/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Blinkearm tænder positionslys for og bag
Fra : Alex2000
Vist : 439 gange
200 point
Dato : 24-07-16 21:21

Hej folkens.
Jeg har lagt mærke til at alle de biler jeg har haft, som har været Tysk-importeret og altså med manuelt lys, kan noget helt specielt med lyset.
Når bilen er slukket, nøglen taget ud og lyset er slukket, kan man blinke til højre eller venstre og så tænder for- og baglygte i den side man blinker til.
Har testet et par andre biler fra samme årgang med automatisk lys, hvor det ikke har virket på nogen af dem.

Er der nogen der ved hvilken funktion det har og hvorfor biler med automatisk lys ikke kan?

Mange tak :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-16 22:06

??
Det er i hvert fald pisse irriterende at se på = altså en bil uden forlys i den ene side der blinkes til siden.
Minder mig om Politiets frem og tilbage (forlygter) lygter...
Håber ikke det er noget du vil ofre penge på.

ELLERS vil jeg mene at det er noget EU ÉDIOTERNE har vedtaget, sammen med manglende BAGLYS - og alt sammen bare for at ´spare´ penge til brændstof.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-16 22:10

Men som du selv skriver, kan det være på visse importerede biler/ kunne tænke mig DE og Holland.

Det er ulovligt, med mindre der følger diverse attester med på at den skal 'opføre' sig tosset, og ellers bliver den kassereret til syn.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 24-07-16 22:13

Men bilen blinker jo ikke, den tænder bare positionslys I for- og baglygte i den side der blinkes til.
Det skal siges at alle de biler jeg har ejet med denne egenskab har været aldre biler, alle importeret med manuelt lys.
Senest min Opel Calibra 2.5 v6 fra 1995 som også kan tænde i hver side.
Prøvede derefter på min lillebrors Audi 100 fra 1995 som ikke er importeret. Den kan ikke.
Så det må jo være noget man fjerner eller overstyrer når der installeres automatisk lys i bilerne hos bilforhandlerne?

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 24-07-16 22:16

Bilen er importeret fra Tyskland, lige som alle de andre biler jeg har haft som kunne det.
Det er ikke noget jeg vil ofre penge på.
Kom bare til at diskutere med min lillebror hvorfor bilen kunne det.
Og så ville jeg prøve at finde ud af hvorfor de kan, og hvorfor Danske biler ikke kan, men kan intet finde om emnet nogen steder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-16 22:23

Citat
tænder bare positionslys I for- og baglygte i den side der blinkes til.

Har aldrig oplevet dét, det er da vist ikke helt normalt??? med mindre det kunne have noget med ? tåge lys at gøre, eller defekt ´lys-puter´.
Kunne det måske have noget at gøre med anhængertræk? der kan til tider være det mest mærkelige lys på = hængeren altså/ i forbindelse med stikket.
Melder pas, da jeg ikke engang har tåge lygter på min dyt (heller ikke fra fabrikken) .

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-07-16 22:56

Citat
det er da vist ikke helt normalt???

Jo jo det er....øh..var....i alt fald på (mine) franske biler.
Simpelthen blinklyset der brænder til stadighed, i den ene side, som parkeringslys.

Havde i mine unge år, en Renault Dauphine Gordini, hvor det blev aktiveret med stilken til blinklyset. Senere, i Renault R8`eren, hvor der sad en vippekontakt oven på ratstammen, til samme formål.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-07-16 00:05

Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu ikke det virkede på R8`eren. Var nok gjort ulovligt. Men kontakten var der.

Jeg vil gætte på franskmændene har haft nogle regler, hvor der visse steder har været påbud om parkeringslys ved nattetide. Og så af strømspare hensyn, har brugt dette system, med lys i kun en side.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-07-16 01:14

Det er en spareudgave af positionslys.
I lande med højrekørsel er det dog en skidt idé at bruge det, hvis man holder i venstre side, mens det giver god mening, hvis man parkerer i højre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-16 09:20

I nogle lande skal man på visse steder have positionslys på ved parkering ( længere tids stop).
Man må så nøjes med at tænde positionslys i ydersiden mod vejen. Derfor kan bilerne i tænde positionslys i en side når andet lys er slukket. Det er åbenbart afviserarmen man så bruger til at vælge side.

Lang tids positionslys stærr på batteriet. Derfor kan det være fornuftige at nøjes med halvdelen af lamperne.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-07-16 09:52

En sikkerhedsfeature så positionslyset er tændt, når bilen holder parkeret, men kun i den ene side (den side der er ud mod kørebanen, men det kan vælges afhængig af hvor man sætter blinklys-armen). Det er for at man kan se den holder parkeret, hvis der ikke er meget lys på vejen. Er standard på de fleste vw modeller.

God sommer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-16 13:18

Blinkearm...........
Er det en Ford T ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-16 16:01

Reglerne er beskrevet i færdselsloven

Læs især stk 4, som giver forklaringen på spørgsmålet.

§ 35. Er køretøj i lygtetændingstiden standset eller parkeret på vej, skal køretøjets positionslys (parkeringslys), baglygter og nummerpladebelysning holdes tændt. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte bestemmelser om, at også andre lygter end dem, der er nævnt i 1. pkt., skal eller kan holdes tændt.
Stk. 2. Køretøj, der ikke skal være udstyret med lygter, skal, når det i lygtetændingstiden er standset eller parkeret på vej, være afmærket efter bestemmelser, der fastsættes af transportministeren.
Stk. 3. Andre lygter end dem, der er omfattet af stk. 1 og 2, må ikke holdes tændt.
Stk. 4. Er et motordrevet køretøj, hvis længde og bredde ikke overstiger henholdsvis 6 m og 2 m, parkeret langs vejens kant i tættere bebygget område, behøver kun positionslys (parkeringslys) og baglygte mod vejens midte at være tændt, medmindre køretøjet er tilkoblet andet køretøj. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte bestemmelser om, at der i stedet kan anvendes særlig sidelygte.
Stk. 5. Ved standsning eller parkering af sammenkoblede køretøjer gælder bestemmelsen i § 33, stk. 1, 2. pkt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-16 16:06

Må Mercedes kan man man vælge på lygte omskifter, hvilken side der skal være positionslys.

Det er ikke funktionen kørelys, der hindre funktionen af blinkerkontakt-positionslys.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-16 16:36

Opel record tændte possition og baglys i den side som blinkarmen blev sat til når tændingsnøglen var taget ud.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 25-07-16 18:28

Tak for alles indput.
Jeg er med på at det er en parkeringfeature, men hvorfor er det kun nogle biler som kan tænde parkeringslys med blinkeren?
Alle de biler jeg har prøvet som kan, har været Tysk- eller Franskimporterede biler, uden det Danske eftermonterede automatiske kørelys.

Så spørgsmålet er hvorfor nogle biler kan, og andre ikke kan.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-16 18:31

Hvis køre lyset er skyldig ikke at kunne, er det fejlmonteret.

Og så kommer det vel an op hvad producenten ønsker at levere bilen med.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-07-16 18:34

Glemte lige, at på de fleste biler er det simpelt at lave, da der kun skal lægges en enkelt ledning.

Og funktionelt har dette intet at gøre med kørelyset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-16 19:24

Citat
Så spørgsmålet er hvorfor nogle biler kan, og andre ikke kan.

Simpelt - der er forskellige regler i eksportlandende, derfor forskellen.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 29-07-16 02:09

Det er ganske simpelt det såkaldte sideparkeringslys. Nogle tyske biler var forsynet med det fra omkring 1970 og op, men jeg mener det var ulovligt at bruge herhjemme. Fidusen var vel, at man kunne spare lidt strøm ved kun at have lys i den side ud mod vejbanen.
Ford og Opel havde det i blinklyskontakten, Mercedes havde det i lyskontakten, men jeg kan ikke huske om VW havde den funktion?

Franske biler havde da vist også omskifter mellem horn til brug i by og på landet? Det blev heller ikke brugt herhjemme. Trafikministeriet opkrævede afgifter og vedtog regler om stænklapper, horn og andre finurligheder, hvis I ellers kan huske dem?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-16 10:23

Stænklapper-affæren, husker jeg tydeligt. Havde nær startet en revolution her i landet.

Iøvrigt var føromtalte Renault R8, på nogle områder forud for sin tid:Havde skivebremser på alle fire hjul, hvilket var helt uhørt i den klasse, på den tid. Næsten alle andre, havde tromler, på alle hjul.

Forskel på Dauphine og Gordini: Gordini`en var en let tunet version. Havde 8-10 flere heste, og fire gear, mod Dauphini`s tre.

Nå, men det har jo ikke så meget med blinklys at gøre.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Alex2000

Dato : 01-08-16 12:53

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 02-08-16 10:08

Selv tak da.