/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
begrænse vandmængde ned i kælderskakt?
Fra : boyelauritzen
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 26-07-16 08:54

Vil børste liste kunne begrænse vandmængde der ved skybrud løber ned ad mur og ned i kælderskakt?

Enkelt bedre og konstruktivt forslag modtages med glæde.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/27939243294/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28449804232/in/photostream/

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-16 16:34

Klods dækpladen op, så der er fald i den retning vandet skal løbe.
Monter liste på pladen mod mur, for at bortlede vand.
En børsteliste alene vil ikke løse problemet.
--- hvis jeg forstår dine billeder rigtigt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-16 17:54

Et afløb i bunden af selve kælderskakten? Så kan vandet løbe ud af den vej.
Du kan næppe forhindre vandet i, under regnvejr/skybrud, at regne ned i skakten!

Hvis ikke der er adgang ud via en rist til en kloakeringsstreng? Så opret en faskine til afløbet:

http://www.skaarupteknik.dk/Nedsivning--Faskine?gclid=CJfA-929kc4CFaLOcgodadELFw

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-07-16 20:30

Læg et ? låg over kælderen med en lille hædning og lav en anden hældning på det andet du viser på billedet.
Det var en nødløsning? i tilfælde af nedbør - og kan selvfølgelig ikke bruges hvis du har daglig gang i kælderen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-16 20:03

Et 'låg', et halvtag eller en markise over kælderskakten ..hjælper intet.

Når først vandet rammer jorden? Så skal det alligevel nok nå trappen ned i kælderskakten.
Det du bør sørge for? ..er; at vandet kan ledes bort ..INDEN det når ind i bygningen via. skakten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 28-07-16 08:22

Tak nilsg (du honneres om et par dage)

Det er dit forslag, jeg vil afprøve - indstøber 2x1 cm rustfri stål rende i pudsetmur - under låge og med hul i cementkant for enden.

Stålliste fordi liste også delvist skal kunne bær lem (da man kan gå på lukket lem).

Håber 2 x 1 cm rustfri stål afløbsrende med 2 % fald er nok til at aflede vand - ned langs mur - ved skybrud.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28601654965/in/dateposted/

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 01-08-16 21:21

Tak for sparring, om reparation.

Nu håber jeg lem kan holde vand ude - næste dekade ud.

https://www.flickr.com/photos/28886776@N02/28598011832/in/photostream/

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-08-16 19:49

Tak for svaret nilsg.
Har monteret afløbsrende på mur under lem.
Har fyldt revne i kant mellem kam og beton med gummi fugemasse.
håber det kan løse problem.
God dag.