/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Kloak.
Fra : sigfrid
Vist : 450 gange
200 point
Dato : 21-07-16 09:42

Har et gammelt hus fra omkring 1946 der er kælder under, fra genboen der har en brønd der samler en del dregn fra omliggende paraseller tror jeg går der et gammelt drejn rør under mit hus og ud i vejen til overflade vand, nu er genboens hus jævnet med jorden og fylt op var kælder under. Nu er der bygget et nyt et plans hus på grunden, men stadig væk beholdt brønden og jeg føler at der er ført mere på ledningen, jeg kan se det for jeg har en lem nede i kælderen så jeg kan komme til at rense begge veje, jeg har somme tider problemer med vand det er jo gamle drejn rør af ler så de stopper ret let. Men må man koble nyt på mine rør?
V.H Sigfrid.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-07-16 17:03

Umiddelbart nej! Tag en snak med Teknisk forvaltning i din kommune, det tyder på at nybyggeriet er forkert tilsluttet.

God sommer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-16 20:48

Som du beskriver det, må der under ingen omstændigheder føres et toilet afløb på det drænrør.

Husker jeg rigtigt, at du havde problem med det rør og den samlebrønd for nogle år siden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-16 05:29

Kommunen har ikke gjort deres arbejde da byggeriet skulle godkendes, 1-plans huse har større tagareal i dag og der kommer mere regn, så naboen skal have egen afledning eller en faskine så du ikke bliver påvirket.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 22-07-16 09:03

Jeg mener ikke jeg har skrevet om det før Eyvind, der er heller ikke koblet spilvand på den, tagvandet er jeg usikker på , men tro ikke da der nok ikke er noget problem med dybden, men det er der med al drejn , og tror at der er koblet flere på som har været sløjfet eller stoppet, men han har haft problem med at føre det i overfladebrønd der er ikke fald nok , så skulde han jo have en pumpe i brønden det er jo et spørgsmål om han skulde det, når det er et nybyggeri.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-16 22:17

Der skal være en aut. kloakmester med i projektet når der laves aføb fra ejendomme.
Det gælder afvanding med rør i jord eller kloakledning.
Så den kloakmester kan du hos kommunen bede om at se hans anmeldelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-16 23:10

Øhh? hvem i alverden bygger et hus ? oven på en kloak ledning???????? og så langt nede i jorden at DU har kælder med rense-lem.
Citat
hus fra omkring 1946

Sikkert en gammel Nazi/Tysker der lavede sorte penge og håbede på at DET aldrig blev opdaget - FØR NU, og så er det pludseligt dig der står med ´fortidens´ syndere.
Citat
Nu er der bygget et nyt et plans hus på grunden, men stadig væk beholdt brønden

Naziens møj-unger.. kunne ikke lade være.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 24-07-16 23:50

Citat
Øhh? hvem i alverden bygger et hus ? oven på en kloak ledning???????? og så langt nede i jorden at DU har kælder med rense-lem.

Kloakrør har der været streng lovgivning om i 100 år eller mere, ved tæt bebyggelser eller små lokale vandboringer skulle der bruges glasseret rør mindst ø 100 sammenføjet med beg.......bliktudene havde en stor koger i gang med sort beg når de lagde rør ned, i dag bruger man plast af forskellig art til det meste.
Det gamle vandafledningsrør kan jeg ikke se noget fordækt i at det er ført under en kælder, i gamle kældre ser man også tit riste der dækker over et ø 100-300 lodret cementrør, eller der kan være et almindeligt brønddæksel.

Men nu er der en ret ny forordning om vandseparering grundet stigende regmængder, så der hvor kommunerne ved at der er gamle rør eller gamle tilslutninger får ejerne en frist til at lave det om og det skal de selv betale.
I det her "1946" hus skal kælderen klart ikke graves op, når der lægges nye rør udvendig vil man sløjfe de gamle og hullet i kælderen bliver så blot fyldt med sand.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 28-07-16 07:39

Tak for svaret LuffeA.
Jeg tar en snak med en kloakmestrer.
Tak for svarene alle sammen. Hilsen Sigfrid.