/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
win-xp forbind til ny Win-10 stoppet
Fra : jlrdk
Vist : 303 gange
166 point
Dato : 02-08-16 23:13

Efter opgradering fra win7-pro til Win-10-pro kan jeg ikke mere se og copierer til Win-10 pro computer fra XP-computer. ( men gerne omvendt og derfor tør ikke eksperimentere med forbindelsen). Hvad gør en klog mand ?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-08-16 10:31

lidt flere detaljer tak.
Mener du at du godt kan tilgå XP shares fra din Win10, men at du ikke kan tilgå Win10 shares fra din XP.
Eller mener du at du får adgangs fejl når du kopier filerne ?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 03-08-16 11:08

Jeg har nøjagtig samme problem.
Kan se XP-pro fra Win 10-pro, men kan ikke se Win 10-pro fra XP-pro.
Så jeg følger interesseret med, og håber på at vi begge får løst problemet.
Måske et lille flueben kan være årsagen, - men hvor?
Ammitz

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-08-16 12:33

Hvis XP slet ikke kan se Win10 maskinen så er de ikke i samme WorkGroup / HomeGroup, eller også er "Network Discovery" ikke slået til, eller I er kommet til at vælge Home LAN/WIFI er public !!

Gå i PC settings/indstillinger og vælg Network/Netværk
Under HomeGroup/Hjemmegruppe kan du Skifte Gruppe password eller deltage i en HomeGroup/Hjemmegruppe

Under "Change advanced sharing options"/"Rediger avancerede indstillinger for deling" har vi de kritiske ting
Det er vigtigt at Private/Privat er (current profile)/(aktuel profil)
og at "Network Discovery"/"netværksregistrering" er slået on/til, og bedst med flag lige nedenunder for "automatic setup"/"automatisk konfiguration"
og så skal selvfølgelig "File and printer sharing"/"Fil- og printerdeling" være slået on/til

(Personligt bruger Jeg "user accounts and password"/"brugerkonti og adgangskoder" men dette er ikke standard, men det er smag og behag)

Derudover skal I også lige checke under "All Networks"/"Alle Netværk" er som I vil ha det sæt op

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-08-16 14:54

Læste et sted at det er fordi begge PC skal hedde det samme i ´Gruppe´ navn.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-08-16 10:06

Jeg ved at det de mener er at de godt kan se maskinerne på netværket, og de kan i Win 10 godt dele filer i XP, men ikke men ikke få adgang fra XP til win 10 uden en meddelelse om at de ikke har rettigheder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-08-16 10:04

win 10 skal tillade deling.
ellers står XP bare og kigger på en låst dør

Start > indstillinger
Netværk og internet
Rediger avancerede..............

Netværksregistrering skal være slået til
Fil og printer deling skal være slået til
Giv windows mulihed............... bør slås til

Det forudsætter at i er i samme gruppe (workgroup / arbejdsgruppe / noget andet)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-08-16 11:11

workgroup / arbejdsgruppe password virker ofte dårligt på tværs af windows versioner/platforme, derfor benytter jeg lokale bruger konti og samme brugernavn password på alle mine maskiner, og har "user accounts and password"/"brugerkonti og adgangskoder" under "Change advanced sharing options"/"Rediger avancerede indstillinger for deling"

Så når jeg fra PC1 eller PC3 går på shareX på PC2 logger jeg på med "PC2\JegErHer" og mit password, og går jeg på samme måde når jeg tilgår shareY på PC1 vil jeg så logge på med "PC1\JegErHer" og samme password.
Altså ikke noget Share/Delings eller workgroup/arbejdsgruppe password, kun bruger konti med password.

PS. virker også selv om min XP & Win10 ikke har samme workgroup/arbejdsgruppe navn.

Dog husk hvis det oprettet Share/"Delt mappe" ligger på et NTFS formatteret drev, så er der 2 sikkerheds lag.

1) Share Permissions/Delings Tilladelser
Hvem må kunne tilgå dette share, og hvad må de højst kunne gøre

2) På FAT32, er det kun lag 1 som styre adgang men på NTFS, har du også File&Folder/Fil&Mappe Securit/Sikkerhed.
Og her er det så vigtigt at hvis Everyone ikke har adgang så bør personen som logger ind være der eller bedre grupperne "NETWORK" & "Authenticated Users"

Hvis man har svært ved at får sharing til at virke, kan man sætte en USB disk i maskinen som er formateret med FAT32, og lave er share fra denne, da man så fjerner et af sikkerheds lagede.