/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Motor koger?
Fra : mig-selv
Vist : 393 gange
50 point
Dato : 26-07-16 20:11

Motor/ kølevæske koger over efter et par minutter - køleren er iskoldt.
pludseligt opstået - ingen mislyde fra vandpumpe.
Vandet (kogende) stopper ved kølerens top udgang (fra vandbeholder). alle slanger er varme...

Forslag til fejl.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-07-16 20:14

Luftbobler i systemet. Mere skal der ikke til, for at hindre cirkulation.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-16 21:43

så hænger termostaten...
Den skal blot udskiftes
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-16 22:14

Citat
så hænger termostaten...
Den skal blot udskiftes
Mvh Benjamin

Den kan selv ´bur høns´ finde ud af - altså, ikke noget jeg kender til men jeg er da hjemme med meget VARM motor/ med nedsat ydelse - da jeg aldrig har oplevet problemet før - EJ heller bobler i vandet - nærmere bobler i Benzinen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-07-16 22:43

Det var nu rart at have vidst hvad det er for en bil, og hvor gammel den er, for jeg har altså oplevet det ret ofte i gamle dage da jeg havde autoværksted. Jeg har endda oplevet kunder som ikke forstod at en ventilatorers også skulle være strammet til. Endog har jeg også oplevet at køleelementer var slammet til, eller stoppet af andre årsager.
Så det ville være rart om du kunne være seriøs, det er trods alt dig der har problemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-16 22:55

Hvis den bobler i vandet, når det ikke er på kogepunktet, så er der også gået en pakning.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-16 22:57

Det lader, ikke til at du har været heldig med dine køb af burhøns.... De er måske slette hjemme....

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 27-07-16 08:44
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 27-07-16 08:48

Termostat hænger.............tag den af og kør uden.
Holder den op med at koge - køb en ny termostat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-16 11:16

Bobler og overtryk i vandet, skyldes tidt enutæt toppakning, så eksplosionsgasser fra en cylinder kommer over i vandsystemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-16 12:02

Man må da ikke håbe at der kommer eksplosioner i din motor.

Men forbrændingen kan gå ud i vandkanalerne, men som regel suges der så også vand ind i forbrændingskammeret, med hvid røg til følge, ud af udstødningsrøret.

Hvid røg = vand
Sort røg = fed benzinblanding
Blålig røg = utæt toppakning ved oliekanalen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-16 16:59

Citat
Blålig røg = utæt toppakning ved oliekanalen.

............ eller opslidt motor. LØSNING:

Køb ny motor, bil, cykel, eller vandrer sko.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-16 18:22

Termostaten var gået, venter på en ny (99.-) motoren fejler intet = diverse røg udslip.

Citat
............ eller opslidt motor. LØSNING:

Køb ny motor

Tja, en brugt kan købes for 1500.- så det er ikke der skal ofres de store penge.
Det ville dog være ærgeligt at skulle skifte motor, da den går som en drøm, og bruger hverken olie eller !!! vand, samt den kører op til 5km/l længere pr liter benzin end opgivet

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-07-16 18:33

Jeg er da stadig nysgerrig efter hvad det er for en bil. Jeg har indtryk af at det må være en, endog gammel bil, måske så gammel at det er med strømfordeler.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 28-07-16 20:15

stilkene, hvor sidder køleelementerne i en ældre POLO?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-16 20:55

Citat
Tja, en brugt kan købes for 1500.- så det er ikke der skal ofres de store penge.
Det ville dog være ærgeligt at skulle skifte motor, da den går som en drøm, og bruger hverken olie eller !!! vand, samt den kører op til 5km/l længere pr liter benzin end opgivet

Du er jo nok en dygtig chauffør. Inspireret af ovenstående....må jeg komme med en lille sand historie, om et fejlkøb.??

En dag jeg var på vej til Salling, i min Kadett C city, lød der pludseligt nogle høje knald, fra motoren. Hele bilen rystede. Jeg slog den hurtigt i stå. Fik bilen slæbt hjem. Jog ud til en hugger, da jeg var sikker på, motoren var himlet. Ny brugt motor. 900 kr. Gjorde klar til udskiftning hjemme i carporten. (Talje forbundet til tag spær). Jeg ville så lige prøve at køre bilen der ind. Startede den. Den gik fuldstændig normal. Skruede tændrør af. Een af dem manglede et stykke porcelæn. Er sikker på, det var det jeg hørte. Det er jo nok gået i klemme ved en ventil. Jeg kørte i bilen, med samme motor lang tid efter. Uden problemer.

900 kroners motoren, stod i skuret flere år efter. Til sidst skildte jeg den ad i stumper, og kørte den på lossepladsen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-16 02:31

Citat
Du er jo nok en dygtig chauffør.Blink Inspireret af ovenstående....må jeg komme med en lille sand historie, om et fejlkøb.??

På ingen måde bedre end andre, men den er angivet til at køre 16km/l - kører jeg rimelig´frækt´ løber den 17-18 pr/l og er jeg rigtig flink ved speederpedalen render den over 20, men så er det også med friløb ned af bakker og trække den ud af gear langt fra kryds osv, især om vinteren er den økonomisk.

En ombytter motor har jeg i gamle dage kunne få til 500.- til en WV 1600.
Havde deb gang også et lignende tilfælde med en mærkelig ´klunk´ lyd og en vild hylen i flere dage, det viste sig at være en møtrik bag blæser/køler dækslet der havde løsnet sig - den skulle lige ´slibes´ til, så var problemet løst

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 30-07-16 20:14

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-16 20:20

Når du sætter den nye i - så luk lige op for varme apparatet med det samme.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-07-16 20:26

Citat
Kommentar
Fra : Er onlinemig-selv

Dato : 26-07-16 22:14
Citat
så hænger termostaten...
Den skal blot udskiftes
Mvh Benjamin

Hahahahaha
Den kan selv ´bur høns´ finde ud af - altså, ikke noget jeg kender til men jeg er da hjemme med meget VARM motor/ med nedsat ydelse - da jeg aldrig har oplevet problemet før - EJ heller bobler i vandet - nærmere bobler i Benzinen.
Av

Godt gået...