskab i sådan en bil, men alligevel undrer det mig at det kun er ved de 2 nævnte rpm´s og forsvinder når den får gas eller ikke sejtrækker.
Motor lyder som kom den fra fabrikken, ingen tikken eller lignende, dog har den en vis ´turbo´ lyd fra generator/ remmen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-16 10:22

Er generator remmen uden defekt og passende stram.

Hvad sker der ved at tage en af de tre kørende tændkabler fra (rør ikke bilen med den anden hånd)

Hvordan ser tændrøret ud.

https://www.pepboys.com/car_care_corner/do_it_yourself_guides/haynes_tech_tips_sparkplug2

Kig i din Haynes manual som kan fortælle en del ud fra tændrøret.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-09-16 13:01

Det er enten ventiler som er defekte eller ikke justeret- eller dårlige tændrør, dårlig strømfordeler eller dårlige kabler.
Man må ikke fjerne en tændrørsforbindelse, medens motaren går. Det er ødelæggende for tændingssystemet, fordi tændspolen skal af med energien et eller andet sted. Når det ikke bliver i tændrøret får man i steddet gennemslag i tændspole, kabler eller kondensator, alt efter hvordan systemet er opbygget.

De gode moderne biler har en tændspole for hvert tændrør og ingeen strømfordeler eller sædvanlige tændkabler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-09-16 19:31

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 14-09-16 07:22

Kontakt problemer i let rustne eller irrede stik og kontakter er sandsynligvis årsagen til problem.

Så demontere stik enkeltvis, og giv dem lidt kontaktspray, før montering igen.

NB: Ofte vil du kunne se evt. defekte kontakt eller ledning under manøvre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-16 12:38

Kigger lige det hele igennem sidst på dagen.
Citat
Kig i din Haynes manual

Kan ikke engang finde en service manual på nettet til den, men da den jo er mere tysk en selve navnet, er det rimeligt at finde ud af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-16 19:52

Du kan tage en hvilken som helst Haynes manual og finde siden med tændrør ....................så er der en god forklaring på udseendet af dine tændrør.

Tænding - ignition
Tændrør - sparkplug

Motor - motor

Se lige her:
http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-16 20:12

Citat
Tændrør - sparkplug

så blev man da så klog...

Nye rør og kabler hjalp ikke.

Gad vide om der kan udlæses noget fra dens komputer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-09-16 11:01

Citat
Motor - motor

Ach nein:
Citat
En Benzinmotor (eller Otto-motor) er en forbrændingsmotor opkaldt efter konstruktøren Nikolaus August Otto (1832-1891).

Altså: Motor = Otto.

Citat
så blev man da så klog...

Det kan blive bedre endnu.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-16 19:37

Mig selv---------------------du skal da kigge på dine brugte tændrør og så på det billede jeg viste dig.
http://www.verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm

Så for du mulighed for at se hvad der er galt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-09-16 00:28

Tændrør fejler intet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-09-16 10:33

Det er sandsynligvis et defekt tændrør eller kabel der gør, at gnisten ikke slår igennem i tomgang.
Det kan du ikke se med det blotte øje, men hvis du har noget brugt ved hånden kan du prøve dig frem. Jeg har også set en Polo 6N med helt nyt tændingsanlæg der pludselig gik på tre "ben" og lød forfærdeligt. Der må have været en fejl i det ene tændkabel, for et brugt kabel løste problemet.
Et andet mærkeligt sammentræf på samme bil var så, at kontaktpunkterne i fordelerdækslet irrede til på rekordtid med startproblemer til følge.